به مجریان اطمینان می دهیم که سازمان برنامه و بودجه موظف است کلید حل مشکلات آنها باشد و نه قفل، از اینرو آنها باید اطمینان خاطر داشته باشند که ما تمام تلاشمان را برای تأمین بودجه طرح های عمرانی بکار خواهیم بست. رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به دنبال […]
به مجریان اطمینان می دهیم که سازمان برنامه و بودجه موظف است کلید حل مشکلات آنها باشد و نه قفل، از اینرو آنها باید اطمینان خاطر داشته باشند که ما تمام تلاشمان را برای تأمین بودجه طرح های عمرانی بکار خواهیم بست.
رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به دنبال پیدا کردن منابع مالیاتی جدید است، افزود: موفق به دستیابی به رشد ۷ درصدی اقتصاد بدون احتساب نفت شدیم.
محمدباقر نوبخت در جلسه توسعه شبکه ریلی و بررسی پروژه های اقتصاد مقاومتی، گفت: تأمین مالی پروژه های حمل و نقل ریلی را تضمین می کنیم. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: به وزارت راه و شهرسازی اطمینان می دهیم که منابع مالی پروژه های راه و شهرسازی و از جمله طرح های ریلی را تأمین خواهیم کرد.
نوبخت تصریح کرد: یکی از اهداف مهم افت قیمت نفت در چند سال گذشته فلج کردن جمهوری اسلامی ایران بود. یا باید تسلیم می شدیم یا با تفکر و درایت آن را اداره می کردیم که خدا را شکر موفق به دستیابی به رشد ۷ درصدی اقتصاد بدون احتساب نفت هم شدیم.
وی گفت: ایران امروز به صورت کارگاه بزرگی درآمده و در هر گوشه آن طرح های بزرگی در دست اجراست، هرچند حرکت ما کُند است و باید بیشتر شود. نوبخت با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی مهم ترین نیاز اجرای طرح های عمرانی است، افزود: به مجریان اطمینان می دهیم که سازمان برنامه و بودجه موظف است کلید حل مشکلات آنها باشد و نه قفل، از اینرو آنها باید اطمینان خاطر داشته باشند که ما تمام تلاشمان را برای تأمین بودجه طرح های عمرانی بکار خواهیم بست.
نوبخت از مالیات به عنوان مهم ترین منبع اصلی درآمد دولت نام برد و گفت: وصول مالیات هم محدودیت هایی دارد و انصاف نیست از کسانی که مالیات می دهند، مالیات بیشتری گرفته شود گرچه ما به دنبال پیدا کردن منابع مالیاتی جدید هستیم.
وی افزود: منبع دیگر درآمد ما فروش نفت است که در واقع با فروش آن بخشی از داراییِ سرمایه ایِ نسل خود و آینده را می فروشیم و ترجیح می دهیم به جای صرف پول نفت در هزینه های جاری آن را در بخش های زیرساختی هزینه کنیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه قیمت نفت از حدود ۱۰۲ دلار در سال ۱۳۹۲ به حدود ۴۷ دلار کاهش یافته است، بیان داشت: با این شرایط راه طولانی در تحقق منابع مالی پروژه ها داریم اما حتی اگر برای تأمین این منابع سود ۱۵ درصدی هم بدهیم ترجیح می دهیم پروژه ها را امسال انجام دهیم و به همین دلیل از اسناد خزانه اسلامی استفاده و از طریق بورس اوراق بهادار بخشی از این طرح ها را تأمین مالی می کنیم.
وی با قدردانی از وزارت راه و شهرسازی برای افتتاح قطار تهران – همدان افزود: انتظار داریم آزمایش گرم خط ملایر – کرمانشاه هم اجرایی شود و راه آهن از کرمانشاه هم به سمت مرز و هم به سمت سنندج توسعه یابد.
نوبخت ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک خط آهن از مراغه به سمت ارومیه پیش رود و گفت: توقع ساکنان استان های شمالی و کشورهای همسایه مرزهای شمالی ما هم این است که با تکمیل قطعه آستارا – قزوین دستیابی کشورهای شمالی به آب های گرم خلیج فارس از طریق قطار فراهم شود.
وی افزود: قطعه آستارا تا قزوین حلقه مفقوده است و همه کسانی که از کشورهای خارجی با رییس جمهور دیدار می کنند تکمیل این قطعه را از او مطالبه می کنند؛ بنابراین انتظار داریم قطار تا دی ماه به رشت برسد و انزلی و آستارا نیز به سرعت به راه آهن متصل شود.
معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت همچنین تکمیل قطعه میانه – بستان آباد – تبریز را یکی دیگر از محورهای مهم مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل دانست و تأکید کرد: کاهش مسیر دسترسی ریلی به شهر تبریز می تواند نقش مهمی در ترانزیت کالا و حمل مسافر به مقصد اروپا از طریق ترکیه داشته باشد.