کودتا در ترکیه، جدی یا نمایش؟
کودتا در ترکیه، جدی یا نمایش؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  در اجتماع بزرگ حامیانش در مقابل پل “بسفر” که پس از کودتا به پل شهیدان ۱۵ جولای تغییر نام داده است، سخنرانی داغی کرد و در این سخنرانی خواستار تشدید برخورد با کودتاگران شد و گفت سر از گردن خائنان کودتاگر جدا خواهد کرد و در همین راستا در […]

کودتا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  در اجتماع بزرگ حامیانش در مقابل پل “بسفر” که پس از کودتا به پل شهیدان ۱۵ جولای تغییر نام داده است، سخنرانی داغی کرد و در این سخنرانی خواستار تشدید برخورد با کودتاگران شد و گفت سر از گردن خائنان کودتاگر جدا خواهد کرد و در همین راستا در صورت تصویب بازگشت مجازات اعدام به نظام قضایی ترکیه، آن را امضا خواهد کرد. نوک تیز حمله اردوغان بطرف  قلیچدار اوغلو که روز شنبه در جلسه ویژه پارلمان ترکیه به مناسبت یک سالگی کودتای  به اصطلاح نافرجام سال گذشته در سخنانی از دستگیری های بی مورد و به حاشیه رفتن قدرت دموکراسی در ترکیه در یک سال پس از کودتای نافرجام به شدت انتقاد کرده بود، بوده است.

لازم به ذکر است که این رهبر اپوزیسیون ترکیه ماه گذشته مسیر یک راهمپیمایی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتری مخالفان حکومت ترکیه از شهر آنکارا به استانبول را تحت عنوان ” راهپیمایی عدالت” رهبری کرده و در صف مقابل راهپیماهان پس از یک راهپیمایی ۲۰ روزه به استانبول رسید و در جمع دهها هزار نفری مخالفان حکومت ترکیه در استانبول سخنرانی بسیار مهمی کرد.

حزب عدالت و توسعه که اردوغان نماینده این حزب در کانون قدرت ترکیه است از دید نمایندگان ترکیه یک حزب غیر ملی و خائن و وابسته به انجمنهای فراماسونری انگلستان است و در یک بستر کاملا خفقانی گاهی نمایندگان از عملکرد این حزب در ایجاد یک دیکتانوری ترکی سخن میگویند.

رسانه های ترکیه همزمان با آغاز نخستین سالگرد کودتای به اصطلاح نافرجام  در ترکیه  اقدام به برپایی مراسم و آیین های مختلفی در این کشور نموده اند  و دهها هزار تن از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه را در میتینگ ها و سخنرانی های مختلف شرکت داده اند.

رجب طیب اردوغان” رییس جمهور ترکیه در نخستین سالگرد این  کودتا بظاهر جدی با انجام سخنرانی هایی در استانبول و آنکارا خواستار تشدید برخورد با طراحان کودتا شده و مخالفان حزب حاکم ترکیه و خود را حامی و طرفدار تروریست ها معرفی کرد.

او همچنین خواستار حضور کودتاچیان با “یونیفرمی واحد” در جلسات محاکمه در دادگاه ها گردید و اعلام نمود همان طور که دیدید بسیاری از این کودتاگران کوچکترین آثاری از پشیمانی در وجودشان نیست. اینها البته در مدت زندانی طولانی خود وقت زیادی خواهند داشت تا فکر کنند. او ادامه داد که این افراد باید مثل زندانیان گوانتانامو با لباس واحد و یکدستی در دادگاه حاضر شوند.

در یک سال پس از کودتا در ترکیه تا کنون حدود ۴۸  هزار شهروند ترکیه به ظن ارتباط با کودتا بازداشت و زندانی و بیش از ۱۵۰ هزار شهروند ترکیه ای نیز از کار خود اخراج شده اند. همچنین هم اینک صدها روزنامه نگار در ترکیه به اتهامات مختلف امنیتی در بازداشت بسر می برند. این در حالتی است که  در همان ایام که شبه کودتای ترکیه با نیت ایجاد بهانه برای سرکوب مخالفان برگزار می شد بسیاری تحلیل گران در جدی بودن این کودتا تشکیک نموده آنرا ترفندی برای بقای مادام العمر در حکومت به هر قیمتی ارزیابی می نمودند.

پارلمان اروپا و خصوصا کشورهای هلند و آلمان روابط خود را بعد از کودتا با ترکیه کاهش دادند انگلستان اما روابط خود را مستحکم تر ازگذشته نمود و بسیاری از عوامل سیاسی انگلیسی به این کشور سفر نمودند.

آقای رجب طیب اردوغان بجز داعیه قدرت بلا منازع در ترکیه به برخی از سرزمینهای کشورهای همسایه نیز چشم طمع داشته و در گیر و دار فضا برای اعمال نیات توسعه طلبانه خویش است. برخی شاخص‌های راهبردی در منطقه و مواضع سران ترکیه نشان از آن دارد که عملیات نظامی ترکیه در مناطق عفرین و ادلب سوریه نهایی شده و تنها تصمیمی که باقی مانده تعیین زمان آن عملیات است.  رسانه‌های ترکیه نام این عملیات را شمشیر فرات گذاشته اند. اینکه ترکیه در شرایط کنونی به ویژه در چارچوب مذاکرات آستانه و تلاش‌های روسیه و آمریکا برای سازش در جنوب سوریه و حمایت های آمریکا از کردهای سوریه به فکر لشکرکشی مجدد به شمال سوریه افتاده، نشان می‌دهد که اهداف و راهبردهای مهمی پشت پرده این اقدام قرار دارد. هماهنگی با اسراییل و انگلستان و امریکا نمی تواند هدایتگر این عملیات و نقشه های استخوان لای زخم گذارنده برای آینده نبوده باشد. دولت و ساختار دفاعی کشور ایران باید شش دانگ توجه خود را معطوف اقدامات غیر قابل پذیرش ترکیه در مرزهای خود نمایند.

ما همیشه با چشم زخم ترکیه آسیب دیده ایم. گاهی بخل و گاهی حسادت و گاها مزد بگیری برای اهداف شوم ترکیه همراه این چشم زخمها بوده است. روابط ما با ترکیه مستلزم ایجاد یک رودربایستی عمیق و اما غیر منعطف و هوشیارانه بوده باشد تا هم منافع ژئوپولیتیک خود در منطقه را حفظ نموده و هم زمینه هر نوع شیطنت و سناریو سازی به ترکیه را مسدود نماییم.

والسلام.

حمید رضا نقاشیان