روزی که خدا پیمبرش را هُل داد
روزی که خدا پیمبرش را هُل داد

« یا أیها الرّسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس » هر فراز از حیات طیبه رسول ‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وبسا لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست، چرا که نه تنها کلام […]

پیامبر

« یا أیها الرّسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک

فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس »

هر فراز از حیات طیبه رسول ‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وبسا لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست، چرا که نه تنها کلام رسول‌ اکرم به نص صریح آیات قرآن، عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است ، بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نیز بر تک تک مسلمانان حجت و صراط مستقیم را به بشریت می‌نمایاند.

ماجرای هدایت در غدیر خم از همین روال اقدامات است والبته کمی متفاوت چرا که وقتی به محتوای آیه مذکور که اغلب مفسرین آنرا در سنخ آیات غدیریه دانسته و ابلاغ رسالت را هم وزن ابلاغ ولایت و امامت مولای متقیان برمیشمارند، وزن این اقدام و نگرانی های رسول گرامی اسلام از ابلاغ نمایان میشود.

پروردگار متعال جل شانه در این آیه میفرماید:

«ای جناب رسول  آنچه را گفته ایم به مردم بگو و بدان که اگر نگویی رسالت خود را انجام نداده ای و اگر بگویی خدایت تو را از معاقب موضوع نزد مردم حراست می کند» اینگونه سخن گفتن جبرئیل با رسول عظیم الشان اسلام بمنزله تحریک و تحریص و تشویق آن بزرگوار در اعلام و ابلاغ ولایت مولای متقیان است که در طول حیات طیبه رسول گرامی اسلام با رفتارها و گفتار ها رسمیت نیافته است.

پروردگار متعال رسول الله صلوات الله وسلامه علیه را از حوادثی که بعد از اتمام عمر ایشان در بلاد اسلامی رخ مینماید ، مطلع نموده بود و پیامبر اسلام حد و میزان بغض دشمنان خاندان نبوت نسبت به مولا را میدانستند و همین امر موجب ملاحظه در رسمیت بخشیدن به ابلاغ جانشینی گردیده بود و در چنین شرایطی غدیر خم پایگاه ابلاغ رسمی برای جانشینی و امامت مولا گردید.

در مدیریت های متدیک و متعالی امروزی با همه پیشرفت بشر در علم و فن آوری نقش رهبری و نوع سازماندهی و ابلاغ برنامه در تداوم موضوعی اهمیتی فوق العاده یافته و هرچه در بی عیب و نقص کردن موضوع مداقه میشود ، اهمیت نقش رهبری بیش از پیش هویدا میگردد.

به پیکره ساختار قرآن مجید که دقت میکنیم متشکل از چهار امر مرکب و در هم تنیده برای تداوم راه هدایت بشر تدوین گردیده و آن چهار عنصر اصلی عبارت است از:

١-ایجاد شناخت پایدار از خلقت و تمیز آن از شناختهای بشر ساخت و ناپایدار

٢-توجیه لوازم هدایت مبتنی بر شناخت و معرفی اهمیت رهبری در زمان و مکان

٣-تفکیک ملاکهای همسو از غیر همسو در محورهای دشمن شناسی

۴-نقش ساختاری تخلیه و تصفیه و تهذیب نفس در فرد و جامعه

به خطبه غدیریه که نگاه میکنی فرازها همه همان تفسیر جامع از چهار اصل قرآنی است

که کلید واژه تمسک و توسل در آن نگاه به رهبری و تبعیت تام و تمام از رهبر در مفهوم و معنا و اقدام و عمل است.

رسول گرامی اسلام نگران از درک محتوا و بروز دشمنی و تبلیغات مسموم خناسان زمان بودند و در عبارات خطبه بوضوح به تشریح معنا و محتوا و اقدام و عمل و حتی با شیوه هدایت ایصال الی المطلوب پرداخته اند و در این شیوه هدایت از کوچکترین نکات هم دریغ نفرموده اند.

امروزه در هر امری چهار محور اصلی حرکت همان اصول اصلی است که در قرآن کریم از پانزده قرن پیش به بشر ابلاغ شده و در امر ساختاری هدایت جامعه بدانها تمسک میکنیم.

در امر پیروزی انقلاب اسلامی نیز عنصر کلیدی وجود ذیجود امام خمینی رضی الله عنه است که یک جامعه طاعون زده از تفکرات متناقض را در امر ایجاد محور حرکت تا بیش از ٩٨درصد همسو نموده و گرایشها را به هم پیوند میدهد.

دشمنان اسلام کاملا مسیر متناقض با موضوع را طی میکنند و منافع خود را در دسته بندی ها متشتت و متنوع جستجو میکنند.

فرقه سازیها و تحزب و نحله گرائی اصول دیدگاه دشمنان را در بهره برداری از فاصله ها تشکیل میدهد و لذاست که وجود رهبری در جامعه از موفقیت دشمن در ارتکاب به خط کشی بین افراد وگروه ها میکاهد.

در روز غدیر خم خدای متعال بوسیله جبرائیل پیک وحی . رسول گرامی اسلام را هُل داد تا آنچه که اصلی ترین محور بقا در جریان هدایت است را رسمیت ببخشند و راه آینده را تبیین فرموده به هدایت نقش ماندگاری ببخشند.

«ما تمسک بهما لن تضلوه ابدا» همه هدایت را متوجه رهبری مفرمایند.

ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب نیز متوجه همین امر است که تمسک به آن اقدامات دشمن را در ایجاد انحراف در امثال وقایعی چون انحراف سال ٧٨و ٨٨ خنثی میکند.

غدیر منشاء تعریف از نوین ترین متد هدایت است.

غدیر منشاء تحکیم ساختار های مدیریتی است.

غدیر منشاء تشریح مسیر درست از نادرست است.

غدیر منشاء تسهیل کسب کمال در اعتلای انسان است.

و لذاست که تمرکز دشمن در ایجاد انحراف از غدیر است.

امام روحی فداه فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد. و این یعنی اصل خدشه ناپذیرِ غدیر.

والسلام

حمید رضا نقاشیان