گزارش ظریف از سفرش به ترکیه
گزارش ظریف از سفرش به ترکیه
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به محورهای مذاکره با همتای ترکیه‌ای خود در استانبول اشاره کرد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری درباره سفرش به استانبول و دیدار با همتای ترکیه‌ای خود نوشت: مذاکرات سازنده‌ای با دوستم مولود چاووش اوغلو و دیگر مقامات ارشد استانبول داشتم.”گزارش ظریف از سفرش به ترکیه”

تبادلات نظر کامل انجام شده و تصمیماتی مفید درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و جهانی انجام شد. رایزنی‌های دقیق لازم‌الاجرا هستند.

ظریف در ادامه نوشت: مقصد بعدی مسکو است. همسایگان همواره اولویت ما بوده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در استانبول با اشاره به حمایت‌های آنکارا از تهران در دوران شیوع کرونا و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا تصریح کرد: از ترکیه به دلیل حمایت از مردم ایران در دوران شیوع ویروس کرونا تشکر می‌کنیم.

وی در این نشست خبری که در کاخ «دلمه‌باغچه» استانبول برگزار شد، ادامه داد: آمریکا در دوران کرونا تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را تشدید کرد، از ترکیه به دلیل ایستادگی در مقابل این تحریم‌ها و همچنین ‌حمایت‌هایش از ایران قدردانی می‌کنیم.

ظریف همچنین ضمن تمجید از میزبانی ترکیه از این نشست و تاکید بر ضرورت دیدار حضوری مقامات دو کشور گفت: امروز یک توافق در مورد اموال و اماکن و روابط دیپلماتیک که مشکل چند‌ دهه‌ای بین دو کشور بود، در راستای بهبودی خدمات رسانی نمایندگی‌های دو کشور امضا کردیم.

وی افزود: در مورد بازگشایی مرزها صحبت کردیم. مرزهای تجاری باز شده ان‌شاءالله در روزهای آینده مرزهای زمینی و هوایی برای تردد مسافران نیز باز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: با تلاش ترکیه تا پایان ماه جاری انتقال گاز طبیعی از ایران به ترکیه دوباره از سرگرفته خواهد شد و در شرایط تابستانی مردم و صنعت ترکیه از گاز ایران بهره‌مند خواهد شد.

ظریف با اشاره به این که تعرفه‌های تجاری دو جانبه یکی دیگر از موضوعات گفتگوی دوجانبه بود، گفت: مسائل مختلف همکاری‌های اقتصادی مطرح شد که با سفر جناب آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی در ارتباط با همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور اظهار داشت: همکاری‌های خوبی در روند آستانه داشتیم. این همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد. ما از میزبانی ایران برای نشست سه جانبه سران سه کشور ترکیه، ایران و روسیه نخست به طور مجازی و سپس اجلاس حضوری در تهران برای گفتگو در مورد مسائل سوریه استقبال می کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا