پزشکیان ناترازی برق را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟
پزشکیان ناترازی برق را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟
درحالی دولت سیزدهم به پایان رسید که ناترازی برق در روزهای گرم تابستان به شدت جولان می‌دهد و اکنون نیز صنعت برق با تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال محدودیت برای صنایع توانسته به حیات خود ادامه دهد.

درحالی دولت سیزدهم به پایان رسید که ناترازی برق در روزهای گرم تابستان به شدت جولان می‌دهد و اکنون نیز صنعت برق با تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال محدودیت برای صنایع توانسته به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش صبح اقتصاد، ناترازی برق چندین سال است که دامن‌گیر کشور شده، برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش صنایع و اداری و مشوق‌های بخش خانگی موجب شد تا دولت سیزدهم در زمان فعالیت خود گرفتار خاموشی نشود اما نمی‌توان منکر آسیب در بخش صنعت و تغییر در برنامه زندگی کارکنان اداری شد.

شروع دولت سیزدهم با میراث ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی

البته باید گفت که دولت سیزدهم نیز در ابتدای فعالیت خود با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی روبرو بود و طی این مدت توانست ظرفیت تولید برق کشور را  به ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات برساند، از این میزان ۷۴ هزار و ۱۹۸ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است. نیروگاه‌های حرارتی شامل دو بخش خصوصی با سهم ۶۸ درصدی و دولتی با سهم ۳۱ درصدی و در بخش‌های بخار، گازی و سیکل ترکیبی در تولید برق اقدام می‌کنند.

تعداد نیروگاه های بخار 

نیروگاه‌های بخار بخش دولتی ۱۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۴۱ مگاوات برق تولید می‌کنند و بخش خصوصی این نوع نیروگاه هم با داشتن ۱۱ نیروگاه، ظرفیت چهار هزار و ۵۸۸ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند که مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بخش بخار ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات است.

تعداد نیروگاه‌های گازی

نیروگاه‌های دولتی گازی نیز با ۲۵ نیروگاه به ظرفیت ۶۶۲۲ مگاوات برق تولید می‌کنند که بخش خصوصی این نیروگاه‌ها هم به تعداد ۴۶ نیروگاه و ظرفیت ۱۶ هزار و ۲۴۳ مگاوات امکان تولید برق دارند.

مجموع نیروگاه‌های گازی دولتی و خصوصی با ۷۱ نیروگاه ظرفیت تولید ۲۲ هزار و ۸۶۶ مگاوات برق دارند. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بخش دولتی هم به تعداد ۴۴ نیروگاه و با ظرفیت پنج هزار و ۷۲۵ مگاوات امکان تولید برق را برعهده دارند. بخش خصوصی این نوع نیروگاه نیز به تعداد ۳۳ نیروگاه با ظرفیت تولید ۲۹ هزار و ۷۷۹ مگاوات تولید برق دارند.

تعداد نیروگاه های برق آبی،‌ هسته‌ای، تجدید پذیر و دیزلی

مابقی ظرفیت تولید برق مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت ۱۲ هزار و ۹۳ مگاوات، نیروگاه‌های اتمی با ظرفیت ۱۰۲۰ مگاوات، تولید پراکنده به ظرفیت ۲۳۳۹ مگاوات، تجدیدپذیر ۱۰۵۴ و نیروگاه‌های دیزلی ۴۰۷ مگاوات است.

دولت سیزدهم در سه سال چه میزان توان تولیدی را افزایش داد؟

اضافه‌شدن ۷۰۵۴ مگاوات به توان تولیدی کشور که در حوزه نیروگاه‌های حرارتی شامل احداث ۵۳۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان ۱۴۰۰ مگاوات و احداث ۲۶۸ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و خود تأمین کوچک از نتایج برخی از این اقدام‌ها در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی در دولت سیزدهم بوده همچنین باید گفت که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۲۶ درصد است.

شروع دولت چهاردم با ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی

با این حال اما دولت چهاردم وارث ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی است و به‌نظر می‌رسد که اگر سیاست ها برای امسال بدون‌خاموشی نیز پاسخگو باشد، دولت چهاردم کار سنگینی برای حل چالش‌ناترازی صنعت برق دارد و باید برنامه جامعی برای افزایش تولید و توان نیروگاه‌ها، توسعه بهره‌وری و راندمان، خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

  • منبع خبر : ایسنا