رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، از پیگیری پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی خبر داد و با تاکید بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فرش دستباف، گفت: صنعت فرش نیاز دارد از ساختار سنتی در تولید، بازاریابی و شبکهسازی خارج شود و برای حضور در بازارهای مصرف از هوش مصنوعی استفاده کند.
عبدالله بهرامی در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین خبرها از پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی، اظهار کرد: کماکان از طریق اتحادیه تعاونیهای فرش، کمیسیون فرش اتاق تعاون ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرش و مرکز ملی فرش درحال رایزنی و پیگیری هستیم و امیدواریم که دولت نیز در این زمینه همراهی کند.
وی گفت: این پیشنهاد به صورت مستقل از سوی اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش و کمیسیونهای فرش اتاق تعاون و اتاق بازرگانی هم در بخش خصوصی و هم تعاونی مطرح و به دولت ارائه شده و امیدواریم از سوی رئیس جمهور مورد پذیرش واقع شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف تاکید کرد: با ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع دستی انتظار میرود فرش دستباف به جایگاه نخست خود به ویژه در حوزه صادرات برگردد.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، درباره بهرهمندی قالیبافان از دورههای آموزشی در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: در سه پروسه درصدد هستیم تا این دورههای آموزشی را ارائه کنیم و از طریق کمیسیون فرش اتاق تعاون ایران، سه کارگروه تخصصی در حوزه فرش و صنایع دستی تشکیل دادیم. در حال حاضر چند مشکل در بحث توانمندسازی داریم و صرف نظر از بحث تولید و به بافی، به دنبال بازاریابی و بازارسازی و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فرش دستباف هستیم.
بهرامی با اشاره به حضور ملموس هوش مصنوعی در همه صنایع، گفت: صنعت فرش نیاز دارد از ساختار سنتی در تولید و بازاریابی و شبکه سازی خارج شود و برای حضور در بازارهای مصرف از هوش مصنوعی استفاده کند. هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ تعاونی فرش در کشور داریم و باید این آموزش به صورت تخصصی در یک دوره حداقل سه ماهه با کمک مرکز آموزش اتاق تعاون ایران به تعاونیهای فرش ارائه شود.
به گفته وی مقرر شده آموزشهای تخصصی در زمینه بازاریابی و بازارسازی و استفاده از هوش مصنوعی به مدیران تعاونیهای فرش ارائه شود.