احمد توکلی که روزی خود وزیر کار در دولت میرحسین بوده است این روزها رئیس هیات مدیره سازمانی مردم نهاد است که تحت بند قانون ثبت NGO ها در وزارت کشور ثبت شده است و نام ان را دیده بان شفافیت و عدالت گذاشته اند طی نامه ای از طرف این سازمان به دادستان کل […]

احمد توکلی که روزی خود وزیر کار در دولت میرحسین بوده است این روزها رئیس هیات مدیره سازمانی مردم نهاد است که تحت بند قانون ثبت NGO ها در وزارت کشور ثبت شده است و نام ان را دیده بان شفافیت و عدالت گذاشته اند طی نامه ای از طرف این سازمان به دادستان کل کشور خواستار پی گیری مطالبه ای با موضوع ” ولی الله سیف را ممنوع الخروج و محاکمه کنید ” شد.

متن این نامه بدین شرح است:- برادر ارجمند جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین منتظری- دادستان محترم کل کشور – سلام علیکم

به اطلاع می‌رساند دیده‌بان شفافیت و عدالت سامانه‌ای تحت عنوان سامانه هوشمند مطالبه‌گری راه انداخته است. افراد می‌توانند مطالبه خود را در این سامانه درج و برای آن امضاء جمع نمایند. در پایان هر هفته دیده‌بان مطالبه‌ای را که بیشترین امضا را داشته باشد طبق وعده‌ای که به کاربرانش داده شده طی نامه‌ای برای مسئول مربوط می‌فرستد تا از مردمی‌ترین مطالبه آگاه شود و برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

مطالبه هفته پیش که خواسته ۲۳۰۰ نفر است درباره احقاق حقوق مردم سپرده‌گذار در مؤسسات معروف به غیرمجاز است و تأکید بر نقش مخرب آقای ولی‌الله سیف و درخواست تعقیب اوست. عین مطالبه به قرار زیر است:

«با توجه به عملکرد مغایر قوانین بانکی کشور توسط آقای ولی ا… سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در مورد تعاونی‌های مجاز اعم از کاسپین و ثامن‌الحجج و قصور و تقصیر صدور مجوز برای مؤسسات مذکور که منجر به ضرر و زیان عده زیادی از سپرده‌گذاران این مؤسسات مالی شده است؛ خواهشمند است دستور فرمایید تا به شکایت‌های رسیده از جانب مالباختگان رسیدگی کرده و شخص ایشان را به دلیل ضربه سنگینی که به نظام وارد آورده محاکمه نمایید تا بخشی از حقوق مالباختگان تأمین گردد.»

با احترام- احمد توکلی- رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد- دیده بان شفافیت و عدالت ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ اینکه احمد توکلی با سابقه ای کمی مبهم و روحیه ای هوچیگرانه در این شرایط خواستار محاکمه ولی الله سیف گردیده بسیار جالب و تحلیل ان خالی از لطف نخواهد بود.

سابقه احمد توکلی به عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی باز میگردد که البته با تمایزی نسبت به چپ مزاجان این سازمان گرایشی به ایت الله راستی نشان میداد و بعد از اتمام تحصیل خود در ایران به انگلستان سفر نمود و دکترای خود را با هزینه ای که مشخص نشد چگونه پرداخته است دریافت و به ایران بازگشت و بعد از بازگشت روزنامه ای را با به اسم فردا راه اندازی کرد که در این روزنامه آگهی تبلیغاتی چاپ نمیشد و معلوم نبود هزینه چاپ روزنامه و توزیع آن از چه محلی پرداخت میشود و نهایتا در کوران ابهامات در این خصوص روزنامه تعطیل و به سایتی به همان نام تبدیل گردید . جنس تحلیل های احمد توکلی در مقاطع مختلف فاصله چندانی با خط سیاسی حسن روحانی نداشت و از موضع انتقادی ولی با ظرافت همیشه از این بینش که در پرتو ان تفکر ولی الله سیف نیز وجود داشته است ، حمایت ضمنی داشته ولی در جریان کودتای اقتصادی در شاکله پنهان نفوذی های دولت روحانی این روزها تضادی بروز نموده که بنظر میرسد مقصر ان ولی الله سیف که از مسیر روحانی خارج و در جهت منویات اصلاح طلبان در مسیر براندازی حرکت نموده باشد.بوده است. تضاد امریکا و انگلیس در ماجرای برجام تا حدی خط و خطوطهای داخلی را هم بهم ریخت و این گمان را بیشتر به ذهن تبادر نمود که حال که ولی الله سیف از مسیر قبلی تعهد خود به عدالت و توسعه ( خط انگلیس) خارج شده و به اصلاح طلبان (خط آمریکا) پیوسته ، باید او را کوبید تا دیگرانی که عضو این اردوگاه بوده اند هوس تغییرات خط و خطوطی بسرشان نزند.البته در ایران سابقه دارد که دوستانی در جهت هم در مقطعی خط عوض نموده در مقابل هم واقع شوند که البته چون پشت پرده ها را ما نمیدانیم امکان سخن گفتن بضرس قاطع را نداریم و شواهد را کنارهم که میچینیم اینگونه نشان میدهد که دوستان هم گرایش بعد از اختلاف در جریان بیرونی برجام امروزه به جان هم افتاده اند. خدا نسیب هیچ ملتی نکند.  والسلام

حمید رضا نقاشیان