چرا صف دریافت وام ازدواج طولانی است؟
چرا صف دریافت وام ازدواج طولانی است؟
براساس قانون بودجه امسال، ۲۰۰ همت برای تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شده که همانند مصوبه سال گذشته است. اما رقم پرداختی وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده و این در حالی است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است.

براساس قانون بودجه امسال، ۲۰۰ همت برای تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شده که همانند مصوبه سال گذشته است. اما رقم پرداختی وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده و این در حالی است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۸، در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی، شبکه بانکی به طور رسمی به پرداخت وام ازدواج ورود پیدا کرد. بر این اساس وام ازدواج در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و با کارمزدی حدود چهار درصد به زوجین اعطا می‌شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بانک مرکزی مکلف شد مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل ۲۰۰ همت از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) را به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دهد.

چرا صف دریافت وام ازداوج طولانی است؟

در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ همانند قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حداقل ۲۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج اختصاص داده شد است. اما در عین حال سقف فردی این تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این سقف برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال حتی به ۳۵۰ میلیون تومان نیز رسید.

جزئیات وام ازدواج درسال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ مبلغ مشخصی به هر یک از زوجین در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌شود. وام ازدواج باتوجه‌ به سن افراد تعیین می‌گردد و به صورت زیر است:

  • مقدار وام ازدواج ۱۴۰۳، برای خانم‌های بالا ۲۳ سال، ۳۰۰ میلیون تومان است.
  • مقدار وام ازدواج ۱۴۰۳، برای خانم‌های پایین ۲۳ سال، ۳۵۰ میلیون تومان است.
  • مقدار وام ازدواج ۱۴۰۳، برای آقایان بالا ۲۵ سال، ۳۰۰ میلیون تومان است.
  • مقدار وام ازدواج ۱۴۰۳، برای آقایان پایین ۲۵ سال، ۳۵۰ میلیون تومان است.
  • این مبلغ وام برای متقاضیان ایثارگر دو برابر است.

با این حال، موضوع صف وام ازدواج که هر سال نیز یکی از مشکلات بانک مرکزی است در سال جاری نیز به قوت خود باقی است و حتی افزایش ۵۰ درصدی میزان وام پرداختی باعت می‌شود که نسبت به سال گذشته وام ازدواج به صورت طبیعی به افراد کمتری تعلق بگیرد.

۸۰  هزار نفر دریافت کردند اما ۲۳۰ هزار نفر همچنان در صف هستند

روز گذشته رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با میزان وام ازدواج پرداختی در سال جاری، گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ هزار میلیارد ریال (۲۴.۸ همت) تسهیلات به متقاضیانی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازواج ثبت نام کرده‌اند، پرداخت شده؛ این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد آمار افرادی که در صف انتظار هستند ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از این افراد در سال گذشته ثبت نام کرده‌اند.

تعداد متقاضیان بیشتر از میزان مصوبه مجلس است

همچنین محمدرضا فرزین – رئیس‌کل بانک مرکزی – روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تأخیر در پرداخت وام ازدواج و همچنین صف متقاضیان دریافت وام گفت: در رابطه با وام ازدواج، ما به عنوان بانک مرکزی، آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است را دائما نظارت می‌کنیم تا عدد مورد نظر مجلس محقق شود. اما مشکلی که الان وجود دارد این است که صف‌ها بسیار بیشتر از آن عددی است که بانک مرکزی براساس مصوبه مورد نظر مجلس باید پرداخت کند.

وی گفت: سال گذشته بیشتر از عدد بودجه برای وام ازدواج پرداخت شد و در اواخر سال که دیدیم صف طولانی شده و تسهیلات تکلیفی و عددی که باید پرداخت شود محقق شد، با دستور رئیس جمهور منابع جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج، کمتر شود و حتی بیشتر از بودجه پرداخت کردیم.

فرزین افزود: امسال عددی که در نظر گرفته شده است، پاسخگوی این صف و تقاضاها نیست. با این حال، بانک‌ها بر اساس تکلیف خود و قانون در حال پرداخت وام‌ها هستند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد:‌ عددی که در بودجه ۱۴۰۳ برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته شده است پاسخگوی میزان تقاضاها نیست. در بودجه حدود ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده ولی متقاضیان خیلی بیشتر هستند و از طرف دیگر از آنجایی که اعداد وام افزایش پیدا کرده است به همین دلیل دچار مشکل شده‌ایم.»