واکسیناسیون معلمان علیه کرونا؛ مرداد ماه/وضعیت تزریق واکسن به دانشجویان و دانش‌آموزان
واکسیناسیون معلمان علیه کرونا؛ مرداد ماه/وضعیت تزریق واکسن به دانشجویان و دانش‌آموزان
سخنگوی وزارت بهداشت درباره برنامه واکسیناسیون معلمان، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و دانش آموزان توضیح داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد دکتر سیما سادات لاری ، درباره وضعیت واکسیناسیون دانشجویان، معلمان و اساتید علیه کرونا، گفت: اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون واکسینه شده‌اند و برنامه ریزی برای واکسیناسیون سایر اساتید سایر دانشگاه‌ها هم انجام می‌شود. معلم‌ها نیز در فاز سوم واکسیناسیون کرونا قرار دارند و در مرداد ماه واکسینه خواهند شد.

وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی بالینی نیز در فاز یک واکسینه شدند و تعداد دیگری نیز ممکن است اضافه شوند که واکسیناسیون آنها هم انجام خواهد شد. در مورد واکسیناسیون سایر دانشجویان نیز به میزان واکسن‌هایی بستگی دارد که در دسترس قرار گیرد. بنابراین بر اساس تعداد واکسن‌های وارداتی یا تولید داخل، برنامه ریزی برای واکسیناسیون دانشجویان انجام می‌شود.

لاری درباره برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا نیز گفت: در مورد واکسیناسیون دانش آموزان نیز در حال حاضر واکسن تایید شده برای سن کمتر از ۱۸ سال در کشور نداریم و فعلا برنامه‌ای در زمینه واکسیناسیون دانش آموزان وجود ندارد. در سایر کشورها نیز کودکان معمولا جامعه هدف تزریق واکسن کرونا نبوده‌اند. البته در برخی کشورها تزریق یکی از انواع واکسن‌های کرونا به گروهی از کودکان آغاز شده که هنوز نتایج آن منتشر نشده است.

دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار پیرامون ساخت و تولید واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: باید نگاهی به کل واکسن‌ها و مراحل آن داشته باشیم. یک فازی در تهیه واکسن وجود دارد که فاز مقدماتی خوانده می‌شود و هنوز فاز حیوانی واکسن آغاز نشده است که در حال حاضر ۹ واکسن در این مرحله مقدماتی داریم که وارد فاز پیش بالینی یا حیوانی نشده است. همچنین ۶ واکسن در فاز پیش بالینی هستند و مثلا در شهریور یا مهرماه می‌توانند مجوز بالینی کسب کنند. در این میان دو واکسن در انتظار مجوز بالینی بودند که واکسن سیناژن مجوز را اخذ کرد و واکسن دانشگاه بقیه‌الله هنوز در انتظار اخذ مجوز برای ورود به فاز اول مطالعات است. البته واکسن سیناژن وارد فاز دوم مطالعاتی خواهد شد چون مطالعات فاز اول آن در استرالیا طی شده است. 

وی افزود: واکسن فخرا در فاز اول مطالعاتی قرار دارد و واکسن انستیتو رازی « کووپارس» در فاز مطالعاتی یک و دو قرار دارد و واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا نیز در فاز ۳ مطالعاتی قرار دارد. “واکسیناسیون معلمان علیه کرونا؛ مرداد ماه/وضعیت تزریق واکسن به دانشجویان و دانش‌آموزان”

قانعی تاکید کرد: تا الان ۵.۶ میلیون دُز واکسن وارداتی داشتیم و حدودا روزانه ۱۶۰ هزار دُز واکسن هم تزریق شده است و بالای۲.۶ میلیون تزریق صورت گرفته است و ۰.۴ جمعیت هم دو دُز واکسن را دریافت کردند و اگر در نظر بگیریم که سبد کووکس کامل شود و ۱۴.۶ میلیون دُز باقی مانده هم به دستمان برسد و تولید داخل هم صورت بگیرد و مجوزها سر موعد ارائه شود، حالت مطلوب برای ما این است که واکسیناسیون روزانه به بالای ۵۰۰ هزار دُز برسد و بتوانیم ۱۶ میلیون نفر با ریسک بالا را واکسینه کنیم و برای ۶۲ میلیون نفر نیز با برنامه ریزی پیش برویم.

  • منبع خبر : ایسنا