۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری
۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری
پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تایید صلاحیت ۶ نامزد از سوی شورای نگهبان،‌ شناسه انتخاباتی نامزدهای انتخابات منتشر شد.

پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تایید صلاحیت ۶ نامزد از سوی شورای نگهبان،‌ شناسه انتخاباتی نامزدهای انتخابات منتشر شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی چهارشنبه – بیست و سوم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۳، شناسه انتخاباتی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و سن انتخاب کنندگان را اعلام کرد که می‌توانید در این لینک مرور کنید.

بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور و بر اساس بند(۲) ماده (۳۶) قانون انتخابات ریاست جمهوری، سن انتخاب کنندگان در انتخابات جاری باید ۱۸ سال تمام باشد؛ بنابراین کلیه متولدین روز ۸ تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی در روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۴/۸ در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کنند.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

وزیر کشور از آغاز ارسال تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: در مکه و مدینه نیز برای دریافت رای از حاجیان صندوق پیش‌بینی شده است.

استاندار تهران هم ضمن اعلام آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات هشتم تیرماه گفت: دغدغه‌ای برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران نداریم.

همچنین معاون پیشگیری از وقوع جرم قوۀ‌قضائیه از رصد تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی خبر داد و گفت: بیشترین نگرانی‌ها در انتخابات، سیاه‌نمایی افراد علیه یکدیگر است. در دورۀ قبل تخلفات مربوط به تخریب نامزدها و تبلیغات زودهنگام بود و در حال حاضر هیچ تخلفی گزارش نشده است. رصد فضای مجازی و واقعی در دستور کار قرار دارد که اگر تخلفاتی باشد پیگیری انجام شود.

به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بسته رایگان انتخاباتی ۲۰ گیگابایتی برای ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

عیسی زارع پور با اعلام این خبر گفت: برای مردم که می خواهند از طریق پیام رسان های داخلی در جریان اخبار انتخابات قرار بگیرند، بسته هدیه ۲۰ گیگابایت رایگان پیش بینی شده است. امروز پیامکی برای مردم ارسال می شود و هرکس تمایل داشته باشد می تواند بسته را فعال کند و در طول ایام انتخابات استفاده کند.

همچنین رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به روز عید غدیر که مناظره انتخاباتی هم انجام می شود، گفت: با توجه به اینکه مناظره شب انجام می شود، قاعدتاً تداخل زمانی مستقیم با برنامه روز عید غدیر نخواهد داشت، اما برگزارکنندگان مراسم می‌توانند مانیتورهای مناسبی در طول مسیر برگزاری مراسم عید غدیر پیش‌بینی کنند تا مردم بتوانند در جریان مناظره قرار بگیرند.

برنامۀ تبلیغاتی امروز چهارشنبه نامزدهای انتخابات عبارت است از: 

برنامۀ «صف اول» با حضور علیرضا زاکانی، ساعت ۱۷:۳۰ شبکه خبر. برنامۀ «با مردم» با حضور مصطفی پورمحمدی، ساعت ۱۸:۳۰ شبکه یک . برنامۀ «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» با حضور سعید جلیلی، ساعت ۲۲ شبکه خبر.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

محمدباقر قالیباف در نشستی انتخاباتی با تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و نمایندگان ادوار که خارج از مجلس برگزار شد، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت که به گفته عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد، نمایندگان مجلس استقبال خوبی از این جلسه کردند.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

مسعود پزشکیان از دیگر نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حکمی محمدجواد آذری جهرمی را به عنوان قائم مقام ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

همچنین محمد بطحایی به عنوان رئیس کارگروه فرهنگیان و سیروس وطن‌خواه به عنوان رئیس کارگروه انرژی و صنعت ستاد پزشکیان منصوب شدند.

در پی نقدها به اولین حضور تلویزیونی‌ پزشکیان، وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیدگاه‌های شما درباره اولین برنامه تلویزیونی را شنیدم. نگرانی، همدلی و همراهی شما را ارج می‌نهم. ما برای اداره کشور نیاز داریم صدای مردم را بشنویم، ایرادات را بپذیریم و اصلاح کنیم. با هشتگ ‎«برای_ایران» گوش شنوای شما در فضای مجازی هستم و خود را پاسخگو می‌دانم. با من حرف بزنید.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

بر اساس برخی اخبار گفته می شود که «حسام الدین آشنا » مشاور حسن روحانی رئیس جمهور سابق به عنوان مشاور رسانه‌ای حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

در پی انتشار این خبر سخنگوی ستاد  پورمحمدی درباره مشاوره دادن حسام‌الدین آشنا به این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توضیحی ارائه کرد و گفت: قرار دولت حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی تعامل و گفت‌وگو با همه نخبگان و دلسوزان نظام و انقلاب است. از این حیث، شیوه و شخصیت آقای پورمحمدی و دولت او بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و گفت‌وگو و مشورت با مجریان کارآمد و چهره‌های شاخص، علمی، فرهنگی و اقتصادی است.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

روابط عمومی ستاد  سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هم از رونمایی پوستر رسمی این ستاد خبر داد.

پوستر رسمی این ستاد دربر گیرنده شعار انتخاباتی سعید جلیلی مبنی بر «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» بوده و تلاش شده تا تبین کننده ویژگی‌های این شعار باشد.

رئیس ستاد جلیلی هم در جمع فعالین استانی ستاد جلیلی گفته است که «دکتر» تکمیل‌کننده دولت اسلامی به اذن الله هستند. بنده شهادت می‌دهم دکتر جلیلی مانند شهید رئیسی جز برای خدا کار نمی‌کند و صادقانه این مسیر را دنبال می‌کند.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

از امروز محمدرضا میرشمسی به‌ عنوان رئیس ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

میرشمسی عضو موسس و شورای مرکزی شریان و دارای دکتری مطالعات امنیت ملی است و در کارنامه خود ریاست هیأت اجرایی امناء و سرپرستی معاونت امور مجلس و حقوقی دیوان محاسبات را دارد و از آزادگان و جانبازان سرافراز میهن به شمار می رود.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

در پی اعلام اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور، ۶ نامزد این انتخابات با تشکیل ستادهای انتخاباتی خود و همچنین تعیین روسای این ستادها، به طور رسمی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند. سوابق روسای ستاد ۶ نامزد انتخاباتی را می توانید در این لینک مرور کنید.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

*‌ مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبرانقلاب در مطلبی در حساب کاربری خود در توییتر، روایتی از توصیه انتخاباتی رهبر انقلاب را منتشر کرد.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

* در پی اظهارات دیشب محمدباقر قالیباف در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» موسی غضنفرآبادی رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم در تحلیلی گفت: به نظرم صحبت‌های دیشب آقای قالیباف خیلی جامع، کامل و امیدوارکننده بود و این شوق را در آدم ایجاد می‌شود که ایشان برنامه هفتم توسعه را اجرایی کند و یک تحول روشن و عالی در جامعه ایجاد خواهد شد.

* در همین ارتباط مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس معتقد است که صحبت‌های دیشب قالیباف در محور مصوبات مجلس در برنامه هفتم بود و ایشان مسیر حرکت اجرای برنامه هفتم را ترسیم کرد.

* عباس عبدی هم در پاسخ به نقدهایی که از اظهارات مسعود پزشکیان شده بود، گفت: چه کسی گفته کار رئیس‌جمهور ارائه برنامه اقتصادی است؟ بهترین حالت مدیریت از سوی یک رئیس‌جمهور استفاده از نظرات کارشناسی است و پزشکیان صادقانه گفت که من متخصص اقتصاد نیستم. پزشکیان بارها بر این مسئله تاکید کرده است که باید از کارشناسان استفاده کرد.

*‌ حسین مرعشی نیز به مسعود پزشکیان توصیه کرد که در انتخابات ۱۴۰۳، خودت باش!

دبیرکل حزب کارگزاران افزود: ️شخصا نمی پسندم که کاندیدای ریاست جمهوری دوپینگ کند و بیاید حرف دیگران را بزند. ️توصیه من به آقای پزشکیان این است که خودش ظاهر شود، در تلویزیون، در اجتماعات. ️هیچ چیز بهتر از اصالت نیست؛ آقای پزشکیان اگر به اصالت‌های خودش پایبند باشد خداوند کمکش می‌کند، قلوب مردم ایران به سمت او هدایت می‌شود و ان شاءالله کارساز خواهد بود.

محسن رضایی امروز هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس مطلبی منتشر کرد و با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی، نوشت: رعایت ‎اخلاق از سوی نامزدها در رقابت‌های انتخاباتی که همگی سابقه حضور در جبهه در دفاع مقدس را دارند، نه تنها با مرام آنها سازگار است بلکه یک امر خداپسندانه و در چارچوب ارزش‌های انقلاب است.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

* در جلسه امروز شورای نگهبان  آیت‌الله احمد جنتی هم بر رعایت اخلاق در انتخابات تاکید کرد و گفت: امیدواریم نامزدهای انتخابات و طرفداران آن‌ها با رعایت موازین قانونی و آموزه‌های اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی خود، زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی شایسته نظام مردم‌سالاری دینی شوند.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

*‌ علی شمخانی در توییتی به نامزدها و نخبگان توصیه کرد که به انتظارات مردم دامن نزنند و نوشت: نامزدها و نخبگان نباید در انتخابات ریاست جمهوری با ایجاد تصویری غیر واقعی از نداشته ها و ترسیم فضایی ایده آل گرایانه از آینده،‌ موجب افزایش انتظارات مردم نسبت به خواسته هایی شوند که تحقق آن به سرعت قابل تحقق نیست.

*‌ رمضان شریف سخنگوی سپاه هم در اظهاراتی تاکید کرده است که سپاه پاسداران فقط به‌دنبال مشارکت انبوه مردم است و به نفع یا علیه هیچ‌یک از کاندیداهای ریاست‌جمهوری کاری انجام نخواهد داد.

*‌ همچنین امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در جمع مسئولان، فعالان و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی ارتش، با تاکید بر اهمیت حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، گفت: انتخابات پرشور و با مشارکت بالا موجب ارتقای قدرت بازدارندگی و امنیت بیش از پیش در حوزه امنیت کشور و مرزها می شود.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

* محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ با اشاره به نتایج احراز صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: کسی باید رئیس جمهور شود که بیشترین قرابت‌ها را با مسیر حرکت رئیس جمهور شهیدمان طی کرد، داشته باشد.

*‌ محمد شریعتمداری هم در واکنش به عدم احراز صلاحیت خود در انتخابات ۱۴۰۳ بیانیه ای صادر کرد.

وی در بخشی از بیانیه خود با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت ها نوشته است: به شما مردم عزیز می گویم که مستحکم‌تر از قبل در کنار دوستان و همراهان عزیز و صاحب فکری که دغدغه زندگی مردم‌ و پیشرفت و توسعه ایران را دارند در مسیر آرام کردن التهابات و درگیری‌های بنیاد برکن و در حاکم شدن خرد و راستی برعرصه های حکمرانی تلاش می‌کنم و تا زنده‌ام در خدمت ملک و ملت هستم و در این مسیر نه قهری وجود دارد نه خستگی.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

*‌ محمدحسین خوشوقت، تحلیلگر مسائل سیاسی در توییتی، یکی از راه های شناخت بهترین نامزد ریاست جمهوری را شناخت مهم ترین اعضای تیم او عنوان کرده و نوشته است: باید از نامزدها خواست تا معاون اول، رئیس بانک مرکزی و وزرای آموزش و پرورش، خارجه، علوم، صمت، ارشاد، نفت، نیرو، کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه خود را قبل از روز رای گیری به مردم معرفی کنند.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

*‌ محمدتقی رهبر از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی حل مشکلات اقتصادی کشور و نیازهای معیشتی مردم را مهمترین توصیه به رئیس‌جمهور منتخب عنوان کرد و افزود: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مرزبندی‌ها و خط‌بازی‌ها را کنار بگذارند و اجازه ندهند اعضای ستاد و هواداران‌شان از شرایطی که خودشان در رقابت‌ها یا مناظره‌ها به وجود می‌آورند، سوء استفاده کنند. رئیس‌جمهور منتخب هم باید از نظرات و سلایق همه گروه‌ها و طیف‌های جامعه در اداره کشور استفاده کند.

*‌ همچنین عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی با پیش بینی اینکه به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم برود،‌ معتقد است که نتیجه انتخابات به رفتار اصولگرایان ارتباط دارد. آنها شاید در دور اول نتوانند به اجماع برسند اما اگر در دور دوم از یک نامزد دفاع نکنند، جایگاه خود را از دست می دهند و هزینه زیادی خواهند پرداخت. به هر حال وجود ۵ نامزد اصولگرا موجب شکسته شدن آرای آنها خواهد شد؛ این واقعیت پیش روی ماست.

اسدالله بادامچیان هم در ارزیابی از کاندیداهای تایید صلاحیت شده،‌ گفته است: به نظرم می‌آید شورای نگهبان همه سلیقه‌ها و جناح‌ها را رعایت کرد و هرکسی از بین اینها به صحنه آمد و توانست تأیید کند، تأیید کرد؛ و این حرکت خوبی است.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

*‌ محمدعلی ابطحی هم در اظهاراتی با انتقاد از ستاد پزشکیان گفته است: اعضای ستاد اکثرشان مسئولان ستاد خاتمی و میرحسین بودند نسل جدید به اندازه صد سال با آن سال‌ها متفاوت است. اعضای ستاد باید کسانی باشند که بتوانند با جامعه دیالوگ برقرار کنند.

*‌ علی‌محمد حاضری جامعه‌شناس و استاد دانشگاه هم یادداشتی از فهرست تایید صلاحیت شدگان برای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چرخش بزرگی در روند خالص‌سازی یاد کرده و گفته است: واقعیت این است که این بار هم من و امثال من غافلگیر شدیم؛ این چینش با انتظارات تحلیلی ما دور از ذهن بود. از سه کاندیدای جبهه اصلاحات، برخلاف انتظار، رأی آورترین شان تأیید شد. هرچند ممکن است در کنار ویژگی‌های‌ بسیار مثبتی که در دکتر پزشکیان می‌شناسیم به بعضی رویکردهای ایشان هم خیلی خوش‌بین نباشیم، اما چرخش بزرگی در روند خالص‌سازی اتفاق خواهد افتاد که با مفروضات ما ناسازگار است. تا همین جای کار باید نصرت الهی را برای نجات کشور از بن بست شاکر بود؛ هرچند دو قدم دیگر بسیار ضروری است.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

*‌ دبیرکل حزب عدالت طلبان ایران اسلامی با اعلام حمایت از نامزدی ریاست جمهوری سعید جلیلی،‌ اظهار کرد: حزب عدالت طلبان ایران اسلامی با توسل به خداوند منان و “بر اساس مصادیق و ملاک‌های اعلامی در رهنمودهای مقام معظم رهبری” مبنی بر دارا بودن شرایط گزینه اصلح نامزد ریاست جمهوری و شاخصه های بارزی از جمله ساده زیستی، پاکدستی، فسادستیزی، شفاف سازی و دشمن ستیزی و داشتن اعتقاد راسخ  به جبهه مقاومت و حکمرانی دینی و توجه به وضعیت معیشت و اشتغال جوانان و حمایت از اقشار آسیب پذیر که از اهداف مدنظر عدالت طلبان ایران اسلامی می باشد و نظر به اینکه این مصادیق در شخصیتی چون جناب آقای دکتر سعید جلیلی نمایان است، از ایشان حمایت قاطع می‌کند.

*‌ سخنگوی جبهه اصلاحات هم با تأکید بر اینکه جبهه‌ اصلاحات متفقا با ستاد آقای پزشکیان کار را جلو می‌برند، اعلام کرد که محمد سالاری نماینده رسمی جبهه اصلاحات در ستاد مرکزی مسعود پزشکیان است.

*‌ همچنین رئیس جبهه اصلاحات در توییتی با اشاره به جمع بندی آخرین جلسه مجمع عمومی این جبهه نوشت:‌ همراه و همگام با ستاد مرکزی پزشکیان همه ظرفیت های خود را برای پیروزی وی بکار می گیریم.

۱۵ روز تا انتخابات؛‌ مشخص‌تر شدن مرزبندی‌ها/توصیه‌ها به اخلاق‌مداری

* امروز همچنین کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای از نامزدی قالیباف در انتخابت ریاست جمهوی حمایت کرد.

*‌ حزب اتحاد ملت و حزب اسلامی کار از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب  هم در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای مسعود پزشکیان را کاندیدای مورد حمایت خود در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام کردند.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

همشهری با تیتر «هشدار به هوادارن سیاه»،‌ کیهان با تیتر «نامزدها از برنامه های خود چه گفتند»،‌ فرهیختگان با تیتر «در جستجوی کلید پزشکیان»،‌ جام جم با تیتر «انتخابات؛ آزمون اخلاق نامزدها»‌، جوان با تیتر «رئیس جمهور نهم سوار اسب زین کرده می شود»،‌ شرق با تیتر «رجال در چالش احراز»،‌ هم میهن با بررسی واکنش ها به نخستین مصاحبه تلوزیونی مسعود پزشکیان با تیتر «شروع بی شعار»،‌ ستاره صبح با تیتر «تغییر مطالبه رای دهندگان»‌، اعتماد با انتشار گزارشی از نظرات ۴ استاد برجسته درباره نامزد اصلاح طلب ریاست جمهوری با تیتر «پزشکیان یک فرصت است»،‌ ابرار با تیتر «جامعه از نزاع های سیاسی خسته است»،‌ مردم سالاری با تیتر «شورای نگهبان درباره رد صلاحیت ها شفاف سازی کند» در صفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.