در طول چهل سال گذشته کره شمالی سه رهبر به خود دیده که پدر بزرگ و پسر و نوه بوده اند و هریک با سیاستهای بسیار مشابه توانسته اند این کشور را در صدر دشمنان امریکا و درمقابل روشهای سیاسی اقتصادی غرب قرار دهند. این کشور علی الظاهر با اقتصادی سوسیالیستی و مدلهای مارکس در […]

در طول چهل سال گذشته کره شمالی سه رهبر به خود دیده که پدر بزرگ و پسر و نوه بوده اند و هریک با سیاستهای بسیار مشابه توانسته اند این کشور را در صدر دشمنان امریکا و درمقابل روشهای سیاسی اقتصادی غرب قرار دهند.

این کشور علی الظاهر با اقتصادی سوسیالیستی و مدلهای مارکس در نظام اشتراکی اداره میشود که البته به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این ظاهر موضوع است و تلقی برای آن است که بسیاری از رهبران کره شمالی ثروتهای بسیاری در خارج و داخل کشور بخود متعلق نموده اند که حساب انها از اندازه خارج است.

بخش پنهان اقتصاد کره شمالی را اگرچه به بخش مافیایی تشبیه میکنند لاکن این موضوع میتواند از ریشه بی اساس و فقط تهمت و سوء تبلیغ غرب علیه رهبران استوار و ضد امپریالیست کره شمالی محسوب شود.غربیها کره شمالی را به داشتن دو اقتصاد متهم می کنند .

آنها در روزنامه های امریکایی و انگلیسی اینگونه تبلیغ میکنند که پیونگ یانگ با اتکا به ابعاد مخفی و ناشفاف اقتصادی خود و با حمایت های مستقیم و غیر مستقیم چین و روسیه، آمریکا را از نظر سیاسی به چالشی زائدالوصف کشیده و تحریم های آمریکا  و شورای امنیت را دور می زند.

درنگاهی گذرا به اقتصاد کره شمالی، این گونه نشان داده میشود که ، این کشور  تلاش می کند تا بخشی از روشها و شیوه های پیونگ یانگی که در دور زدن تحریم های آمریکا و شورای امنیت موثر بوده و روشهای نو و ابتکاری  شناخته میشوند را در طول بیش از چهل سال عملی نماید. اگر چه در مقابل این کشور آمریکا و شورای امنیت گزینه تشدید تحریم ها را انتخاب کرده اند و سعی در اعمال دکترین مهار داشته اند اما هرگز موفق نبوده اند.آمریکا و شورای امنیت از ماه اوت گذشته تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی را تشدید کرده اند.

تحریم های تازه شورای امنیت بخشی از تجارت این کشور را هدف قرار داده است.

در کنار تحریم های شورای امنیت، آمریکا نیز به طور یکجانبه تحریم های تازه ای علیه این کشور وضع کرده است.

تحریم تازه آمریکا تمامی بانک ها و شرکت های خارجی را که با کره شمالی تعامل داشته باشند، تحت  تحریم قرار می دهد.

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در باره تحریم های اخیر آمریکا علیه کره شمالی می گوید:

« این فرمان جدید به خزانه داری آمریکا اجازه می دهد که تحریم ها و مجازات هایی علیه تمامی بانک های خارجی که تعاملات تجاری با کره شمالی را تسهیل می کنند، وضع نماید.

این موضوع به تمامی مؤسسات مالی خارجی اطلاع داده شده است.

آنها باید میان تعامل با آمریکا و یا کره شمالی یکی را انتخاب کنند.

آنها نمی توانند با هر دو کشور در یک زمان کار کنند… »

“فرانسوا لانگله” روزنامه نگار و متخصص اقتصاد در فرانسه می گوید که تحریم ها نمی توانند رفتار و برنامه پیونگ یانگ را تغییر دهد.” این مرحله ششمین باری است که مجازات های اقتصادی علیه پیونگ یانگ تشدید می شود.

تحریم ها تا کنون نتوانسته اند برنامه اتمی این کشور را که برای رژیم حاکم بر آن اولویت دارد، دچار کندی نموده و یا به تأخیر بیاندازند.

البته باید گفت که حجم صادرات و واردات این کشور تحت تأثیر تحریم ها و مجازات های اقتصادی بین المللی تا حدودی  کاهش یافته است، اما رژیم پیونگ یانگ مصمم و متکی به خود،  خود را برای تحمل این تحریم ها آماده کرده است.”

“ژولیت موریو” تاریخ دان فرانسوی و متخصص کره شمالی نیز تقریباً نظر مشابهی دارد و معتقد است چنانچه رژیمی بتواند خود را از چنگال سیاستهای غربی نجات دهد و وابستگی ها نتوانند اورا در یک چنبره جدی اسیر کنند شاید هیچ کشوری حریف ارتقاء و گسترش توانمندی آن کشور نشود.

براستی این مقایسه ، مقایسه ای نامتوازن است که ما به عنوان یک کشور انقلابی و توانمند چه نیازی به کرنش و تبعیت از سیاستهای غربی داشته وداریم ؟ وقتی کره شمالی با نداشتن منابع عظیم نفت و گاز جهان و عدم وجود ژئوپولوتیک منحصر بفرد اینگونه میتواند بقا و رشد خود را تثبیت نماید ما به عنوان سردمدار سیاستهای اسلام راستین و قدرتی الهی با چه منویاتی نیاز به برجام داشته ایم؟

متاسفانه برجام بلایی به سر این کشور آورده که حتی مذاکره کننده های برجام از انجام کار بی اساس و غلط خود پشیمان و شرمنده اند.

بیش از یک دوره ۴ سال وقت و انرژی و بنیه این کشور صرف امری شد که امروز نتنها هیچ اثری نداشته و جدای از بی اثری باید تمام هم و غم خود را در بسته های التماس گذاشته نزد دوست و دشمن ببریم که نگهش دارند چرا که منافع برخی از پشت سر بدان گره خورده است .

این که ما مردم با قدمت چند هزار ساله امروز از کره شمالی ناتوان تر عمل میکنیم واقعا اعجاز تحصیل در غرب بشمار نمیاید؟

خدایا ما را از خواب غفلت بیدار بفرما. آمین.

حمیدرضا نقاشیان

والسلام