معجزه راه رفتن افراد فلج با ربات پوشیدنی
معجزه راه رفتن افراد فلج با ربات پوشیدنی
پژوهشگران نوعی ربات پوشیدنی برای افراد فلج کامل ساختند که به آن‌ها کمک می‌کند بدون کمک دیگران، آن را بپوشند و راه بروند.

معجزه راه رفتن افراد فلج با ربات پوشیدنی

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد از وبگاه تِک اِکسپلور، پژوهشگران دانشگاه کایست (KAIST) در کره جنوبی از نوعی ربات پوشیدنی جدید رونمایی کرده‌اند که برای افراد کاملاً فلج ساخته شده است. این ربات می‌تواند به سمت کاربر برود تا وی بدون کمک دیگران، از روی صندلی چرخ‌دار خود آن را بپوشد.

این نسخه جدید ربات پوشیدنی برای افراد دچار فلج کامل پاها و تنه، WalkON Suit F۱، نام دارد و پروفسور کیونگچول کونگ (Kyoungchul Kong)‌، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت انجِل رُباتیکز (Angel Robotics) و از استادان گروه مهندسی مکانیک دانشگاه کایست آن را طراحی کرده است.

گروه پژوهشی پروفسور کیونگچول کونک از سال ۲۰۱۵ میلادی به طور مداوم در حال پژوهش روی این ربات پوشیدنی بوده است. این ربات به افراد دچار فلج کامل کمک می‌کند و هدف از طراحی آن با سایر ربات‌های توانبخشی، که اکنون توسط شرکت انجِل رُباتیکز عرضه می‌شوند، متفاوت است.

گروه پژوهشی یاد شده ابتدا نسخه WalkON Suit ۱ این ربات را در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی و سپس در سال ۲۰۲۰ میلادی نسخه WalkON Suit ۴ از آن را ارائه کرد در حالی که سرعت راه رفتن آن را به ۳.۲ کیلومتر در ساعت افزایش داده و به سرعت عادی راه رفتن افراد بدون معلولیت دست یافته بود؛ علاوه بر این، ربات دارای توانایی عبور از معابر باریک و درها و بالا رفتن از پله‌ها بود که افراد در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شوند.

اما هنوز یک مشکل وجود داشت که در میان همه ربات‌های پوشیدنی مشترک بود: کاربران برای پوشیدن ربات به کمک دیگران نیاز داشتند و بعد از پوشیدن ربات می‌توانستند بدون کمک دیگران راه بروند؛ اما برای شروع به کمک دیگران نیازمند بودند.

نسخه WalkON Suit F۱ این ربات که به‌تازگی رونمایی شده، یک راه‌حل فنی برای این مشکل اساسی ارائه کرده است. در این روش به جای روش نشستن از عقب، از روش اتصال از جلو استفاده می‌شود تا کاربر بتواند بلافاصله بدون پیاده شدن از صندلی چرخدار ربات را بپوشد و از کمک دیگران بی‌نیاز باشد.

  • منبع خبر : ایرنا