فلسفه ناتو ، در آستانه فروپاشی
فلسفه ناتو ، در آستانه فروپاشی

با تعریف موجود در ویکی پدیا، « اسپوتنیک (انگلیسی: Sputnik)»  سرویس خبری چندرسانه‌ای بین‌المللی است که در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ توسط روسیا سِوُدنیا(خبر رسانی روسیه ) آغاز به کار کرده است . روسیا سوُدنیا سازمانی است که تماماً در مالکیت دولت روسیه بوده و توسط دولت روسیه نیز اداره می‌شود. این سازمان در ۹ دسامبر […]

با تعریف موجود در ویکی پدیا، « اسپوتنیک (انگلیسی: Sputnik)»  سرویس خبری چندرسانه‌ای بین‌المللی است که در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ توسط روسیا سِوُدنیا(خبر رسانی روسیه ) آغاز به کار کرده است . روسیا سوُدنیا سازمانی است که تماماً در مالکیت دولت روسیه بوده و توسط دولت روسیه نیز اداره می‌شود.

این سازمان در ۹ دسامبر ۲۰۱۳ با فرمان رئیس‌جمهور روسیه ایجاد شده و اسپوتنیک  را بعنوان یک خبر گزاری رسمی جایگزین ریانووستی در عرصهٔ بین‌المللی نموده که در اقصا نقاط جهان با زبانهای مختلف محلی انتشار اخبار و برنامه میکند.

این خبر گزاری روز دوشنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۷ در خبر های منتشره خود اعلام نمود، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در زمینه حفظ استقلال امنیتی از آمریکا تاکید کرده است  که اتحادیه اروپا باید یک ساختار امنیتی مشترک با روسیه ایجاد کند. و به عبارتی  فرانسه باید یک شراکت استراتژیک با ترکیه و روسیه ایجاد کند.

رئیس جمهور فرانسه در آن روز در سخنرانی خود در جمع سفرای این کشور اینگونه موضع گرفته که : «اروپا دیگر نمی‌تواند برای تأمین امنیت خود به ایالات متحده متکی باشد. اروپا باید امنیتش را مستقلا به دست بگیرد… ائتلاف‌های پس از جنگ جهانی دوم  هنوز هم مفید هستند، اما موازنه و مواضع [سیاسی ، اقتصادی ] تغییر کرده‌اند، بنابراین، اروپا هم الزاما باید موضع متناسب را اتخاذ کند.» ماکرون همچنین گفته: «تردید ایجاد شده در [بقای ] ناتو، جنگ تجاری با چین و خروج از توافقنامه پاریس و برجام نشانه‌ های این تغییر هستند. به نظر می‌رسد که یک شریک [منظور آمریکاست] ، در حال پشت کردن به اروپا است. ما همواره تلاش کردیم تا از این موارد جلوگیری کنیم، هر بار تلاش کردیم تا گزینه‌های جایگزین را به آن‌ها پیشنهاد کنیم.

باید از توافق پاریس حمایت شود هر روز  فجایع طبیعی به ما فوریت چنین اقدامی را یادآور می‌شوند.»

امانوئل ماکرون همواره  بیش از دیگر رهبران اروپایی از سیاستهای دولت جدید واشنگتن در قبال اتحادیه اروپا ناراضی است . او معتقد است :  «انزواگرایی و یکجانبه‌گرایی که آمریکا در حال تجربه آن است، چیز جدیدی نیست. بلکه سابقه آن به دولت جانسون بازمی‌گردد و حتی در دولت سابق این کشور هم وجود داشته است. باید این وضعیت را یک نشانه و نه دلیل دانست. این نشانه تضعیف نظم پست وست لیبرالیسم و نظم فلسفی مکتب لیبرال است… این نظم سیاسی و اجتماعی اکنون در بحران واقع است، به این دلیل که ما عدم موازنه‌های این مدل را برطرف نکردیم، عدم موازنه‌هایی مانند نابرابری در جوامع ما.» روابط میان اروپا و آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ و بر مسائلی نظیر خروج آمریکا از برجام، پشت کردن واشنگتن به توافق آب و هوایی پاریس و همچنین اختلافات دو طرف در ارتباط با بودجه ناتو و تعرفه‌های گمرکی دستخوش تغییر و تیرگی شده اند». اظهارات بسیار مهم ماکرون در شرایطی ابراز میشوند که کیان فلسفی غرب در قالب مکتب لیبرالیسم پیوستگی ها ئی نسبی بین آمریکا و کشورهای اروپایی بوجود آورده بود و این کیان و اقتدار در مصاف با نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در سالهای قبل از ورود به قرن ۲۱ شکسته شده بود و امروزه با این فرایند مواجه هستیم که دامنه سیاسی این فلسفه که همیشه پوششی برای پاشیده نشدن آن بوده است ، نیز در حال فروپاشی است.

ناتو بعنوان اصل حافظ امنیت با ابزار نظامی در ایجاد استحکام سیاسی حوزه های پیوند خورده لیبرالیسم ، ایجاد شد و طبعا با توجه به واژگونی فلسفی همان پیوند ها مسیر نا کارآمدی ناتو نیز روز بروز مشخص تر میشود. غرب بدون آمریکا نیازمند حفظ پیوندهای لیبرال نیست. اگرچه فلسفه سوسیالیسم نیز در سالهای انتهایی قرن بیسم به فنا رفت لاکن حوزه نابرابری اجتماعی در مجموعه ای از کشورها که امروز آنها را با عنوان (حوزه سیاسی اجتماعی شینگن)  می خوانیم قابلیت انطباق با فلسفه های لیبرالیسم و حتی سوسیالیسم را ندارند.

غرب امروز فاقد یک منطق فلسفی برای ایجاد برابری در نظام اجتماعی است.

غرب امروز فاقد یک همبستگی مکتبی در بستر تئوریک منبعث از یک نگاه واحد در راستای رضایت انسانهاست.

غرب امروز فرایند های ترک خورده ایست که در حال فروپاشی در منطق و فلسفه همزیستی انسانی است.

غرب امروز انسان را فراموش نموده و به اقتصاد در حوزه نگاه به قدرت ، مشابه نظام حاکم در جنگل می اندیشد.

اصیل ترین نگاه برای جدایی امریکا از اروپا همین نیاز به فرار از همزیستی و نجات انفرادی  در نگاه صرفا سرمایه داری با ولع و حرص و آز برای رشد اقتصادی است .

با این عینک وقتی به داخل آمریکا هم نگاه میکنیم همین شرایط حاکم است و یقینا ایالت کالیفرنیا در نهاد خود به استقلال و ناهمزیستی کمتر هزینه بردار، نسبت به دیگر ایالت ها می اندیشد.

با این عینک وقتی با استنساخ از پست وست لیبرالیسم در اروپا یا حوزه اصطلاحا شینگن هم که نگاه کنیم چاره ای جز فروپاشی نخواهد داشت.

در منطق اقتصادی همگن سازی جنس های غیر هم ریشه و متجانس هزینه بردار و موقتی است . تا زمان نیاز به نمایش همگن سازی کاربرد نمایشی خود را حفظ میکنند اما زمانی که اساس نمایش زیر سئوال میروند بقای آنها تقریبا محال است. امروز غرب هم شباهت بسیاری به دوران پسا گوربچف در شرق یافته است ولو فرض کوتاه مدت این باشد که امانوئل ماکرون در حال شطرنج بازی با آمریکا برای حفظ منافع ماسونیسم در ایران باشد ، همین هم موقتی و ناپایدار خواهد بود و لذا نتیجتا خبر اسپوتنیک  ولو آن را جانبدارانه بنفع روسیه  مبنی بر فروپاشی ناتو فرض کنیم ،این خبر عنقریب به تحقق نشسته و از محرمانه بودن عبور و در این خصوص توسط کشورهای غربی هم افشاگری خواهد شد. والسلام

حمید رضا نقاشیان