رسانه‌ های  سوریه اعلام کردند که حملات ‌شب دوشنبه ۱۰ اردیبهشت  به مواضع نظامی در حماه و حلب با شلیک ۹ موشک از پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی در شمال اردن انجام شده است. و ضمنا برخی منابع خبری بامداد دوشنبه از وقوع انفجار در پایگاه‌های ارتش سوریه، واقع در حومه «حماه» و «حلب» خبر دادند. […]

رسانه‌ های  سوریه اعلام کردند که حملات ‌شب دوشنبه ۱۰ اردیبهشت  به مواضع نظامی در حماه و حلب با شلیک ۹ موشک از پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی در شمال اردن انجام شده است. و ضمنا برخی منابع خبری بامداد دوشنبه از وقوع انفجار در پایگاه‌های ارتش سوریه، واقع در حومه «حماه» و «حلب» خبر دادند.

سخنگوی ارتش سوریه نیز اعلام کرد که ‎شب دوشنبه چندین موشک به پایگاه‌ های نظامی در حومه حماه و حلب شلیک شده است و ضمنا مبدا شلیک آنها را شمال کشور اردن بر شمرده است. در عین حال تلویزیون سوریه شنیده شدن صدای انفجار های حماه و حلب را تأیید کرد. چندی بعد از اعلام تلویزیون سوریه خبرگزاری «سانا» به نقل از یک منبع در ارتش سوریه اعلام کرد سایت‌های نظامی در حومه «حماه» و «حلب» در «یک تجاوز جدید با موشک‌های دشمن» هدف قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این تجاوز همزمان با تلاش‌ها برای رسیدن به توافق جهت خروج تروریست‌ها از منطقه “یلدا ”  “ببیلا”، “بیت سحم” و اردوگاه “الیرموک” و پس از شکستهای سنگین تروریست‌ها در مقابل ارتش سوریه در حومه دمشق و خروج آنها از غوطه شرقی و القلمون شرقی صورت گرفته است .

روزنامه دولتی «تشرین» سوریه به نقل از منابع میدانی، نوشت حمله شب دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به مواضع نظامی در استان‌های حماه و حلب از پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی در شمال اردن صورت گرفت. همین روزنامه  در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک تصریح کرد که ۹ موشک در این حملات شلیک شده اند.

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان سوریه هم نوشته این حمله علیه یک پایگاه ارتش سوریه در نزدیکی شهر «سلحب» که تیپ ۴۷ در آن قرار داشته انجام شده است.  در همین حال شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از برخی منابع از شهادت بیش از ۴۰ نفر بر اثر این حملات خبر داده، اما هنوز هیچ منبع دیگری این آمار را تأیید نکرده است. مرکز لرزه ‌نگاری اروپا ، مدیترانه می‌گوید انفجارهای امشب در حومه «حماه» و «حلب» باعث ایجاد زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۲.۶ در مقیاس ریشتر شده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، خبرگزاری رویترز و برخی منابع خبری دیگر گمانه‌زنی کرده‌اند رژیم صهیونیستی عامل این حمله بوده است.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از منابع رسانه ای گزارش داد که حملات موشکی، یک مقر در مرکز «نهر البارد» ( در ۶۰  کیلومتری شمال غرب استان حماه)، مرکز نظامی دیگر در منطقه «تقسیس» نزدیک شهر سلحب در حماه و نیز مقر «تیپ ۴۷ » را هدف قرار دادند. این منابع احتمال دادند که جنگنده‌های اسرائیلی این حملات را صورت دادند.

اسکای‌نیوز مدعی شد که پس از این حملات موشکی، در یکی از انبارهای تسلیحاتی متعلق به ایران در حومه شهر «سلحب» در ریف غربی حماه انفجارهایی به وقوع پیوست.

یک منبع از میان شورشیان سوری نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته است یکی از نقاطی که هدف قرار گرفت از پایگاه‌های ارتش موسوم به «تیپ ۴۷» در نزدیکی شهر حماه بود که  مرکز جذب نیرو توسط «شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران» خوانده شد.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اظهار داشت که اسرائیل «آزادی عملیات» در سوریه را برای خود محفوظ می‌داند.

رژیم صهیونیستی حدود ۴ هفته پیش نیز فرودگاه نظامی «تیفور» در حومه حمص را هدف حملات موشکی قرار داد که طی آن، ۷ مستشار نظامی ایران به شهادت رسیدند.

البته در همان زمان فرمانده فاطمیون حمله موشکی به پایگاه این لشکر را تکذیب کرده و اعلام نمود پایگاه این لشکر در نزدیک شهر حلب سالم و هیچ یک از نیروهای این گروه در حمله ادعایی رسانه ها آسیبی ندیده اند. حال و با توجه به حملات پشت سرهم و البته با وقفه ای هفته ای باید تحلیل نمد هدف این حملات بیشتر متوجه چه نوع تصمیم و برداشتی از اتفاقات در حال وقوع در سوره است؟  آنچه که اهمیت دارد این است که سوریه حتی بیش از پیش در انهدام جریانات تروریستی موفق عمل نموده است و ارتش سوریه با هدایت مستشاری ایران به پاکسازی های مهمی نایل آمده است که البته و بدون شک محل بغض و نگرانی دشمنان سوریه و جبهه مقاومت را فراهم نموده است. اما اینکه این حملات از شمال اردن انجام بشوند و دولت اردن هم تکذیبیه ای ندهد مفاهیم مختلفی در بر خواهد داشت. همکاری اردن با پادشاهی انگلیس منتظره و از همیشه این کشور را حیاط خلوت عربی انگلستان تلقی نموده اند اما اینکه امروز این همکاری به تعامل ذاتی بین رژیم صهیونیستی و با سرمایه سعودی مبدل شده باشد ، طبعا سرنوشت بدی برای این کشور رقم خواهد زد. این کشور در طول سالها مامن فلسطینیان آواره بوده است و اگر این تعارض اثبات شود که امروز در خدمت رژیم اشغالگر واقع میشود، قابل هضم نیست و باید منتظر عواقب ناشی از این همسویی بوده باشد.

والسلام

حمید رضا نقاشیان