گرایش به نوازندگی سازهای شمال خراسان افزایش یافت/ تاکید بر حفظ اصالت‌ها
گرایش به نوازندگی سازهای شمال خراسان افزایش یافت/ تاکید بر حفظ اصالت‌ها
داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به نقش این جشنواره به حفظ اصالت‌ها در بخش نواحی گفت: در تهران و دیگر شهرها گرایش به نوازندگی سازهای شمال خراسان افزایش یافته و بسیاری جوانان، خانواده‌ها و بانوان به سازهای این منطقه علاقه‌مند شده‌اند.

گرایش به نوازندگی سازهای شمال خراسان افزایش یافت/ تاکید بر حفظ اصالت‌ها

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد ششمین روز از جشنواره هجدهم موسیقی جوان در حالی یکشنبه (۱۶ شهریور) در تالار رودکی برگزار شد. اجراهای این جشنواره از سه پلتفرم آپارات، یوتیوب و اینستاگرام زنده پخش شدند. اجراهای روز گذشته جشنواره در بخش موسیقی نواحی به موسیقی شمال خراسان و لرستان اختصاص داشت که هر کدام از رده‌های سنی سازهای مختلف این منطقه با لباس‌های محلی خود رنگ و بویی به صحنه تالار رودکی داده بودند و با اجرای رپرتوار خود، موسیقی منطقه‌شان را به پایتخت نشینان معرفی کردند.

رجبعلی اسلامی داور جشنواره ملی موسیقی جوان در حاشیه داوری‌ها در بخش شمال خراسان و نوازنده و مدرس دوتار با اشاره به اهمیت این جشنواره در روند موسیقی کشور اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان به‌ عنوان جشنواره‌ تخصصی، تأثیرگذارتر و مهمتر از دیگر جشنواره‌های موسیقی و حتی جشنواره موسیقی فجر است. در حالی که در جشنواره فجر پیشکسوتان شرکت می‌کنند و تجربه بالایی دارند، جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای حضور جوانان پرانرژی و با انگیزه است تا به یادگیری، تجربه‌اندوزی بپردازند.

به گفته وی، این جشنواره فنی و حرفه‌ای‌تر از سایر جشنواره‌ها عمل می‌کند و تنها مشکل این رویداد در سال‌های گذشته، تک‌مرحله‌ای بودن آن بود که باعث شد برخی هنرمندان نتوانند در آن زمان شرکت کنند که خوشبختانه این موضوع امسال در بسیاری بخش‌ها برطرف شد.

اسلامی درباره نقش جشنواره در استعدادیابی و تقویت جریان موسیقی بیان کرد: جوانان همواره به‌ دنبال یادگیری روش و مطالب جدید هستند و در این جشنواره نیز شرکت‌کنندگان استان‌ها از یکدیگر تأثیر می‌گیرند و می‌آموزند این امر موجب افزایش اثرگذاری جشنواره شده است.

دلایل کاهش کیفیت آثار جشنواره

داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره سطح کیفی آثار اظهارداشت: هر چند تلاش‌های بسیاری برای ارتقای کیفیت آثار انجام شده و هدف اساتید نیز کمک به بهبود سطح کار هنرجویان بوده است اما متأسفانه کیفیت آثار به مرور زمان بهتر نشده است.

براساس اعلام روابط عمومی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اسلامی، شیوع کرونا و تک‌مرحله‌ای شدن جشنواره را از دلایل این کاهش کیفیت برشمرد و گفت: بسیاری شرکت‌کنندگان به‌ ویژه روستاییان با مشکلاتی همچون نبود امکانات، هزینه‌های رفت‌وآمد به شهر یا دسترسی به اینترنت و کافی‌نت مواجه‌ هستند. از این رو جشنواره موسیقی جوان و وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی باید با حمایت‌های جدی، شرایطی فراهم کنند تا هنرمندان از سراسر کشور شناسایی و جذب شوند و باید فرد یا دبیرخانه‌ای مسئولیت کمک به آنها را برعهده گیرد.

این داور جشنواره موسیقی جوان با اشاره به کاهش انگیزه در میان هنرمندان افزود: در سال‌های گذشته علاقه‌مندی و انگیزه هنرمندان بسیار بیشتر بود اما امروز بسیاری از هنرمندان بی‌تفاوت شده‌اند که بخشی از آن به مسائل مختلف از جمله نقش اساتید بازمی‌گردد.

وی درباره گرایش به سازهای شمال خراسان توضیح داد: مشاهده می‌کنم که در تهران و دیگر شهرها گرایش به این سازها افزایش یافته و بسیاری از جوانان، خانواده‌ها و حتی بانوان به سازهای این منطقه علاقه‌مند شده‌اند. با این حال، مشکلاتی نظیر تهیه ساز همچنان وجود دارد، و گرنه میزان علاقه‌مندی نسبت به گذشته به‌ مراتب بیشتر شده است.

اسلامی گفت: امیدوارم با همکاری انجمن موسیقی و همراهی جمعی بتوانیم به جریان موسیقی کشور کمک کنیم تا اصالت آن حفظ شود، چراکه موسیقی نواحی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

ابوالفضل صادقی‌نژاد نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، احمدحسین فتایی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی و رئیس کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران، آرش امینی رهبر ارکستر و دبیر چهل و یکمین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته مهمانان جشنواره موسیقی جوان بودند.

امروز و در هفتمین روز از جشنواره هجدهم ملی موسیقی جوان جوانان و نوجوانان در بخش موسیقی گلستان و ساز کمانچه در حضور هیات داوران این بخش متشکل از محمدرضا برزگر، سیدرضی میرکتولی، یوسف دیبایی، ابراهیم جرجانی، داود گنجه‌ای، محمد مقدسی، هادی منتظری، داوود گنجه‌ای و رضا پرویززاده اجرا می‌کنند.

استعدادیابی در جشنواره موسیقی جوان نیاز به حمایت دارد

رضا پرویززاده عضو هیات داوری هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به ابعاد و گستردگی این جشنواره اظهار داشت: هر رویدادی به خصوص با این عظمت حتما تاثیراتی دارد؛ ممکن است این تاثیرات مثبت یا منفی باشند و جشنواره ملی موسیقی جوان در کل مفید بوده است.

وی گفت: مهمترین تاثیر این جشنواره تشویق طیف وسیعی از نوازندگان در حال آموزش است که در سطوح مختلف در حال یادگیری موسیقی هستند. این افراد به یادگیری بیشتر تشویق می‌شوند و به خصوص سراغ مطالبی می‌روند که امروز نیازشان بیشتر احساس می‌شود.

پرویززاده افزود: به‌ عنوان نمونه در موسیقی دستگاهی به سراغ مبانی موسیقی ایرانی می‌روند که مهمترین آنها ردیف است و در موسیقی اقوام به منابع قدیمی‌تر و معتبرتر هر موسیقی رجوع می‌کنند که این اتفاقی ارزشمند است.

این نوازنده کمانچه با اشاره به اینکه دانستن نقاط ضعف و ایرادهای هر اجرا می‌تواند به افراد در رشد و تقویت کارشان و ارتقای حضورشان روی صحنه کمک کند، اظهارداشت: معمولا شرکت‌کنندگان متوجه نمی‌شوند در چه مواردی ضعف داشته یا چه نکاتی سبب شده که امتیاز از دست بدهند تا جایی که اطلاع دارم برای این مورد ساز و کار رسمی در نظر گرفته نشده و معمولا برخی شرکت‌کنندگان به دلیل ارتباط یا آشنایی با داوران شاید این سوال را مطرح کنند و متوجه دلایل کاهش امتیازها شوند.

وی گفت: کاری که داوران جشنواره انجام می‌دهند، انتخاب افراد مستعد است و این به معنی استعدادیابی نیست. زمانی می‌شود گفت جشنواره استعدادیابی می‌کند که بتواند روی مسیر حرفه‌ای افراد برگزیده تاثیر بگذارد یا برنامه‌ای برای آنها داشته باشد.

پرویززاده اضافه کرد: چند دوره قبل، این امکان برای برگزیدگان بخش دستگاهی فراهم شده بود که بتوانند آلبوم منتشر کنند و خاطرم هست که ناظر ضبط این اجراها بودم. همچنین فرصتی در اختیار برگزیدگان قرار گرفت که در برخی جشنواره‌های موسیقی اجرا داشتند باشند و این معنی واقعی استعدادیابی است اما تا جایی که اطلاع دارم این حمایت‌ها در سال‌های بعد اتفاق نیفتاد و افراد مستعد فرصت فعالیت حرفه‌ای به دست نیاوردند.

این استاد موسیقی لرستان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان چنانچه در حد یک مسابقه هم باشد و استعدادیابی به معنی واقعی انجام ندهد، باز هم ارزشمند است. امیدوارم برگزارکنندگان جشنواره باز هم شرایط حمایت از برگزیدگان را داشته باشند و دست‌اندرکاران بتوانند برنامه‌هایی ترتیب بدهند که این افراد در مسیر حرفه‌ای گام برداند.

پرویززاده تاکید کرد: جشنواره می‌تواند صرفا یک مسابقه باشد و اهداف خود را داشته باشد اما چنانچه مسیر فعالیت حرفه‌ای را برای برگزیدگانش هموار کند، موثرتر خواهد بود و برای شرکت‌کنندگان هم جذابیت بیشتری خواهد داشت.

هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان تا ۲۶ شهریور در تالار رودکی برگزار خواهد بود و علاقه‌مندان می‏‌توانند این اجراها را از طریق نشانی‌های https://www.aparat.com/nay_ir/live و https://www.instagram.com/nfym.iran دنبال کنند.

  • منبع خبر : ایرنا