روز پنجشنبه تلویزیون فارسی زبان بی بی سی در اخبار نیم روزی خود به مصاحبه ای با دو کارشناس سیاسی پرداخت و طی این مصاحبه هم آقای یزدان پناه و هم آقای قائمی هر دو رسما و بدون هیچ پرده پوشی برجام را مغایر با منافع ملی و حتی مشابه قرارداد ترکمان چای تصویر و […]

روز پنجشنبه تلویزیون فارسی زبان بی بی سی در اخبار نیم روزی خود به مصاحبه ای با دو کارشناس سیاسی پرداخت و طی این مصاحبه هم آقای یزدان پناه و هم آقای قائمی هر دو رسما و بدون هیچ پرده پوشی برجام را مغایر با منافع ملی و حتی مشابه قرارداد ترکمان چای تصویر و توضیح دادند که البته صرف نظر از اینکه سئوال بسیار کلیدی در خصوص علت این موضع بی بی سی مطرح است و اینکه با این توضیح رسما عملکرد تیم مذاکره کننده توسط بی بی سی که تا کنون مدافع ایشان بوده زیر سئوال میرود، باید دید این رسانه معاند چرا از موضع مقام معظم رهبری دفاع نموده و حق را به مواضع دلواپسان نسبت به برجام میدهد؟

در هفته گذشته جهان شاهد بود که سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای صادر کردند و در واکنشی موذیانه ضمن تاکید بر تعهد خود نسبت  به برجام خواستار ادامه ادامه تعهدات ایران در پایبندی به برجام شدند.

در این بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان اینگونه آمده است که : «از ایران می‌خواهیم در مقابل تصمیم خروج آمریکا از برجام خویشتنداری نموده و واکنشی که مغایر با تعهدات پذیرفته در سند برجام است را زیر سئوال نبرد»! به عبارتی  در مقابل  عقب نشینی وعهد‌ شکنی آمریکا هیچ واکنشی  از خد نشان ندهد! و تاکید کرده‌اند که:«ایران بایستی به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد و مطابق با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ( IAEA ) کاملا همکاری کند»!

در بخشی از همین بیانیه نیز  آمده است: «در حالی که برجام باید حفظ بشود، ایران بایستی در مقابل سایر مسائل مهم مورد نظرمان نیز پاسخگو بوده و نقطه نظراتی را که امریکا به آن دلایل از برجام خرج شده مد نظر قرار داده و در خصوص آنها با کشورهای اروپایی مذاکره آغاز نماید.» ضمنا این سه کشور تاکید میکنند که  ایران باید به‌گونه‌ای معنا‌دار نگرانی ما درباره مسائل منطقه مخصوصا در سوریه و عراق و یمن را رفع کند! و در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک خود نیز پاسخگو باشد» این بیانیه در حالی صادر گردیده است که روز قبل از ان مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان رسما و باصراحت نسبت به ناتوانی تیم مذاکره کننده در خصوص نگرفتن تضمین لازم از طرفها برای پایبندی ایشان معترض بودند. ایشان در اظهارات خود اینگونه فرمودند که : «حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید ، تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر. روشهای سیاسی و دیپلماسی، روشهای ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند میزنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه‌ی انسان فرو میکنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما میدانیم شما قرارداد را به هم نمیزنید،»! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید -که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید- آن‌وقت دیگر نمیشود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد.»

نگاه رهبری به غرب و خصوصا رابطه آنها با دولت یازدهم و دوازدهم در فراین های فراز و فرود برجام کاملا منفی و از موضع تردید به صداقت غرب است. اینکه ایشان این قرار داد راننگین نمیدانند ولی بی بی سی که همیشه از تیم مذاکره کننده حمایت نموده و آن را ننگین میداند خود محل مداقه در جریان رابطه غرب نو اروپایی و غرب نو ترامپی است و باید منتظر بود که درست تحلیل شود که چرا امروز این اظهارات در خصوص برجام از تلویزیون بی بی سی شنیده میشود؟ ایا ایشان از بقای دولت روحانی ناامید گردیده و بدنبال جریان سازی با ابزار مخالفین اویند؟ والسلام

حمیدرضا نقاشیان