در طول حدود دوسالی که بحث برگزیت در اروپا مطرح شد و با رای نسبی مردم انگلستان ، این کشور زمینه خروج از اتحادیه و جمع کشورهای یورو محور خارج شد ، آمریکا مواضع متناقضی داشته و گاها از خروج انگلیس تمجید و بعضا آن را در حوزه نگرانی از پایداری ارزش یورو و استحکام […]

در طول حدود دوسالی که بحث برگزیت در اروپا مطرح شد و با رای نسبی مردم انگلستان ، این کشور زمینه خروج از اتحادیه و جمع کشورهای یورو محور خارج شد ، آمریکا مواضع متناقضی داشته و گاها از خروج انگلیس تمجید و بعضا آن را در حوزه نگرانی از پایداری ارزش یورو و استحکام بیشتر آن با محوریت حمایتی آلمان و فرانس تحلیل نموده است.اینکه استراتژی خروج لندن با زیر بنای تضعیف یورو بنا گذاشته شده بود را همه تقریبا تا ۹۰ درصد امروز پذیرفته اند و اینکه این راهبرد نه تنها به تضعیف حوزه یورو کمک نکرد و حتی یورو امروز نسبت به زمان خروج انگلستان استحکام بیشتری دارد را نیز غالبا پذیرفته اند اما در همین شرایط بنیاد سوروس که یک بنیاد سیاسی اقتصادی مشهور و با سابقه استکباری دامنه داری در جهان معرفی شده است و بدون شک اساس تشکیل آن در موازات سیاستها فراماسونری انگلستان در مسیر نفوذ به حوزه های اقتصادی کشورها بوده است ، معتقد است انگلستان باید به دامان اتحادیه باز گردد. جورج سوروس» سرمایه‌ دار معروف مجارستانی ساکن آمریکا معتقد است ، بدون انگلستان اتحادیه اروپا اکنون با بحران عدم پیوستگی روبرو است. او معتقد است این عدم پیوستگی در اروپا بقای این مجموعه را تهدید می کند.‌

سایت خبری «بلومبرگ» اینگونه منتشر نموده است که : سوروس پیش بینی کرد ، افزایش قیمت دلار و خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور منجر به بحران مالی عظیمی می‌شود.

وی به اروپا هشدار داد که در حال مواجه شدن با یک تهدید موجودیتی است.

سایت خبری «بلومبرگ» اینگونه گزارش کرده است که سوروس در جریان سخنرانی در اندیشکده « شورای روابط خارجی اروپا» در پاریس، پایتخت فرانسه گفت که از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران و تضعیف ائتلاف «ترانس آتلانتیک » (روابط چند جانبه بین آمریکا و اروپا) تاثیر منفی بر اقتصاد اروپا دارد و سبب اختلال‌های دیگر از جمله کاهش ارزش ارز در بازارهای درحال ظهور می‌شود. این پیش بینی از نظر سوروس به حوزه رشد اقتصادی آمریکا نسبت به اروپا در یکسال اخیر اشاره دارد.

وی در ادامه سخنان خود  با ذکر این جمله که «هر مورد اشتباهی، به اشتباهات گسترده دامن میزند» بحران پناهجویان، سیاست‌ ریاضت‌ اقتصادی که موجب قدرت گرفتن عوام‌گرایان شد و نیز فروپاشی منطقه‌ای ناشی از برگزیت را از جمله اشتباه‌های رخ داده در قاره اروپا برمی شمارد.

سوروس در سخنرانی خود گفت: «این واقعیت که اروپا در معرض یک خطر موجودیتی قرار دارد دیگر پیش‌بینی نیست، بلکه یک واقعیت محقق و قابل انجام است.»

وی همچنین راه برون رفت از برخی از بحران‌ها‌ را به کارگیری طرح «مارشال» به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در سال دانست و گفت اجرای چنین طرحی موجب کاهش فشارهای مهاجرتی به قاره اروپا می‌شود. این سرمایه‌دار معروف جهان با انتقاد از سیاست واحد پولی یکسان برای اروپا گفته است که «یورو» مشکلات برجا مانده بسیاری دارد و نباید گذاشت که اتحادیه اروپا را نابود کند. لازم به ذکر است که سوروس که از جمله مخالفان برگزیت بوده است > او به اروپا توصیه کرد که خود را به ساختاری مبدل کند تا کشورهایی چون انگلیس مایل به ملحق شدن به آن باشند. جورج سوروس همچین با بیان این‌که مسئله برگزیت مربوط به مردم انگلیس می‌شود افزود، بهترین کاری که انگلیس می‌تواند انجام دهد یک رای معنی دار و قابل توجه در مجلس این کشور است که این مسئله هم برای انگلستان خوب است و هم به با حذف برگزیت و عدم ایجاد یک حفره بزرگ در بودجه ، به اتحادیه اروپاخدمت بزرگی می‌کند. حال و با توجه به اظهارات جورج سوروس باید پذیرفت که راهبرد نویسان آمریکا بنای بر ماندگاری اروپا را تجویز و یا با توصیه به برگشت انگلستان بدنبال ایجاد استخوان لای زخم بزرگتری برای اقتصاد اروپایند؟ از ابتدای تشکیل اتحادیه اروپایی ، امریکا ایجاد یک پول واحد برای خود را تهدید تلقی مینمود.

اکنون با خروج اروپا از فرایند توقعات نهفته در برجام و بنا گذاشتن بر حفظ آن این نگرانی که بخش اعظمی از بازار حوزه خلیج فارس و حتی خاورمیانه از زیر یوغ آمریکا خارج و با یورو تعامل کنند برای امریکا دردناک تر شده است . باید پذیرفت که اظهارات جورج سوروس یک توصیه نیست بلکه یک تهدید است و تا جایی پیش خواهد رفت که امثال کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال را با دادن وام مجبور به خروج از حوزه یورو نماید و این یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و در چنین شرایطی است که مجلسین عوام و اعیان درانگلیس به خروج از اروپا تن میدهند تا شاید به برخی خواستها در امریکا تن داده باشند و ملکه هم ناچار از پذیرش رای عوام شد. والسلام

حمید رضا نقاشیان