عواقب جنگ‌افروزی آمریکا
عواقب جنگ‌افروزی آمریکا
وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی درباره عواقب جنگ‌افروزی آمریکا هشدار داد.

آمریکا نمی‌تواند خاتمه‌دهنده جنگی باشد که آن را آغاز می‌کند

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان بی سی» اتهامات مبنی بر تلاش ایران برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را بی اساس عنوان کرد و گفت: ما هیچ نفعی در این انتخابات نداریم که بخواهیم در آن مداخله کنیم.”وی به عواقب جنگ‌افروزی آمریکا اشاره کرد”

ظریف ادامه داد: ما هیچ نفعی در مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نمی بینیم ولی نوعی جنگ سایبری در جریان است. آمریکا این جنگ سایبری را به شکلی بسیار خطرناک، غیرمسئولانه و با حمله به تاسیسات هسته ای ما آغاز کرد.

وی افزود: در این جنگ ممکن بود میلیون ها نفر را به کشتن دهد. شما استاکس نت را که یادتان هست؛ شما زیرو دی را یادتان هست؛ شما عملیات المپیک را یادتان هست.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: نوعی جنگ سایبری در جریان است و ایران درگیر این جنگ است.

وی در نهایت هشدار داد: اما آمریکا آغازگر هر جنگی باشد؛ قادر به خاتمه آن نخواهد بود.”جنگ‌افروزی آمریکا ادامه دارد”

ظریف پیش از ترک نیویورک گفت: ما اقتصاد مردم را و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رییس جمهوری قرار نمی دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از تمام تعهداتش خارج شده است.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما همه پیغام هایمان علنی است و این را گفته ایم و باز هم می‌گوییم که امنیت را نمی توانیم از طریق خرید سلاح از آمریکایی‌ها تامین کنیم. امنیت نه از طریق باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه و درگیری بلکه از راه ایجاد اعتماد به مردم خودشان و از طریق گفتگو و همکاری با همسایگان ایشان حاصل می شود. پیشنهاد مجدد آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی به همین دلیل بود که یک بار دیگر ما در بالاترین سطح پیشنهاد گفتگوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم.

وزیر امورخارجه درباره برجام نیز گفت: خیلی از اروپایی ها فکر می کنند که راه حل مشکل آنها که نتوانستند تعهداتشان را در برجام و پس از خروج آمریکا انجام بدهند این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.

ظریف تاکید کرد: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل دارند یا اراده کافی ندارند یا توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا بکنند. باید برای این مشکل خودشان راهی پیدا کنند. ما اقتصاد مردم را و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رییس جمهوری قرار نمی دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از تمام تعهداتش خارج شده است.

ظریف گفت این پیام آخر من پیش از ترک نیویورک است و یادآور شد: همواره اعلام کردیم و مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: شرط ما این بود که تحریم ها رفع شود تا دیدار بین دکتر روحانی و سران ۵+۱ برگزار شود؛ نه دیدار بین آقای ترامپ و آقای روحانی. آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، این انجام می شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار تحریم ها هم رفع شود.

  • منبع خبر : مهر