گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛افزایش مشارکت نسبت به دور اول
گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛افزایش مشارکت نسبت به دور اول
رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز؛ جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی انجام و به دلیل افزایش مشارکت از ساعت ۱۸ در سه نوبت دو ساعته تا ۲۴ تمدید شد.

رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز؛ جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی انجام و به دلیل افزایش مشارکت از ساعت ۱۸ در سه نوبت دو ساعته تا ۲۴ تمدید شد.

به گزارش ایسنا، فرآیند اخذ رای از رای‌دهندگان مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۰۸/۰۰ صبح جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در شعب اخذ رای سراسر کشور از  کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آن‌ها  ۱۸  سال تمام باشد – یعنی متولدین روز ۱۵ تیر ۱۳۸۵ – و قبل از آن با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند انجام خواهد شد. رای دهندگان خارج از کشور می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر خود نیز رای دهند.ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است. به موازات ایران در بیش از ۹۵ کشور انتخابات برگزار شد.

احمد وحیدی وزیر کشور ضمن صدور دستور آغاز رای گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور، اظهار کرد: رای گیری در انتخابات در بیش از ۵۶ هزار شعبه انجام می شود.

تعداد کل تعرفه‌های رای برای این دور از انتخابات یک درصد بیشتر از تعداد کل واجدان شرایط صادر شده است و شعب اخذ رای در مرحله دوم همان شعبی هستند که در مرحله اول انجام مسئولیت کردند. فرایند شمارش آرا نیز به محض اعلام پایان رای گیری، شعب با حضور مسوولان صندوق‌ها و نمایندگان نامزدها آغاز خواهد شدو احتمالا تا ساعت ۱۱ روز بعد از رأی‌گیری نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته؛ ۸ تیر ۱۴۰۳  با رقابت میان مسعود پزشکیان،  سعید جلیلی،  محمدباقر قالیباف و  مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد؛   مسعود پزشکیان با  ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به مرحله داوم راه یافتند.

رای‌گیری انتخابات مرحله دوم ۱۴۰۳ آغاز شد

شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به این شرح است:

مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی – شناسه نامزد ۲۲

سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

به استناد اصل «۱۱۷» قانون اساسی  و تفسیرشماره ۲۷۶۴ مورخ ۱۳۶۴/۴/۵ شورای نگهبان، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء می‌باشد. هر نامزد می تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

هم‌چنین براساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رای دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می‌باشد و به استناد ماده «۳۳» این قانون، خرید و فروش آراء تهدید و تطمیع ، رای دادن با مدارک هویتی جعلی ، اخلال در امر انتخابات جرم می‌باشد و هیات های اجرایی و نظارت موظفند در صورت دریافت گزارش در این خصوص مرتکبین را به مراجع قضایی معرفی نمایند.

سامانه‌ای با عنوان «مردم ناظر» بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان قرار داده شده که همه مردم ایران از طریق این سامانه می‌توانند اگر با تخلفی یا موردی برخورد کردند، آن موضوع را همراه با مستندات از طریق این سامانه اطلاع دهند.

چه کسانی که هفته قبل رای دادند و چه کسانی که هفته گذشته رای ندادند این امکان را دارند که امروز رای خود را به صندوق‌های اخذ رای بسپارند.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

ان‌شاء‌الله مردم بهترین را انتخاب کنند

حضرت آیت الله خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رای گیری رای خود را به صندوق انداختند و تاکید کردند که در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند و فردا رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.

* هم‌چنین گزارش ایسنا از حضور شخصیت‌های مختلف در  انتخابات ۱۵ تیر ۱۴۰۳ را اینجا بخوانید و عکس آن را اینجا ببینید.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری هم پس از مشارکت در انتخابات با بیان این‌که «به دقت، حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند.» یادآور شد: الان که از روند برگزاری انتخابات در کشور بازدید کردم، شاهد هستیم چند ۱۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات سهیم هستند. کار خوب پیش رفته است و در بازدیدی که داشتیم تاکنون، نسبت به هفته گذشته افراد بیشتری رأی خود را به صندوق انداختند.

سرپرست ریاست جمهوری همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور، در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، امنیت، ارتباطات، نظارت و هماهنگی در جریان جزئیات کامل برگزاری دور دوم انتخابات قرار گرفت و از زحمات همه دست‌اندرکاران تشکر و قدردانی کرد.

وی پس از این بازدید با حضور در شعب رای مسجد امام صادق (ع) صادقیه و مسجد النبی (ص) نارمک در سطح شهر تهران، با مسئولان اجرایی صندوق‌ها و همچنین بصورت رو در رو با مردم و رای‌دهندگان به گفت‌وگو پرداخت و وضعیت میدانی رای‌گیری در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.

* حاشیه‌نگاری خبرنگار ایسنا از حسینیه ارشاد تهران ، حسینیه جماران و مسجد لرزاده را هم با کلیک بر روی اسامی اماکن بخوانید.

*  هم‌چنین گزارش رأی‌گیری از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت را اینجا بخوانید.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات اعلام کرد: مثل سه انتخاباتی که در ۵ ماه گذشته برگزار شده است، ارتباطات بخش کلیدی در برگزاری انتخابات دارد چون احراز هویت برخط انجام می شود. امروز شاهد پوشش ۱۰۰ درصد شعب اخذ رأی هستیم و تمام دستگاه احراز هویت به شبکه متصل شده اند. ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می دهد شبکه باکیفیت و پایدار بوده است. ۴۰۰ تیم مشغول پایش فیبرنوری و زیرساخت های ارتباطی هستند تا اگر قطعی عمدی یعنی خرابکاری یا سهوی بوجود آید، به سرعت مساله را برطرف می کنند.

 

 

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

پیش از ظهر امروز آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقیه شورای نگهبان و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، محمد حسن صادقی مقدم، خیرالله پروین و غلامرضا مولابیگی از اعضای حقوقدان شورای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت انتخابات بازدید کردند و در جریان این بازدید اعضای شورای نگهبان از نزدیک در جریان آخرین وضعیت برگزاری انتخابات در سراسر کشور قرار گرفتند.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

هم‌چنین نمایندگان ۲ نامزد انتخابات با حضور در شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند و در جریان این بازدید نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از نزدیک در جریان فرایند نظارت بر انتخابات قرار گرفتند.

عباس کریمی نماینده مسعود پزشکیان و حسین طلا نماینده سعید جلیلی در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری هستند.

گزارشی از بازدید نمایندگان پزشکیان و جلیلی از ستاد نظارت بر انتخابات را اینجا بخوانید.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

سعید جلیلی با حضور در مسجد جامع قرچک ورامین و مسعود پزشکیان با حضور در مدرسه عاشورای قلعه‌حسن‌خان، در انتخابات شرکت کردند.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

برابر قانون نظارت بر فرایند انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات را ندارد؛ اگر سامانه‌های دیگری به جز سامانه مردم ناظر برای اعلام و پیگیری تخلفات معرفی شده اعتباری ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان که پیش از ظهر جمعه به خبرنگاران گزارش میداد گفت: به فضل خدا از ابتدای صبح تاکنون با مورد خاصی مواجه نبودیم و امیدواریم که تا پایان رای گیری به همین صورت باشد. شواهد میدانی حاکی از این است که حضور مردم تا این لحظه نسبت به هفته گذشته مقداری بیشتر بوده است اما نمی‌توان تا پیش از فرایند رای گیری نسبت به میزان مشارکت اظهار نظر کرد.

سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان هم گفته است: با لطف خداوند مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری بر اساس گزارش‌هایی که داریم به لطف خدا نسبت به مرحله اول حضور مردم پای صندوق قابل توجه است و امیدواریم که در ساعات آینده نیز ادامه پیدا کند. در مرحله دوم انتخابات رقابتی‌تر بود. ان‌شاءالله مشارکت مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

 

هم‌چنین «خیرالله پروین» و«غلامرضا مولابیگی» دو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز – جمعه- از ستاد انتخابات خارج از کشور در محل دستگاه دیپلماسی بازدید کردند.

علیرضا فخاری استاندار تهران هم پیش از ظهر امروز در بازدیداز ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته شاهد حضور مردم از ساعات اولیه صبح پای صندوق های رای هستیم. همه عوامل اجرایی و نظارتی خاصه در سلسه مراتب وزارت کشور از آرای مردم صیانت می کنند تا انتخابات در «امنیت» و «سلامت» کامل برگزار شود.

وی در بازدید از مسجد لرزاده هم در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله دوم انتخابات مردم با شوق و ذوق و  اراده وصف ناپذیری پای صندوق‌های رای حاضر شدند. در بررسی‌های اولیه رشد شتابدار حضور مردم نسبت به دوره اول را شاهدیم . مردم با همه سلایق مختلف امروز پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند و شتابی که در حضورشان می‌بینیم مؤید این موضوع است که انتخابات در یک فضای امن و توأم با اراده مردم در حال برگزار شدن است. حدود ۷۰۱۰ نفر از نمایندگان نامزدهای انتخابات پای صندوق‌های رای در سراسر استان تهران حضور دارند. این افراد بر چگونگی روند انتخابات نظارت می‌کنند. این تعداد نماینده نامزدها شهادت می‌دهند که فضای امن توأم با عزت برای مردم فراهم است.

محسن اسلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور ساعت ۱۴ و ۳۰ امروز گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

روندی که موجب خدشه در سلامت انتخابات شود، مشاهده نکرده‌ایم

رضا صالحی امیری نماینده پزشکیان در ستاد انتخابات کشور  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روند کلی انتخابات را مثبت می بینیم و باورمان این است که دو اراده برای مشارکت حداکثری در انتخابات وجود دارد. اراده نظام و مقام معظم رهبری و اراده مردم که به نظام برای مشارکت حداکثری اعتماد کرده اند. اگر تا نیمه شب این دو اراده در اوج خود قرار بگیرد شاهد وفاق، انجام و قدرت ملی خواهیم بود.
وی ادامه داد: باورمان این است که مشارکت حداکثری موجب مشروعیت و مقبولیت نظام خواهد شد. از همه کسانی که تا این لحظه تصمیم نگرفته اند، دعوت می کنم که به تنها گزینه ممکن برای انتقال صدای ملت که صندوق است بیندیشند و تغییر را از صندوق رای دنبال کنند. ما راهی برای انتقال صدای مردم و تغییر در سازه مدیریت اجرایی کشور جز صندوق رای نداریم و به ملت بزرگ ایران این پیام از جانب آقای پزشکیان منتقل می کنم که تا قبل از پایان اخذ رأی در پای صندوق رای حاضر شده و اراده خود را به کسانی تحمیل کنند که مانع مشارکت حداکثری هستند.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

با پیش‌بینی افزایش مشارکت، تعرفه‌ها را افزایش دادیم

عصر امروز؛  مصطفی امامی‌پور مسئول صندوق شعبه مسجد لرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «استقبال مردم از انتخابات در این شعبه از ساعت ۷ صبح که هنوز درهای شعبه باز نشده بود، آغاز شد و تا این لحظه بیش از نیمی از تعرفه‌ها استفاده شده است. ما در این شعبه به طور معمول هزار تعرفه از ستاد انتخابات کشور دریافت می‌کنیم اما در این مرحله این تعداد را به ۴۰۰۰ تعرفه افزایش دادیم چون پیش‌بینی کردیم حضور مردم در این دور بیشتر از دور اول باشد.

وی گفت: با این‌که بافت منطقه بافت مذهبی نشین است، اما به طور قطع نمی‌توانم بگویم که یک نامزد خاص در این منطقه رایش بالاتر از نامزد دیگر است. مردم با گرایش‌ها و سلایق مختلف پای صندوق های رای حاضر می شوند و به طور مخفی رایشان را به صندوق ها می اندازند و ما تا لحظه باز شدن صندوق‌ها و شمارش آرا هیچ پیش‌بینی از رای کاندیداها نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی هم‌چنین گفت: امنیت و سلامت صندوق با وجود حضور مسئولان نظارتی و انتظامی خوب است. البته صف رای دهندگان در ساعات منتهی به ظهر و شدت گرفتن دمای هوا کوتاه شد اما به طور کلی مردم حضور قابل توجهی در صندوق دارند.

سلامت و امنیت انتخابات بالاست

حسین واعظی نماینده ستاد سعید جلیلی در مسجد لرزاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مردم متدین محله کوثر و خراسان گوش به فرمان رهبر خود پای صندوق‌های رای حضور یافتند و رایشان را به صندوق‌ها ریختند و میزان مشارکت خوب بوده است حتی حضور رای اولی ها هم در این شعبه خوب بود. با وجودی که بافت منطقه کوثر و خراسان مذهبی نشین است اما نمی‌توانم هیچ پیش بینی در خصوص رای دو نامزد انتخابات داشته باشم. اصلاً مشخص نیست که نتیجه چه خواهد بود. بعد از باز شدن صندوق‌ها و شمارش آرا می‌توان گفت کدام یک از دو نامزد در این شعبه رای می آورند.

واعظی ادامه داد: رای مردم مخفی است، به همین دلیل نمی‌توان هیچ پیش‌بینی یا پیشگویی از رای آنان داشت.

وی در عین حال سلامت و امنیت انتخابات را به دلیل حضور ناظران و مجریان از بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مسئول را  بالا توصیف کرد.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

آرای خاموش هم آمدند

طیبه موسوی نماینده ستاد پزشکیان در حسینیه ارشاد تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرآیند برگزاری انتخابات در این شعبه بیان کرد:  از ساعتی که بنده در اینجا حضور داشتم مشارکت مردم بالا بود. نسبت به هفته پیش جمعیت بیشتری در حسینیه حضور داشتند. امروز از صبح تاکنون صندوق های رای مشغول اخذ رای از مردم بودند. برای تامین امنیت انتخابات نیز از این هفته اجازه نمی دادند حتی ناظرها در پشت صندوق های اخذ رای حضور پیدا کنند. ظاهرا مردم زودتر اقدام کرده و پای صندوق های رای حضور پیدا کردند. ظاهرا این شلوغی برای این است که خیلی از افرادی که رای خاموش بودند اکنون برخاسته و پای صندوق های رای حضور یافتند. هر اصلاحی جز صندوق رای راهی ندارد.

گزارش انتخابات ۱۵تیر ۱۴۰۳؛ افزایش مشارکت نسبت به دور اول

انتخابات مانند مرحله گذشته در کمال امنیت برگزار شد

منوچهر دانش، نماینده ستاد جلیلی در حسینیه ارشاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان مشارکت در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشارکت در مرحله‌ دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از دوره اول بسیار پرشورتر بوده است. تقریبا همه اقشار مردم تاکنون در انتخابات حاضر شده‌اند.

وی درباره تامین امنیت انتخاباتی عنوان کرد: مانند مرحله گذشته این مرحله از انتخابات نیز در کمال امنیت برگزار شد و نیروهای امنیتی و انتظامی به خوبی در این زمینه همکاری کرده‌اند. توصیه می‌کنم هموطنانی که در دوره‌های گذشته انتخابات حضور پیدا کرده اند در این دوره نیز حضور حداکثری داشته باشند و مانع تحقق اهداف دشمنان این کشور و نظام شوند.

دفاتر نمایندگی خانه احزاب افزایش مشارکت را تایید میکند

قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب در گفت وگو با ایسنا درباره لزوم مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به مرحله گذشته در کشور افزایش خوبی پیدا کرده است. دفاتر نمایندگی خانه احزاب این موضوع را تایید کرده است.

وی افزود: امیدواریم با تمدید ساعات رای گیری توسط وزارت کشور میزان مشارکت افزایش پیدا کند. جوانان و افرادی که در مرحله گذشته در انتخابات شرکت نکردند، در این دوره پای صندوق های رای بیایند؛ چرا که در مقطع حساسی هستیم و باید مشکلات کشور را حل کرد.

بعد از ظهر امروز و پس از تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری از ۱۸ به ۲۰ سیامک ره‌پیک ضمن حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به زحماتی که دوستان اجرایی در وزارت کشور و شورای نگهبان و هم سایر دستگاه‌ها کشیده‌اند ، الحمدلله روند خوبی را در انتخابات شاهد هستیم و مشکلات جدی نبوده است. مشکلات کوچکی وجود داشت که حل کرده‌ایم. از طرفی روند مشارکت را خوب ارزیابی می‌کنم و امیدوار هستم تا پایان وقت به همین شکل این روند ادامه یابد و امیدواریم مشکل مهم پیش نیاید و پس از آن روند شمارش آرا آغاز شود. در تمام استان‌ها تعرفه رای به اندازه کافی وجود دارد و نصاب بالایی برای انتخابات پیش‌بینی شده است. موضوع و مسئله ای که در کلیت انتخابات اثرگذار باشد و اصل انتخابات را زیر سوال ببرد، نداشته ایم البته برخی مشکلات جزیی وجود داشته که آنها را با تماس با استان مربوطه پیگیری کردیم.

سیدعباس جوهری رئیس ستادانتخابات استان تهران عصر جمعه با اشاره به حضور پررنگ مردم استان تهران پای صندوق های رای عنوان کرد: این حضور نسبت به هفته قبل کاملا مشهود است و پیش بینی می شود در ساعات آتی هم همین فضا را داشته باشیم.

استقبال از انتخابات ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در حدی بود که برخی شعب مانند حسینیه ارشاد صندوق رای اضافه شد.

اگر میزان مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد، مردم و نظام برنده هستند

رضا صالحی امیری نماینده مسعود پزشکیان در ستاد انتخابات کشور گفت: روند مشارکت نسبت به هفته بعد مثبت است. روند کلی انتخابات مثبت است. مسائل فرعی مثل همه انتخابات وجود دارد که با پیگیری و گفت و گو حل و فصل می شود؛ با مسائل جدی برخورد نکرده ایم. اراده نظام بر برگزاری انتخابات حداکثری و اراده مردم حضور در صندوق های رأی است که این دو اراده وفاق و انسجام ملی ایجاد می کند که برنده مردم و نظام هستند و شخص نیست؛ هیچ کس نباید احساس کند او برنده است. اگر میزان مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد، نظام برنده است، چون قدرت ملی ایران افزایش می یابد و مردم برنده اند که تغییری در سفره و معیشت آنها احساس خواهند کرد.

یکی از سالم‌ترین انتخابات در حال برگزاری است/ مشارکت به ۵۰ درصد می‌رسد

هم‌چنین حجت‌الله عبدالملکی نماینده سعید جلیلی در ستاد انتخابات کشور  در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: تمام تلاش خود را مصروف این کردیم که منهای اینکه به چه کسی رأی داده می‌شود، همه مردم عزیز پای صندوق رأی حاضر شوند. پیش‌بینی‌ من این است که ان‌شاءالله از ۵۰ درصد مشارکت عبور می‌کند. رسانه‌ها هم کمک کنند که مردم منهای اینکه به چه کسی رأی می‌دهند حتما مشارکت کنند تا فردا یک جشن ملی را برگزار کنیم. در اجرای سالم انتخابات انصافاً جمهوری اسلامی یکی از پرافتخارترین کشورهاست. نظامات و سیستم‌ها برای اخذ رأی و برای نظارت بر صندوق در داخل شعب خیلی نظارت قوی است.