۱۹۰ هزار(SWU)سو یعنی چه؟
۱۹۰ هزار(SWU)سو یعنی چه؟

خروج امریکا از برجام و شیوه برخورد اروپاییان با خروج امریکا از برجام حدس و گمان های متعددی در جوامع جهانی و علی الخصوص در ایران ایجاد نموده است. رفت و آمدهای وزیرخارجه ایران به کشورها برای جلوگیری از ایجاد نگاه اشتباهی که آمریکایی ها القا میکنند صورت میگیرد و بعد از این خروج در […]

خروج امریکا از برجام و شیوه برخورد اروپاییان با خروج امریکا از برجام حدس و گمان های متعددی در جوامع جهانی و علی الخصوص در ایران ایجاد نموده است.

رفت و آمدهای وزیرخارجه ایران به کشورها برای جلوگیری از ایجاد نگاه اشتباهی که آمریکایی ها القا میکنند صورت میگیرد و بعد از این خروج در سطح کشورهای باقیمانده یعنی ۴+۱ تحرک بخصوصی دیده نمیشود و این عدم تحرک خود سم مهلکی است علیه برجام آنهم برجامی که معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا اظهار نموده بود هیچ یک از نسخ برجام امضاء نشده بوده و وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی از هول حلیم برجام دست پیش گرفته و تاسیسات اتمی ایران را نابود کرده اند.

روز ۱۴ خرداد امسال (۱۳۹۷) به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره ارتحال ملکوتی امام امت روحنا بفداه ، رهبر معظم انقلاب در همین خصوص بیانات بسیار مهمی ایراد فرمودند که فی الواقع میتواند در بستر اجرا تا حدودی دست برنده ایران را در این بازی دولت با مردم و تمکین های بیجا از توقعات به ناحق غربی ها توسط دولت بازگشت دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به سازمان انرژی هسته‌ای دستور دادند که سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو عملیات سانتریفیوژ در چارچوب برجام را فراهم کند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان درباره برجام خطاب به علی اکبر صالحی که با چهره ای متحیر به رهبری نگاه مینمود و کاملا میشد بفهمیم که از بیانات رهبری شوکه شده بود، فرمودند: ” از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی اینجور بر می‌آید که توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد و محدودیت‌ها را ادامه دهد. من به این دولت‌ها میگویم بدانند که این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود. ”

ایشان با بیان اینکه ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود و هم “حبس هسته‌ای” باشد، به  سازمان انرژی هسته‌ای دستور دادند سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو از فعالیت های مربوط به سانتریفیوژهای کارآمد و طراحی شده توسط جوانان غیور و دانشمند ایرانی را در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند.

این فرمان بمنزله آماده سازی کشور و دولت و سازمان انرژی هسته ای برای بازگشت به دوران اعتبار علمی ایران در ساختار هسته ایست که مقام معظم رهبری آن را اعتبار علمی برای ایران و ایرانی قلمداد میکنند.

اینکه مذاکرات هسته ای با نحوه درآغوش رفتنهای محمد جواد ظریف چه ضربه و لطمه ای به اعتبار انقلاب زد فی الواقع قابل احصا نیست زیرا این دولت ها را آنقدر جری نمود که موجب شد حتی توافقات علنی برجام در مقابل دوربین رسانه ای جهان را هم ندیده گرفته و تا اینقدر حیثیت و اعتبار ایران را خدشه دار نمایند.. دستور مقام معظم رهبری مبنی بر آغاز کار مجدد ۱۹۰ هزار سو SWU (واحد غنی سازی اورانیوم ) میتواند مبنای کار جدیدی برای تمهید در مقدمات بازگشت به دوران طلایی عملکرد هسته ای بشمار اید. در زمان دولت های نهم و دهم در واقع قابلیت تولید اب سنگین در رآکتور های سازمان انرژی اتمی و حتی تولید کیک زرد برای مصرف در نیروگاههای اتمی فراهم شده بود. رهبر انقلاب تعبیر جالبی را استفاده نمودند که دشمن برآشفته است و همین شرایط دشمن به ما اجازه میدهد به دوران باشکوه هسته ای خود بازگشته و گامهایی ولو کوتاه دشمن را بعقب برانیم و دست عقب افتاده را به دست پیش در علم و اقتصاد و ارتقاء صنعت هسته ای بدست آوریم اینکه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دستور رهبری بر می آشوبد همین امر نشان میدهد ما راهی درست را انتخاب نموده ایم. و ای کاش دولت هم در همین سو حرکت نموده و فضا را برای بدست آوردن برگ برنده آماده سازد. والسلام

حمید رضا نقاشیان