ویزای شنگن گران شد
ویزای شنگن گران شد
اتحادیه اروپا تأیید کرد هزینه ویزای شنگن از ماه ژوئن امسال افزایش می‌یابد و علت این افزایش را تورم در کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرده است.

اتحادیه اروپا تأیید کرد هزینه ویزای شنگن از ماه ژوئن امسال افزایش می‌یابد و علت این افزایش را تورم در کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که اتحادیه اروپا قرار است از ۱۱ ژوئن (۲۲ خردادماه) هزینه‌های ویزای شینگن کوتاه مدت (ویزای نوع C) را در سراسر جهان ۱۲ درصد افزایش دهد.  

بنابر اعلام اتحادیه اروپا، هزینه اصلی ویزای شنگن با افزایش ۱۲ درصدی، از ۸۰ یورو به ۹۰ یورو برای بزرگسالان و از ۴۰ یورو به ۴۵ یورو برای کودکان افزایش می‌یابد.

با این حال اتحادیه اروپا معتقد است هزینه دریافت ویزای کوتاه مدت شنگن در مقایسه با هزینه ویزا در دیگر کشورها هنوز نسبتا پایین است و به عنوان مثال، هزینه ویزا در انگلستان از ۱۳۴ یورو، ایالات متحده حدود ۱۸۵ یورو و استرالیا ۱۱۷ یورو شروع می‌شود.

شرکت های ارائه‌دهنده خدمات ویزای شنگن در ایران نیز اعلام کرده‌اند این تغییر در سطح اتحادیه اروپا ایجاد شده است و برای تمام درخواست‌های ویزا که در آن تاریخ (۱۱ ژوئن) یا پس از آن ارائه شده‌اند، قابل اعمال است.

کشورهای شنگن شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز ایرلند و قبرس و همچنین رومانی و بلغارستان برای مرزهای زمینی هستند. نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و سوئیس نیز اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیستند اما بخشی از کنوانسیون شنگن محسوب می‌شوند.

چه کسانی به ویزای شنگن نیاز دارند؟

ویزای شنگن برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. این نوع ویزا برای گردشگری یا ملاقات با خانواده مورد نیاز است و نمی‌توان از آن برای کار در ۲۸ کشور اروپایی استفاده کرد.

افرادی از کشورهایی از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا که برای مدت کوتاهی به کشورهای عضو شنگن سفر می‌کنند، نیازی به درخواست ویزای شنگن ندارند. اتباع این کشورها از هر ۱۸۰ روز ۹۰ روز می‌توانند سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا داشته باشند.

هر کسی که می‌خواهد در اتحادیه اروپا و یا حوزه شنگن بیشتر از مدت زمان اعتبار این ویزا بماند یا برای کار به کشورهای عضو شنگن سفر کند، باید برای دریافت ویزای دیگری درخواست دهد.

 

چرا هزینه ویزای شنگن افزایش می‌یابد؟

کمیسیون اروپا هر سه سال یک بار این هزینه‌ها را ارزیابی می‌کند و می‌تواند آنها را بر اساس فهرستی از معیارهای عینی افزایش دهد که شامل نرخ تورم و میانگین حقوق یک کارمند دولتی در کشورهای عضو این اتحادیه است.

این افزایش قیمت در ۲ فوریه پس از نشستی در ماه دسامبر پیشنهاد شد که در آن کشورهای عضو با اکثریت قاطع از این اصلاح هزینه حمایت کردند. اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد کرده است به خدمات‌دهندگان خارجی ویزای شنگن اجازه داده شود هزینه‌های خود را مطابق با این تجدید نظر افزایش دهند.

به گزارش یورونیوز، بیشترین مبلغی که خدمات‌دهندگان خارجی، مانند آژانس‌های ویزا که درخواست‌های ویزای شنگن را از طرف کشورهای عضو جمع‌آوری می‌کنند، معمولاً نصف هزینه استاندارد است. اکنون با اصلاح صورت گرفته، پیشنهاد شده است این مبلغ از ۴۰ یورو به ۴۵ یورو افزایش یابد.

در مقابل، هزینه تمدید ویزای شینگن ۳۰ یورو ثابت خواهد ماند.

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی افزایش بیشتر هزینه‌ها برای کشورهایی است که همکاری ناکافی در زمینه پذیرش دوباره افراد اخراج‌شده از کشورهای عضو را داشته‌اند. برای کشورهایی که در زمینه پذیرش مجدد شهروندان همکاری نشان نداده‌اند، هزینه می‌تواند از ۱۲۰ یورو به ۱۳۵ یورو و از ۱۶۰ یورو به ۱۸۰ یورو افزایش یابد.