۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول
۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول
۹روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- ارزیابی‌های متفاوتی نسبت به این مناظره مطرح شد.

۹روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- ارزیابی‌های متفاوتی نسبت به این مناظره مطرح شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی سه‌شنبه – بیست و نهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

وزیر کشور با اشاره به اینکه ابعاد مختلف انتخابات به خوبی جلو می‌رود و فضای رقابتی خوبی روز به روز در حال شکل گیری است، گفت: به لحاظ اجرایی برای انتخابات با امنیت بالا و سلامت خوب، طراحی‌های خوبی صورت گرفته است.

صبح امروز هم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان ، علیرضا سلیمی به عنوان عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

در پی برگزاری اولین مناظره انتخاباتی مدیرعامل توانیر گفت: آغاز پخش دور نخست مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مصرف برق کشور را ٧٠٠ مگاوات افزایش داد.

برنامۀ تبلیغاتی امروز نامزدهای انتخابات

برنامۀ «میزگرد سیاسی» مسعود پزشکیان ساعت ۱۴:۳۰ شبکه ۳

مستند تبلیغاتی مسعود پزشکیان ساعت ۱۶:۳۰ شبکه یک

مستند تبلیغاتی سعید جلیلی ساعت ۱۷:۰۰ شبکه یک

برنامۀ «میزگرد فرهنگی» مصطفی پورمحمدی ساعت ۱۹ شبکه ۲

برنامۀ «بدون تعارف» محمدباقر قالیباف، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲

برنامۀ «گفت‌وگوی ویژه خبری»، محمدباقر قالیباف ساعت ۲۲ شبکه خبر

برنامۀ «میزگرد اقتصادی» علیرضا زاکانی ساعت ۲۲:۴۵ شبکه یک

پس از برگزاری مناظره اول، دفتر مقام معظم رهبری در واکنش به برخی نقل قول‌های غیر مستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان، در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که نقل قول‌های غیر مستند و یا برداشت‌های شخصی فاقد اعتبار است.

در متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری آمده است: در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری و یا اعضای ستاد و افراد منتسب به آنها در اظهارنظرها و موضع گیری‌ها، نقل قول‌هایی ناقص و یا نادرست از رهبر انقلاب اسلامی و یا مسئولان دفتر معظم له بیان کرده‌اند. هرگونه نقل قولِ غیرمستند به اسناد موجود و مکتوب از بیانات و اظهار نظرهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اکتفا به برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان و یا مسئولان دفتر معظم له فاقد اعتبار و استناد است. انتظار می‌رود همگان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و از تکرار آن پرهیز شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) هم به ابهام مطرح شده از زبان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره وعده ساخت مسکن ، میزان شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم و کاهش تسهیلات پرداختی شبکه بانکی واکنش نشان داد.

ه️مچنین دفتر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم  در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما، خواستار تخصیص فرصت پاسخ به ادعاها و اتهامات برخی داوطلبان در جریان میزگردها و اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، علیه حسن روحانی و دولت ایشان شد.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ارزیابی هر ۶ نامزد درباره اولین مناظره با موضوع اقتصادی را می توانید در این گزارش مرور کنید.

رئیس ستاد محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ستاد مرکزی جوانان این کاندید انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در اردوگاه انقلاب تا قبل از ۸ تیر باید به یک کاندیدای واحد برسیم، گفت: یکی از اقشاری که بسیار مهم و اثرگذار هستند و می‌توانند انتخابات را به پایان برسانند قشر جوان هستند و اگر جوانان گذشته افراد را ببینند و تعهد را در کنار آن بگذارند، از دل اردوگاه انقلاب آقای دکتر محمدباقر قالیباف بیرون می‌آید؛ حضور او در ریاست جمهوری سبب می‌شود راهی را که شهید رئیسی انجام داده ادامه پیدا کند.

امروز همچنین با حکم علی نیکزاد، سامان نیازی کارشناس مسائل بین‌الملل و فعال حقوق بشر به عنوان رئیس ستاد مردمی بین‌المللی صلح قالیباف، منصوب شد.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

رییس ستاد انتخاباتی پزشکیان در نشستی خبری با اشاره به اولین مناظره انتخاباتی گفت: هر دوره‌ محدودیت مناظره‌ها بیشتر می‌شود. هر کدام از آن سؤال‌ها باید موضوع دو جلسه‌ درس یک استاد دانشگاه باشد و اینها را نمی‌شود در چهار دقیقه گفت.

ستاد مسعود پزشکیان همچنین در اطلاعیه‌ای با تکذیب فعالیت ستادی محمدجواد ظریف اعلام کرد: آقای ظریف با بزرگواری از ایشان اعلام حمایت کرده ولی فعالیت ستادی نداشته و ندارد.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز در میزگرد سیاسی در تلویزیون برای ایران⁩ ‏همراه ‏⁧ پزشکیان⁩ ‏خواهم بود.

در برنامه «میزگرد سیاسی» ویژه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که با حضور مسعود پزشکیان برگزار شد، ظریف و سنایی دو دیپلمات پیشین به عنوان مشاوران این نامزد در کنار او حضور یافتند.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* در پی برگزاری اولین مناظره ۶ نامزد انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ پرویز امینی از اساتید دانشگاه در تحلیلی با بیان اینکه انتظارها از مناظره برآورده نشد گفته است: تشریفات مناظره زائد و بی‌فایده بود. سوالات کلی و متعدد بی‌آنکه نقطه نزاع روشن باشد اولا هیجان انتخاباتی را شکل نمی‌دهد و دیگر اینکه امکان تشخیص و تمایز را از بین می‌برد. غیر از بخش کوتاهی از مناظره سایر زمان به کلی‌گویی و وعظ گذشت. هر شش نامزد باید در مشاوران خود تجدیدنظر کنند.

* مجید انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، پرسش های کارشناسان اقتصادی را خوب ولی زیاد توصیف کرد و گفت که به همین دلیل نمی توان جمع بندی نسبی از این مناظره داشت.

* مصطفی میرسلیم عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کلیات مسائل مطرح شده در مناظره را خوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت که باید مسائل مهم دیگری هم مطرح می شد.

*همچنین محمد خوش‌چهره در تحلیل خود از اولین مناظره اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت که نمره خوبی به مناظره اول نمی‌دهم.

این استاد اقتصاد دانشگاه اظهار کرد: در مجموع پرسش‌ها در سطح توانمندی فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، نبود و نوع اجرای مناظره هم به گونه‌ای نبود که مردم به جمع بندی برسند که آیا به سوالات پاسخ‌ داده شد یا نه. برای مخاطب عام، این مناظره پیام لازم را نداشت و بیشتر بیانیه‌خوانی و اظهارنظر کلی بود؛ در حقیقت نامزدها فقط دغدغه‌ها و تمایلات خود را مطرح کردند.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

* محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره مناظره دیشب نوشت: مناظره نخست، ضمن گشودن فصل نوینی از رقابت عقلانی و ‎اخلاق‌مدارانه، جلوه‌ای از یک دلی  و یکصدایی سرمایه‌های انقلاب در خدمت صادقانه به مردم، حفظ نظام و تلاش برای پیشرفت کشور بود. ضمن تشکر از همه کاندیداها، امید داریم این روند ادامه یابد.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

تعدادی از نمایندگان مجلس هم به ارائه تحلیل هایی از اولین مناظره انتخاباتی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

روح الله ایزدخواه گفت: یک نقطه برجسته مناظره دیشب نسبت به سایر مناظره های قبلی این بود که فضا کاملا کارشناسی بود و فضای زد و خوردهای سیاسی نبود.

همایون سامه‌یح نجف آبادی اما با بیان اینکه اولین مناظره کاندیداها اقناع کننده نبود، توضیح داد که در مناظره شب گذشته کاندیداهای انتخابات مطرح شد کاملا تخصصی بود و آن چیزی نبود که بتواند مردم را اقناع کند.

* همچنین مهدی اسماعیلی با تاکید بر لزوم طرح سوالات شفاف‌تر در مناظرات، گفت: کاندیداها باید در مناظرات به ارائه برنامه خود بپردازند تا مردم بتوانند رئیس جمهور را انتخاب کنند؛ انتظار می‌رود در چهار مناظره باقی‌مانده شاهد این اتفاق باشیم.

* از طرف دیگر ابراهیم رضایی با مثبت ارزیابی کردن اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت که در بخش‌هایی از مناظره روند برای مخاطب کسل‌کننده بود لذا خوب است که طراحان مناظره فکری برای جذاب‌تر شدن آن داشته باشند.

عبدالوحید فیاضی هم معتقد است که لازم است تا نماینده‌ها در مناظرات تخصصی‌تر صحبت کنند و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

* همچنین حجت‌الاسلام قاسم روانبخش با تاکید بر اینکه اخلاق در مناظره‌ها رعایت شود، افزود:برخی کاندیداها در مناظره اول انتخاباتی کم‌لطفی به شهید رئیسی داشتند که جا داشت حرمت شهید را حفظ می‌کردند.

حجت الاسلام محمد میرزایی نیز در ارزیابی خود از مناظره اقتصادی نامزدهای انتخابات با بیان اینکه در اولین مناظره بیشتر مسائل حاشیه‌ای مطرح شد، گفت: شیوه این دور از مناظرات انتخاباتی خوب بود اما مقدمه آن از متنش بیشتر شده بود و در آخر خسته کننده شده بود.

* غلامرضا شریعتی اما مناظره دیشب را منطقی و مثبت ارزیابی کرد و گفت: از نگاه بنده مباحث خوبی در اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح و دیدگاه‌های کاندیداها برای مردم در حوزه اقتصادی تبیین شد.

* تعداد دیگری از نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی هم با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به بیان نظرات و انتقادات خود از اولین مناظره انتخاباتی پرداختند که می توانید در این لینک بخوانید.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

* سردار غلامرضا سلیمانیرئیس سازمان بسیج مستضعفین در ارتباط تصویری با فرماندهان نواحی و پایگاه‌های مقاومت بسیج تاکید کرد: ما به عنوان بسیج و بسیجی، به هیچ‌وجه حق نداریم لَه یا علیه هیچ‌یک از داوطلبان انتخابات فعالیت کنیم؛ ما در بسیج به صورت مصداقی در عرصه انتخابات فعالیتی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

* مهمان امروز  استودیو مثبت و منفی پلاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب بود که در بخشی از تحلیل خود از فضای انتخاباتی کشور گفت: معتقدم که مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بالاتر خواهد بود؛ چراکه مردم حس می کنند با مشارکت در انتخابات می‌توانند درصدی در سرنوشت خود تغییر ایجاد کنند.آن موقع وزارت کشور اعلام کرد که شورای نگهبان گفته است  به ترتیب آرایی که در شورای نگهبان دادیم اسامی را می نویسم.حالا هرچه بود.جامعه از آن موقع بالغ تر شده است. تصمیمات خود را متفاوت تر می گیرد.

۹ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره مناظره اول

* عباس عبدی ازفعالان سیاسی اصلاح طلب به کسانی که برای شرکت در انتخابات تردید دارند، توصیه کرد که بر اساس درایت تصمیم بگیرید نه کینه و نفرت و افزود:  طی این ۱۰ روز متوجه شده‌ام که بخش مهمی از کسانی که در سه انتخابات گذشته رأی ندادند، اکنون دچار تردید شده‌اند. این تردید مقدس است؛ اگر قرار باشد که در لحظه و اندک زمان تغییر عقیده بدهیم، امری مذموم است و هیچ ارزشی ندارد.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

ابرار با تیتر «مذاکره ۵ کاندید برای انصراف کلید خورد»، جوان با تیتر «اقتصاد نامزدها را به چالش کشید»، کیهان با انتشار گزارشی از اولین مناظره انتخاباتی، هم میهن با تیتر «عقب نشینی انتخاباتی در مسئله حجاب»، خراسان با تیتر «مناظره معمولی»، آرمان ملی با تیتر «صف اول انصرافیون مشخص شدن، آرمان امروز با تیتر «انتخابات داغ»، دنیای اقتصاد با تیتر «۸ چالش دولت چهاردهم»، اعتماد با تیتر «شب پزشکیان»، همدلی با تیتر کاندیداها «در کفه ترازوی مطالبات اقتصادی مردم»، جام جم با تیتر «برداشت اول»، مردم سالاری با بررسی خواستگاه فکری پزشکیان با تیتر «رویکرد عدالتخواهی با پشتوانه مذهبی»، فرهیختگان با تیتر «نامناظره»، رسالت با تیتر «اخلاق،‌ شرط رقابت خدمت محور»، ستاره صبح با تیتر «عدالت گرا و تخصص گرا»، شهروند با تیتر «راهکار نامزدها برای مهار تورم»، شرق با تیتر «تبلیغات گنک»، تجارت با تیتر «تمرکز نامزدها روی تورم و معیشت»، هفت صبح با تیتر «این وعده های قشنگ ناممکن»، وطن امروز با تیتر «مشارکت به ۵۰ درصد رسید»، همشهری با تیتر «صورت جلسه یک مناظره آرام»، ایران با تیتر «رویاروی کاندیداهای ریاست جمهوری در اردوگاه اقتصاد»  درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.