در شرایطی که هندوانه در بازار بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دیگر محصولات در بازار میوه و ترهبار داشته، آمار تجارت محصولات کشاورزی نشان میدهد که طی سه ماهه نخست امسال، صادرات این محصول با افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به پارسال مواجه شده است. قیمت هندوانه براساس آخرین ارزیابیهای صورت گرفته بانک […]
در شرایطی که هندوانه در بازار بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دیگر محصولات در بازار میوه و ترهبار داشته، آمار تجارت محصولات کشاورزی نشان میدهد که طی سه ماهه نخست امسال، صادرات این محصول با افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به پارسال مواجه شده است.
قیمت هندوانه براساس آخرین ارزیابیهای صورت گرفته بانک مرکزی از متوسط قیمت خردهفروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۹ تیرماه امسال به کیلویی ۲۳۵۸ تومان در بازار پایتخت رسیده است که افزایش ۱۴۶.۴ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان میدهد.
گرچه دیگر محصولات کشاورزی و میوهها نیز در بازار طی هفتههای گذشته با افزایش قیمت مواجه شدهاند، اما این افزایش قیمت برای هندوانه بسیار بیشتر بوده است که نگاهی به آمار تجارت این محصول نشان میدهد عوامل دیگری به غیر از بازار داخلی در افزایش قیمت هندوانه تاثیرگذار بوده است، چرا که براساس آخرین آمارهای منتشر شده از صادرات و واردات محصولات کشاورزی بالغ بر ۵۲۰ هزار تن هندوانه در سه ماهه نخست امسال به ارزشی بیش از ۹۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان نسبت به ۳۴۵ هزار تنی که در سه ماهه نخست سال جاری صادر شده بود ۵۰.۷۲ درصد رشد را نشان میدهد و از نظر قیمتی نیز با افزایش ۴۱.۷۹ درصدی مواجه شده است.
سوال اینجاست که با وجود نیاز بازار داخلی به هندوانه و افزایش چشمگیر قیمت آن در بازار و از سوی دیگر آببر بودن این محصول چرا باید در افزایش صادرات آن تلاش شود و روز به روز شاهد بیشتر شدن صادرات این محصول آببر و کم ارزش و گرانتر شدن این محصول در بازار داخلی باشیم؟