هفته پیش، خبر دستور رئیسجمهور برای حل مشکل افزایش بیسابقه قیمت بلیطها رسانهای شد. صندلیهای هواپیماها اما همچنان خالی است. شرایط برای سفر داخلی و یا خارجی با هواپیما مساعد نیست. قدرت خرید مردم برای استفاده از ناوگان هوایی پایین آمده و افراد کمتر رغبت می کنند ۸ میلیون تومان پول بلیت هواپیما برای مسیر […]
هفته پیش، خبر دستور رئیسجمهور برای حل مشکل افزایش بیسابقه قیمت بلیطها رسانهای شد. صندلیهای هواپیماها اما همچنان خالی است.
شرایط برای سفر داخلی و یا خارجی با هواپیما مساعد نیست. قدرت خرید مردم برای استفاده از ناوگان هوایی پایین آمده و افراد کمتر رغبت می کنند ۸ میلیون تومان پول بلیت هواپیما برای مسیر تهران به آنتالیا بدهند و یا از تهران با ۷۰۰ هزار تومان در یک مسیر به مشهد بروند. ایرلاین ها در این میان حاضر به پایین آوردن نرخ نیستند چون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دستانشان است. از سوی دیگر برخی از ایرلاین های خارجی پروازهای خود را در مسیر ایران لغو کردند و پروازهای مسیرهای داخلی در ایران نیز خالی از مسافر شدند.
از زمانی که قرار شد تا دیگر ایرلاین های خارجی در ایران نرخ بلیت هواپیما را ارزی حساب نکنند آنها هم قیمت را بالا بردند اما این تنها محدود به ایرلاین های خارجی نبود بلکه ایرلاین های داخلی هم قیمت را آنچنان بالا برده اند که اکنون از گوشه و کنار ایران خبر می رسد که پروازها به دلیل نبود مسافر لغو شده اند نمونه آن نیز پرواز تهران_تبریز بود که در روزهای اخیر به دلیل نبود مسافر ناشی از گرانی قیمت لغو شد.
برخی از سلبریتی ها و افراد مشهور نیز در هنگام سفر با هواپیما در صفحات شخصی خود از صندلی های خالی هواپیماها عکس گرفته اند و آن را عامل گرانی بلیت ها دانسته اند. روز جمعه هم کاروان تیم فوتبال پرسپولیس، آبادان را به مقصد تهران ترک کرد و در تصاویر ارسالی نشان دادند که صندلی های هواپیما خالی از مسافر است آن هم در مسیری که همیشه مملو از مسافر بوده است.
پروازهای خارجی هم یکی یکی خبر می دهند که دیگر برقراری پرواز در ایران برای آنها به صرفه نیست. در روزهای تعطیل اخیر سه شرکت هواپیمایی وابسته به هلند و انگلیس و فرانسه اعلام کردند که به دلیل تحریمهای آمریکا، پروازهایش به تهران را متوقف میکنند. پیش از این نیز برخی از مسیرهای مستقیم ایران به کشورهای آسیای میانه لغو شده بود.
علی اصغر مونسان به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و متولی سفر در ایران نسبت به این موضوع واکنش هایی نشان داده است اما گویا هیچ یک به نتیجه مطلوبی نرسید. چرا که او در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست داد تا کمیته ای مشترک با عضویت این سازمان، وزارت راه و بانک مرکزی برای بررسی نرخ واقعی بلیت هواپیما تشکیل شود اما هیچ گاه پاسخ مناسبی به آن داده نشد.
از سوی دیگر او در سفرش به استان فارس گفت که رئیسجمهوری دستور حل فوری مشکل افزایش قیمت بلیتهای هواپیما را صادر کرده و این دستور به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است. اما باز هم شاهد هستیم که همچنان تغییری در نرخ بلیت هواپیما رخ نداده است.
حالا محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است که افزایش قیمت بلیت هواپیما به نفع صنعت حمل و نقل و گردشگری نیست زیرا موجب کاهش سفر میشود. هر چقدر هزینه ملزومات سفر بالا برود به همان نسبت شاهد کاهش استفاده و اقبال مردم خواهیم بود، از اینرو افزایش قیمت حمل و نقل در نهایت به ضرر صنعت حمل و نقل تمام می شود، همان طور که این افزایش قیمت موجب کاهش سفر و آسیب جدی به صنعت گردشگری می شود.
وی اظهار امیدواری کرده است که شرایطی فراهم شود تا مردم در سفرهای خود دچار مشکل نشوند و اقتصاد گردشگری و حمل و نقل هم که منبع معیشت میلیون ها نفر در کشور است آسیب نبیند.
این امیدواری درحالی است که هر روز یا شرکت های خارجی انجام پرواز در آسمان ایران را کنسل می کنند و یا پروازهای داخلی به دلیل نبود مسافر مسیرشان را لغو می کنند حالا با این وجود اما انگار انگیزه ای برای حل این مشکل نیست چون مسئولان مربوطه در ایران مشکل را گرانی بلیت نمی دانند. چنان که آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در واکنش به این مسئله گفته است که در شرایط فعلی حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریمها حفظ و در حرکت نگه داریم.