اخذ مالیات قانونمند بر درآمد مردم در هر کشوری مزایای مدیریت بر اداره کشور در راستای منافع ملی را داراست البته شروطی دارد که این شروط باید مو به مو رعایت شوند و اگر سخن از اداره مربوط به کشوری اسلامی است ، دریافت مالیات غیر قانونمند هم از مردم حکم ظلم پیدا نموده و […]
اخذ مالیات قانونمند بر درآمد مردم در هر کشوری مزایای مدیریت بر اداره کشور در راستای منافع ملی را داراست البته شروطی دارد که این شروط باید مو به مو رعایت شوند و اگر سخن از اداره مربوط به کشوری اسلامی است ، دریافت مالیات غیر قانونمند هم از مردم حکم ظلم پیدا نموده و بر دولت بعنوان وکیل مردم هم حرام و هم تخلف از نمایندگی ملت تلقی میشود . این شروط مربوطه بشرح زیرند.
۱- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند بدون داشتن مهمل قانونی بصرف اینکه پول را به بیت المال واریز مینماید از مردم وجهی دریافت نماید و در صورت تخلف امر خلاف شرع و حرام مرتکب گردیده است.
۲- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند ساختار تشکیلاتی خود را بدون در نظر گرفتن صرفه و صلاح ملت بزرگ و یا کوچک نماید و صرف هزینه بر عملی خلاف این امر حرام است.
۳- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند نماینده مردم باشد و اجازه دهد بنفع و تسهیل مدیریت آسانتر برای خود هزینه ای به مردم تحمیل شود و در غیر این صورت عمل خلاف شرع و حرام مرتکب گردیده است.
۴- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند با خارجیان داد و ستدی داشته باشد که حقوق ملت را حتی در حد یک نفر ندیده بیانگارد و در صورت امکان رعایت حق همگانی و ندیده گرفتن آن دولت مرتکب جرم و خلاف بیین شرع میگردد.
۵- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند در خصوص پرداخت حقوق به کارمندان دولت بصرف روابط پنهان و یا جریانات حزبی و دسته بندی های باند تبعیض قایل شود
و در صورت انجام این امر عمل خلاف شرع مرتکب شده و اقداماتش محکوم به ابطال است.
۶- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند در سیاستهای خود حقی برای خود قائل شود که در اعطای این حق حقی از مردم ساقط شود و در صورت ارتکاب به چنین عملی
کار خلاف شرع و قانون انجام داده است و باید در نظام قضایی محاکمه و تنبیه شود.
۷- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند بدون توجه به شرایط درآمدی مردم حتی متکی به قانون مالیاتی را وضع نماید که ملت در پرداخت آن به مضیق افتاده و موجب تکدر ایشان از دولت و از نظام و در این صورت نارضایتی را توسعه دهد.
۸- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند بدون داشتن حکم خاص به داخل زندگی مردم سرکشی نموده و برای منافع خود تحصیل درآمد نماید و در صورت چنین امری عمل خلاف انجام داده و مستحق مجازات است.
۹- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند وارد حسابهای مردم شده و از موضع مدعی برای ارقام موجود از مردم اطلاعات بگیرد اگر چه ممکن است این امر در کشورهای دیگر متداول بوده باشد ولی اسلام این اجازه را نمیدهد.
۱۰- در شرع مقدس اسلام اینگونه تعریف شده است که دولت نمیتواند بدون داشتن بینه به حریمی که مردم آن را خصوصی قلمداد مینماین وارد شده ولو اینکه حدس و گمان طرف مقابل را متهم تلقی نماید.
امام صادق رئیس مذهب جعفری در فرهنگ اسلامی اینگونه نظر میدهند که « عرض المومن کدمه » یعنی آبروی مومن مانند خون اوست و اگر بدون داشتن بینه دولت و یا هر کسی مدعی کسی بشوند که کوچکترین مزاحمت و لطمه به ابروی او بزند نزد خدای متعال و نزد طرف مقابل مسئول است و این معنا را در اسلام تبیین مینماید که ولو مجرمی از دست نظام بگریزد اولی براین است که نظام اسلامی قانونی ویا اقدامی وضع نماید که تعرض به دیگران از حالت قباحت به عرف تبدیل شود
لذا با اینکه ابلاغیه هایی که درباره مالیاتهای مستقیم و دسترسی به حساب افراد منتشر شده است، با اینکه در همه کشورهای دنیا، این امکان دسترسی به جریان وجوه از طریق سیستم بانکی و وجوه دیگر فقط به خاطر اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد در حال اجراست در قانون اسلامی مبنای درستی ندارد چرا که اگر شما جریان وجوه را کنترل کنید و بدانید که این پولها از کجا به حساب یک نفر میآید و آن را چه کار میکند و میزان مانده حساب را بدانید، سود آن معاف از مالیات است؛ این دیگر چه فایدهای دارد؟ جز اینکه مزاحمتی برای آبرو و حیثیت کسی ایجاد نموده اید. بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی هم معتقدند وقتی کل نظام دریافت و پرداخت از طریق سیستم بانکی باشد، آن زمان کنترل جریان وجوه و رفت و آمد آنها مشخص میشود و میتواند باعث شفافیت مالیات بر مجموع درآمد شده و یک منبع کاملاً مناسب برای دولت باشد، چون به این وسیله مالیات از منبع اطلاعات لازم و درست برای کنترل برخی حسابها با حکم مرجع قضایی ممکن و مجاز خواهد بود و البته نظام اطلاعاتی کشور بطور نامحسوس میتواند با حفظ عرض و ابروی مردم به حسابهایی که از قاچاق، رشوه و قراردادهای غیرقانونی تغذیه میشوند سرکشی نموده آنجا فرایند اعمال قانون نمایند. نتیجه اینکه با نا امن نمودن فضای خصوصی مردم توسط دولت وجوه و ثروتهای مردم بدون کوچکترین شبهه ای به خارج منتقل شده و فرار سرمایه پدید می آورد که درست نقض غرض را تداعی میکند.
شد غلامی که اب جوی آرد ،،،، آب جوی آمد و غلام ببرد.
والسلام
حمید رضا نقاشیان