کلیات ایجاد «بنیاد ملی علم ایران» تصویب شد
کلیات ایجاد «بنیاد ملی علم ایران» تصویب شد
دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کلیات ایجاد بنیاد ملی علم ایران امروز در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد

دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کلیات ایجاد بنیاد ملی علم ایران امروز در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر رجبعلی برزویی امروز در حاشیه جلسه ۱۷۲  شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور، در مورد مباحث مطرح‌شده در این جلسه گفت: در این جلسه موضوع تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران بود که بحث و بررسی شد.

وی با اشاره به تاریخچه تاسیس این صندوق، گفت: این صندوق در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد و بعد از تشکیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری ذیل این معاونت فعالیت خود را ادامه داد. وظیفه این صندوق، به نوعی حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بود.

دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهداف بنیاد علم ایران، توضیح داد: این تغییرات با توجه به رویکرد جدید و نیازهایی که در کشور وجود دارد،  اعمال شد تا این بنیاد بتواند به‌ویژه در حوزه‌های پژوهش‌های پایه و پژوهش‌های کاربردی و بخش‌هایی که ما در آن‌ها تقریباً با خلأ مواجه هستیم و بخش‌هایی که کسی متولی آن نیست، فعالیت کند تا از این طریق بتواند به کسب مرجعیت علمی و فناوری کمک کند و ذیل سیاست‌های علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور، بتواند این سیاست‌ها را پیاده‌سازی کند.

وی افزود: حمایت از پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های پایه و توسعه نظام‌مند علوم پایه و علوم انسانی از ماموریت‌های جدید این بنیاد است تا بتواند از این طریق به حل مسائل کشور کمک کند.

برزویی تاکید کرد: بنیاد ملی علم ایران در این مسیر به موضوع فناوری‌ها ورود نخواهد کرد و بیشتر در مرز فناوری کارها را جلو خواهد برد.

وی ادامه داد: برنامه‌های هدفمند پژوهش، ایجاد جریان ملی ترویج علم، همکاری بین‌المللی، شفافیت در حوزه‌ها و عملکرد آن و نظام‌سازی و اعتبارسنجی و مدال‌های علمی از ماموریت‌های این مجموعه است.

دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز در ستاد نقشه جامع علمی کشور با کلیات ایجاد بنیاد ملی علم ایران موافقت و تصویب شد. مقرر شد که اساسنامه ظرف دو هفته با کمک دست‌اندرکاران معاونت علمی و دستگاه‌های ذیربط در ستاد علم نهایی شود و به جلسه بعدی ستاد نقشه بیاید.

وی افزود: انشالله در جلسه ستاد نقشه مصوب خواهد شد و برای تصویب نهایی به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رفت.

نهایی شدن سند ملی امنیت غذایی 

برزویی در مورد وضعیت سند ملی امنیت غذایی، توضیح داد: این سند نهایی شد و برای توشیح رفته است.