قطر در آستانه صدق و صفا
قطر در آستانه صدق و صفا

روزنامه کیهان روز سه شنبه گذشته تیتری را برای یک مقاله انتخاب کرده بود که از اعترافات بی‌سابقه نخست‌وزیر قطر حکایت داشت و نشان میداد گاهی بعضی ازمسئولین کشورهای ثروتمند عربی هم قابلیت  هدایت به حوزه عملکردی با معرفت و صدق و صفا را می یابند.  درعین حال حاضر به پذیرفتن پدرخواندگی های کم سن […]

روزنامه کیهان روز سه شنبه گذشته تیتری را برای یک مقاله انتخاب کرده بود که از اعترافات بیسابقه نخستوزیر قطر حکایت داشت و نشان میداد گاهی بعضی ازمسئولین کشورهای ثروتمند عربی هم قابلیت  هدایت به حوزه عملکردی با معرفت و صدق و صفا را می یابند. 

درعین حال حاضر به پذیرفتن پدرخواندگی های کم سن و سال و بی تجربه تن نمیدهند.

نخست وزیر قطر گفته بود ما در کشتار مردم بیگناه یمن مشارکت داشتیم حال که از جنایتمان پشیمان شدیم، دشمنیهای امرای سعودی علیه ما آغاز شده است.

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخستوزیر سابق قطر در گفتوگو با یک شبکه ماهوارهای کانادایی به بررسی دلایل تحریمهای صورت گرفته از سوی عربستان علیه دولتدوحه پرداخته بود ودر اظهاراتش اینگونه معترف بود که:

«قطر زمانی در توطئههای کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران و یمن مشارکت داشته است. اما امروز پشیمان است و ما توقع نداشتیم که برادران سعودی ما اینرفتار غیرقابل قبول را بدلیل عاقل و نادم شدن ما  با ما داشته باشند.

این شیوه غلط است و اما به نظر میرسد، رهبران سعودی در سیاست هنوز تازهکار و بیتجربهاند

ایشان با صراحت اعلام نموده که :

«بله ما در برخی حساب و کتابهای سیاسی خود در منطقه اشتباه کردیم اما این کار را برای جلب رضایت برادرانمان در حاشیه خلیج فارس انجام میدادیم. 

عربستان از دستورات و اقدامات آمریکاییاسرائیلی در منطقه به منظور آزاررساندن به ایران، حمایت میکند و پول زیادی هم در این راه خرج میکند. 

ما در حمله غیرانسانی به کشور برادرمان یعنی یمن، شرکت داشتیم اما زمانی که از این مشارکت پشیمان شدیم و خواستار توقف جنگی شدیم که صرفا خسارت سیاسی ومیدانی به همراه دارد، به دشمن تبدیل شدیم

ایشان ادعا نموده اند که :

«قطر از تروریسم حمایت نکرده و نمیکند و همچنان در حال نبرد با تروریسم است. 

اما عربستان که دارای تفکر وهابی است، شیوخ فتنه را در خدمت دارد. اغلب تروریستها یا  از عوامل کشور سعودی هستند یا در مساجد سعودی آموزش دیدهاند

وی درباره تهدیدهای «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور جسورانه  اظهار میکند :

 « ما به نوجوانان در سیاست و احمقها پاسخ نمیدهیم ».

 دلیل فجایع جنگ یمن و خسارات وارده به ائتلاف و به ویژه نیروهای سعودی، بیپروایی همین نادان  ، منظورمحمد بن سلماناست. 

ایشان مخاطرات هرگونه اقدام نظامی علیه کشورش را به تن خریده و اظهار میکند که: 

ما طعمه راحتی نیستیم. بله درست است که قطر یک کشور کوچک است اما یک کشور قدرتمند و دارای جایگاه جهانی است

در اظهاراتی جداگانه و درمقابل تحریم های کشور های عربی علیه قطر، «علی شریف المعادی» وزیر دارایی قطر در گفتوگو با شبکه تلویزیونی«سی.ان.بی.سی» گفتهاست:

«قطر به آسانی میتواند از اقتصاد و پول ملی خود در مقابله با تحریمهای برخی کشورهای عربی دفاع کند 

وی تصریح نموده که : 

«زیانها دامن همه کشورهای تحریمکننده قطر را خواهد گرفت همچنان که خود قطر نیز زیان خواهد دید.

 این کشورهای تحریمکننده داراییها و پولهایی را به سبب زیانهایی که به بخش کسب و کار در منطقه وارد خواهد شد، از دست خواهند داد. »

در همین اثنا  ایندیپندنت اعلام کرده، در پی عمیق شدن بحران قطر با کشورهای عربی، ایران روزانه ١٠٠ تن میوه و سبزیجات به این کشور ارسال میکند. 

محاصره قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر باعث شده تا ایران به عنوان مهمترین راه قطر با دنیای خارج به شمار رود و روزانه صد پرواز هواپیماهایقطری از آسمان ایران انجامشود.

این وقایع که همه در دایره زمانی کمتر از دو سه روز برنامه ریزی و انجام گرفته نشان دهنده عقل بازگشته به حریم تصمیم سازی در حوزه مدیریت و حکمرانی در قطرعلیه خوی عربیت و مبتنی بر انسانیت صورت می پذیرد و نگاه پاسخ ایران بدون دامن زدن به تنش ها کمک به قطر برای اتخاذ تصمیمات درست و مهمتر از همه ماندندر کنار منطق معقول و جامع ایران اسلامی است.

این تصمیم اگر از حوزه تصمیمات لجوجانه و کینه توزانه در حجاز دیده نشود و عقلای سن و سال دار موجود در سعودی در آن دخالت کنند سعودی ها در حجاز را نیزبه عودت از تشدید ناهنجاری ها ترغیب میکند و مهم این است که مسلمانان در هر کشوری وقتی از اشتباهات خود مطلع شوند ، توبه نموده به آغوش پر مهر اعتقاداتخود باز گردند. ان شااللهوالسلام