به گزارش ایسنا، با وجود این در بررسی میدانی صورت گرفته، بازار کیف و کولهپشتی در خیابان منوچهری تهران چندان شلوغ نیست.
اولین فروشندهای که با او همکلام شدیم از کاهش حدود ۵۰ درصدی مشتریان خود نسبت به سال گذشته گفت: ” امسال از یک مدل، ۲۰۰ کولهپشتی برای فروش آوردم اما توانستم فقط یکی از آنها را بفروشم؛ این در حالی است که سال گذشته اوضاع فروش خیلی بهتر بود.”
قیمت کولهپشتیهای مختلف در این فروشگاه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. فروشنده میگوید که قیمتها نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفته او کولهپشتیهایی با برند خاص به قیمت دو میلیون تومان هم در این بازار پیدا میشود.
در مغازه بعدی که کیفهایی با طرحهای مختلف کودکانه نیز در آن به چشم میخورد، قیمت کولهپشتی از ۱۲۰ تا ۴۲۰ هزار تومان متغیر است. فروشنده این مغازه می گوید: “برندهای خاص آمریکایی در بازار حدود دو میلیون تومان قیمت دارند.”
او در پاسخ به اینکه چگونه جنس آمریکایی به کشور وارد شده است، میگوید که ” این برندها قبلا در ایران نمایندگی داشتند و جنسهایی که از قبل مانده حالا در بازار فروخته میشود.”
اما فروشنده مغازه بعدی در پاسخ به این سوال می گوید: “راه برای رسیدن به کالای خارجی زیاد است. بعضی از کیفهای خارجی بازار، قاچاق هستند و بعضی از جنسهای قدیمی. اینکه بگوییم همه کالاهای خارجی از گذشته در انبارها بوده یعنی داریم خودمان را گول می زنیم.”
به گفته او قیمت کولهپشتی ایرانی و خارجی به ترتیب ۱۲۰ تا ۲۸۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است.
این مغازهدار کمبود کیف به دلیل ممنوعیت واردات این کالا و افزایش قیمتها را از جمله دلایل خلوت بودن بازار کیف و کولهپشتی میداند: “کولهپشتی جزو مایحتاج ضروری نیست و از طرف دیگر وقتی دخلوخرجها با هم نمیخواند و با وجود چند برابر شدن هزینهها، درآمد مردم ثابت است، دانشآموزارن مجبورند از کیف سال قبلیشان استفاده کنند.”
به مغازه آخر سر میزنیم و از فروشنده میپرسیم که آیا فروش امسال مثل سالهای گذشته بود؟ و پاسخ او فقط یک کلمه است: “اصلا!”
برای خرید لوازمالتحریر در بازار بزرگ تهران باید به بازار بینالحرمین که در نزدیکی مسجد امام خمینی (ره) واقع شده بروید. با توجه به اینکه فقط چند روز تا بازگشایی مدارس باقی مانده، بازار شلوغ به نظر میرسد؛ بهطوریکه در مقابل بیشتر مغازهها حداقل پنج نفر در حال انتخاب ابزار و لوازم مورد نیاز فرزندان خود هستند.
با این حال فروشندگان میگویند که امسال تعداد مراجعهکنندگان به بازار لوازمالتحریر، کمتر از افرادی است که هر سال در آستانه بازگشایی مدارس برای خرید لوازمالتحریر به این بازار مراجعه میکردند.
یک فروشنده در این زمینه میگوید: “سالهای قبل مردم در این روزها لوازمالتحریر مورد نیاز یک سال خود را میخریدند، اما با توجه به کم شدن قدرت خرید، امسال خریداران تنها یک عدد از هر قلم کالا میبرند.”
به سراغ یکی دیگر از مغازهداران میرویم تا قیمت برخی اجناس را بپرسیم؛ او نیز وقتی صحبت به وضعیت بازار میرسد، میگوید “مشتریان بیشتر اجناس ارزانقیمت را میخرند. از طرف دیگر مثل سالهای گذشته تعداد بالا هم خرید نمیکنند.”
مسئله دیگری که در این بازار جلب توجه میکند، وفور جنسهای خارجی است. معمولا فروشندگان گرانترین قیمت هر قلم کالا را برند آلمانی آن معرفی میکنند.
یکی از فروشندگان درباره اینکه چگونه با وجود ممنوعیت واردات لوازمالتحریر، این اجناس به راحتی در بازار بزرگ تهران قابل دسترسی است، میگوید:” برخی شرکتهای واردکننده لوازمالتحریر نمایندگی خاورمیانه را در اختیار دارند و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار جنس وارد میکنند، بنابراین کسی نمیتواند مقابل آنها بایستد.”
به گفته این مغازهدار، مدادرنگیهایی در بازار هست که هر رنگ آنها ۱۸ هزار تومان به فروش میرسد و اینگونه اجناس در انحصار کشور آلمان است.
فروشنده دیگری هم معتقد است که ایران تکنولوژی تولید برخی از اجناس بازار لوازمالتحریر از جمله مداد و اتود را ندارد و در مواردی تنها میتواند مونتاژکننده باشد.
همچنین به گفته این فروشنده، برندهای چینی که سعی کردند انحصار آلمان را در این بازار بشکنند، نتوانستند مغز و چوب مداد را با کیفیت عالی تولید کنند.
این وضعیت در حالی است که مشاهدات میدانی از بازار لوازمالتحریر نشان میدهد که برای خرید و پر کردن یک جامدادی (شامل مداد مشکی و قرمز، اتود، پاککن، تراش، خودکار آبی و قرمز و خطکش) باید حداقل حدود ۱۷ هزار تومان و حداکثر ۲۱۸ هزار تومان هزینه کرد.
- منبع خبر : ایسنا