شارژ یک میلیون تومانی تنها برای افرادی که متقاضی خرید سالانه طرح ترافیک هستند
شارژ یک میلیون تومانی تنها برای افرادی که متقاضی خرید سالانه طرح ترافیک هستند

شارژ یک میلیون تومانی تنها شامل حال افرادی می‌شود که متقاضی خرید سالانه طرح ترافیک هستند و معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران که مشمول تخفیف ۹۰ درصدی شده‌اند، نیازی به شارژ این مبلغ ندارند و فقط برای تردد روزانه، هفتگی یا ماهانه با توجه به نیازشان! مبلغ تعیین شده را می‌پردازند. کمتر از یک هفته […]

شارژ یک میلیون تومانی تنها شامل حال افرادی می‌شود که متقاضی خرید سالانه طرح ترافیک هستند و معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران که مشمول تخفیف ۹۰ درصدی شده‌اند، نیازی به شارژ این مبلغ ندارند و فقط برای تردد روزانه، هفتگی یا ماهانه با توجه به نیازشان! مبلغ تعیین شده را می‌پردازند.
کمتر از یک هفته دیگر تا ابطال طرح ترافیک سال ۹۶ باقی مانده است، اما همچنان شهروندان بسیاری با ابهام اجرای طرح جدید مواجهند. برخی هنوز موفق به ثبت‌نام در سامانه طرح ترافیک نشده‌اند و برخی سهمیه بگیران که برای ورود به محدوده مرکزی به ناچار باید از طرح استفاده کنند، هنوز نمی‌دانند که چگونه باید هزینه‌های تعیین شده را پرداخت کنند. دیروز هم با اعلام ضرورت شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی برای استفاده از طرح ترافیک، متقاضیان در برابر این پرسش قرار گرفتند که برای دریافت مجوز سالانه، این مبلغ به حساب شهرداری تهران ریخته می‌شود یا اینکه از همین مبلغ، عوارض تردد کسر خواهد شد؟! آنها از طرفی هنوز نمی‌دانند که چرا باید این مبلغ یکسال زودتر در حساب شان شارژ شود! این خبر البته واکنش رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر را هم به‌دنبال داشته است. محمد علیخانی با غیرقانونی نامیدن شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی گفته است که شهرداری باید درباره این کار در شورا پاسخ دهد!
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، شارژ یک میلیون تومانی البته تنها شامل حال افرادی می‌شود که متقاضی خرید سالانه طرح ترافیک هستند و معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران که مشمول تخفیف ۹۰ درصدی شده‌اند، نیازی به شارژ این مبلغ ندارند و فقط برای تردد روزانه، هفتگی یا ماهانه با توجه به نیازشان! مبلغ تعیین شده را می‌پردازند. هم‌اکنون حداقل هزینه ورود به محدوده طرح مرکزی برای متقاضیان (با معاینه فنی ویژه و در ساعات غیر پیک)، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر(بدون معاینه فنی ویژه و در ساعات پیک) ۳۶ هزار تومان تعیین شده و برای تخفیف بگیران از هزار و ۳۴۴ تومان (حداقل) و ۳ هزار و ۶۰۰ تومان (حداکثر) بسته به الگوی مصرف متغیر است!
عوارض روزانه به صرفه‌تر از عوارض سالانه!
آن طور که معاون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران خبر داده، اگر کسی بخواهد در طول سال به طورمرتب وارد محدوده طرح ترافیک شود باید هزینه‌ای بیشتر از یک میلیون تومان پرداخت کند. این مبلغ به‌ صورت علی‌الحساب در حساب شهروندی می‌ماند تا برای این افراد مجوز سالانه صادر شود. درصورتی که شارژ این حساب تمام شود؛ افراد می‌توانند دوباره آن را شارژ کنند!
علی پیرحسینلو، مشاور اجتماعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با رد پرداخت شارژ یک میلیون تومانی از سوی معلولان ، خبرنگاران و بیماران خاص خیال این دسته از سهمیه‌بگیران را راحت کرده و به «ایران» می‌گوید: خبرنگاران، معلولان و بیماران خاص نیازی به پرداخت شارژ یک میلیون تومان ندارند. ضمن آنکه جانبازان بالای ۲۵ درصد و همین‌طور وسایل نقلیه با پلاک‌های ویلچری در مصوبه جدید شورای شهر، قانوناً از پرداخت عوارض معاف شده‌اند که براین اساس می‌توان نتیجه گرفت وضعیت پرداختی نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است.
پیرحسینلو، اما درباره شارژ یک میلیون تومانی این‌طور توضیح می‌دهد: «سایر سهمیه بگیران از جمله خودروهای دولتی و ارگانی (افرادی که سال های گذشته هم مشمول دریافت سهمیه می‌شدند) باید مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در حساب شهروندی واریز کنند. از این مبلغ تنها ۱۰۰ هزار تومان به حساب شهرداری ریخته می‌شود و مابقی در حساب می‌ماند تا بسته به مصرف، کسر شود. البته افراد می‌توانند از مبلغ حساب شهروندی در موارد دیگری همچون عوارض خودرو، مالیات‌های شهری، خرید بلیت مترو و حتی پرداخت‌های الکترونیکی تاکسی که بزودی فراگیر می‌شود، استفاده کنند. با این همه او به متقاضیان طرح ترافیک سالانه پیشنهاد می‌دهد که از مجوزهای روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کنند.
او درباره دلایل این پیشنهادش هم اینطور توضیح می دهد: اول اینکه در سال جدید، مجوز روزانه به ۲ برابر یعنی ۴۰ هزار سهمیه افزایش یافته است. دوم اینکه نرخ عوارض سالانه و روزانه هیچ تفاوتی باهم ندارد (برخلاف سال های گذشته) و سوم اینکه آنها باید ۱۰۰ هزارتومان هم اضافه‌تر بپردازند، بنابراین معقول‌تر است که از مجوزهای روزانه استفاده شود.
شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی غیرقانونی است
با این همه محمد علیخانی، عضو شورای شهر معتقد است که نباید افراد مجبور به پرداخت این مبلغ شارژ شوند و این کار غیر قانونی است. او با بیان اینکه هزینه ورود برخی از افراد به محدوده طرح ترافیک کمتر از یک میلیون تومان می‌شود، می‌گوید: اصلاً شاید یک فرد بخواهد یک بار در هفته وارد محدوده طرح شود چرا باید از قبل پول خود را در حساب بلوکه کند.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری باید مشخص کند که حساب شهروندی که باز می‌شود به نام شهرداری است یا به نام شهروند. اگر به نام شهروند است کسی حق ندارد در موجودی شخصی افراد سرک بکشد، به فردی ارتباط ندارد که در موجودی حساب افراد یک میلیون تومان است یا۱۰۰ هزار تومان. بنابراین شهرداری باید مشخص کند که از چه مکانیسمی می‌خواهد این کار را انجام دهد این در حالی است که اصلاً در مصوبه شورا این موضوع نیامده است.
علیخانی همچنین از‌پور سیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار دعوت کرد تا در جلسه امروز کمیسیون عمران حضور یافته و در این باره پاسخ دهد.