گمرک به کالاهای لنجی که قانونی وارد می‌شوند مدرک نمی‌دهد/ این تعارض باید حل شود
گمرک به کالاهای لنجی که قانونی وارد می‌شوند مدرک نمی‌دهد/ این تعارض باید حل شود
وزیر دادگستری گفت: آمار پرونده‌های تعزیرات حکومتی نشان می‌دهد که اغلب واحدهای تولیدی بر اساس قانون و انصاف کار می‌کنند.

وزیر دادگستری گفت: آمار پرونده‌های تعزیرات حکومتی نشان می‌دهد که اغلب واحدهای تولیدی بر اساس قانون و انصاف کار می‌کنند.

به گزارش صبح اقتصاد، امین حسین رحیمی در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: وضعیت فلسطین و اخیرا جنوب لبنان بسیار دردناک است و متاسفانه جامعه جهانی در مقابل آن سکوت کرده است.

وی درباره اهمیت سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: این سازمان در بین نهادهایی که در امر تنظیم‌گری بازار دخالت دارند یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هاست که به‌عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات بازار شناخته می‌شود. اما فرآیندهای قبل از رسیدگی باید توسط دستگاه‌های اجرایی دیگر انجام شود که اگر وظایف خود را به نحو صحیح انجام ندهند، نتیجه کار ممکن است خوب نباشد.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم بنا به تجربیاتی که از دیگران آموخته بودیم، دیدیم که باید تعامل و همکاری با دستگاه‌های متولی بازار انجام شود و کمیته اقدام مشترک با حضور وزارت دادگستری با نمایندگی سازمات تعزیرات حکومتی، وزارت صمت با نمایندگی سازمان حمایت، وزارت جهاد، وزارت کشور، اصناف و … تشکیل شد. در دو سال اول دولت سیزدهم، این کمیته خیلی جدی عمل کرد اما در سال سوم کوتاهی‌هایی در مرکز انجام شد اما در استان‌ها این کمیته هنوز هم برقرار است و این تعامل و همکاری بسیار مؤثر است.

رحیمی گفت: اگر کالاها چه از طریق تولید و چه واردات به نحو کافی و درست تأمین نشود، رسیدگی به تخلفات و مجازات اثرگذار نخواهد بود و تأمین کالا مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی نیست. بعد از تأمین کالا باید بر اساس ضوابط و یا تعیین قیمت، قیمت‌گذاری شود که این هم در اختیار تعزیرات نیست. بعد بحث توزیع متناسب و به موقع است که همه جای کشور باید کالا در دسترس باشد که این هم در اختیار تعزیرات نیست. بعد نوبت به نظارت و بازرسی در خصوص رعایت قوانین و مقررات و قیمت‌گذاری است که این هم در اختیار تعزیرات نیست. تازه اگر در این مرحله تخلفی کشف شد، رسیدگی به آن وظیفه تعزیرات حکومتی است که رسیدگی و رأی صادر کند و رأی را اجرا کند.

وی افزود: در این ۵ فرایند، فقط مرحله آخر برای تعزیرات است اما مردم و مسئولین تمام این مراحل را از تعزیرات حکومتی می‌خواهند. به این دلیل تلاش کردیم وفاقی بین دستگاه‌های متولی ایجاد کنیم تا در نهایت سود آن برای مردم باشد. برای موفقیت در سازمان تعزیرات حکومتی باید وفاق را دنبال کنیم و با همکاری دستگاه‌های دیگر کارها را پیش ببریم. در دولت جدید باید این وفاق را بین دستگاه‌های اجرایی را بیشتر کنیم تا به اهداف برسیم. شعار دولت چهاردهم، وفاق بین دولت و قوای دیگر است و باید حواسمان باشد که در درون دولت هم این وفاق باید وجود داشته باشد. این دستور رئیس جمهور است که دستگاه‌ها با همکاری و وفاق، رضایت مردم را حاصل کنند.

وزیر دادگستری ادامه داد: رعایت عدالت و انصاف در رسیدگی‌ها باید به‌خصوص در حوزه تولید، مورد تأکید باشد. البته تخلفات در حوزه تولید خیلی نیست. حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم و آمار پرونده‌های تعزیرات حکومتی نشان می‌دهد که اغلب واحدهای تولیدی بر اساس قانون و انصاف کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه جایگاه تعزیرات مهم است، گفت: صلاحیت رسیدگی به ۹۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به تعزیرات سپرده شده است. اما اینجا هم تعزیرات در آخر فرآیند است. دستگاه‌های متولی واردات که در رأس آن گمرک است اگر کارشان را درست انجام ندهند، مجازات تحت عنوان قاچاق با توجه به اینکه کالا به کشور وارد شده باشد، کارساز نیست.

رحیمی با اشاره به موضوع ته‌لنجی‌ها گفت: طبق قانون مرزنشینانی که لنج دارند می‌توانند یک بار در سال مطابق با دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای مشخصی را وارد کنند که قانونی وارد کشور می‌شود اما متأسفانه از سابق و هم حالا، گمرک هیچ مدرکی به این کالا نمی‌دهد و کالای‌ وارد شده شناسه ندارد که قانونی وارد شده است و به‌محض اینکه از آن شهر خارج شود چون مدرکی ندارد که قانونی وارد کشور شده، آن کالا را به عنوان قاچاق توقیف می‌کنند؛ لذا این تعارض  باید حل شود.

رحیمی همچنین با قدردانی از زحمات و خدمات سه ساله احمد اصانلو در ریاست بر سازمان تعزیرات حکومتی، از علی فرهادی؛ رییس جدید سازمان‌ تعزیرات حکومتی به‌عنوان شخصی آشنا به مسائل مختلف عزیران حکومتی یاد کرد.

وزیر دادگستری همچنین با اظهار سخنانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، شهید نیلفروشان و شهید قاسم سلیمانی، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی مخالف تمامی قواعد بین‌المللی است. در تاریخ می‌بینیم که اگر حکومت گردنکشی ظلم می‌کند، در مقابلش ارتش و نیروی نظامی قرار دارد اما در تاریخ، کمتر سراغ داریم که یک ارتش تا دندان مسلح با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا به یک ملت بی‌دفاع حمله کند. از طرفی مطمئن باشید که خون‌های به‌ناحق ریخته بنیاد این رژیم فاسد را در هم خواهد کوبید.

به گزارش ایسنا، علی فرهادی رئیس جدید سازمان تعزیرات حکومتی نیز در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان تعزیرات گفت: امیدوارم با همکاری پرسنل بتوانم خدمتگزار خوبی برای کشور باشیم. امیدوارم با تلاش همکاران تعزیرات حکومتی و مسئولین شأن سازمان را به عنوان نهادی از قوه قضائیه حفظ کنیم. در این سازمان وضعیت خوبی را از همکاران شاهدیم و با شایستگی و علاقه‌مندی کار را پیش می‌بریم.

وی افزود: ان‌شاءالله موجبات رضایت مندی مردم را با رسیدگی به تخلفات فراهم می‌کنیم. ما همیشه در جلسه‌هایی که شرکت کردیم بیشتر تاکیدمان بر شرایط بازار بوده است. قطعاً نشان می‌دهیم که رسیدگی در سازمان تعزیرات سریع‌تر و بهتر انجام خواهد شد. همکاران باید به این نکته توجه کنند که سرعت و قاطعیت در رسیدگی به تخلفات نباید فراموش شود.

  • منبع خبر : ایسنا