اعتقاد و باور دینی مردم در نقاط مختلف، در راستای مهماننوازی و استقبال از زائران اربعین حضرت سیدالشهدا (ع)، خود به یکی از ارکان اصلی توسعه گردشگری دینی در ابر رویداد اربعین تبدیل شده است. منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در یادداشتی نوشت: باورها و اعتقادات دینی همواره سرچشمه ایجاد […]
اعتقاد و باور دینی مردم در نقاط مختلف، در راستای مهماننوازی و استقبال از زائران اربعین حضرت سیدالشهدا (ع)، خود به یکی از ارکان اصلی توسعه گردشگری دینی در ابر رویداد اربعین تبدیل شده است.
منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در یادداشتی نوشت:
باورها و اعتقادات دینی همواره سرچشمه ایجاد فرهنگهای گوناگون در جهان بوده و تا به امروز سیروسفر را در جهان تحت تأثیر خود قرار داده است و انسان در راستای اعتقاد و تمسک به یک دین و مذهب برای درک و شناخت هستی و جهان پیرامون آن و شناخت خالق جهان برای نیل به کمال و سعادت، که بشر در جستجوی آن بود، در زمانهای قدیم در شرایطی که بشر از سیستم حملونقل پیشرفته برخوردار نبوده و بهراحتی نمیتوانسته از نقطهای به نقطه دیگر در جهان سفر کند، سفرهای دینی در میان مردم رواج داشته است. ایمان، نقطه آغاز پیمودن سفرهای دشوار و سخت در آن دوران محسوب میشود.
در دین اسلام نیز همچون سایر ادیان سفرهای مذهبی و زیارت امامان معصومین علیهمالسلام رواج داشته و مسلمانان در مناسبتهای گوناگون به مکانها مقدس سفر میکنند. «اربعین» ازجمله رویدادهای مذهبی ویژه در دین اسلام است که نهتنها بهعنوان تنها مراسم چهلم امام معصوم برای حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و یاران باوفای آن حضرت برگزار میشود؛ بلکه نشان و نماد ایمان، اعتقاد و باور عمیق دینی در دین اسلام از قول امام معصوم علیهالسلام بیان گردیده است.
گردشگری دینی ازجمله مهمترین گونههای سفر و گردشگری در جهان است که انگیزه اصلی آن به جهت باورها و اعتقادات دینی همواره پذیرای گردشگر و زائرین در جهان بوده و سبک و سیاق آن با سایر گونههای سفر و گردشگری متفاوت است. بهطوریکه در سالهای اخیر افراد با گرایشها و ادیان و مذاهب مختلف نیز به این ابر رویداد فرهنگی، اجتماعی و دینی علاقهمند شده و بخش مهم و قابلتأمل و توجه از سفر و گردشگری دینی در جهان را به خود اختصاص داده است. ابررویداد پیادهروی اربعین ازجمله رویدادهای بزرگ و مهم در حوزه سفر و گردشگری است که در راستای باورها و اعتقادات دینی، هرساله با حضور میلیونها نفر از اقصی نقاط جهان در سرزمین کربلا به وقوع میپیوندد، بهطوریکه حضور میلیونها نفر در چنین رویدادی مهم فرهنگی، اجتماعی و دینی در نوع خود کمنظیر و بیسابقه است.
با توجه به طیف انگیزههای گوناگونی که در سفر به اماکن مقدس وجود دارد، پیادهروی اربعین بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری دینی در سالهای اخیر توانسته است در توسعه گردشگری دینی منطقه با محوریت کشور عراق سهم بهسزایی ایفا کند. چهبسا حضور میلیونها نفر در سرزمین عراق که بهعنوان یکی از مناطق ناامن خاورمیانه در جهان مطرح شده است، خود عنصری است که خواهد توانست ذهنیتهای منفی به وجود آمده را که خود عامل مهمی در مراودات سیاسی و منطقهای به شمار میرود، تقلیل دهد.
معیارهای بسیاری در جهت توسعه گردشگری بیان میشوند، از جمله میتوان به رویدادها در گردشگری اشاره کرد، بهطوریکه امروزه کشورها در جهان از ایجاد و خلق رویدادهای مختلف و برگزاری فستیوالها برای جذب گردشگر بهره میگیرند. رویدادها در سالهای اخیر بهعنوان یکی از پردرآمدترین و سودآورترین گونههای گردشگری به شمار میرود. در این زمینه پیادهروی اربعین بهعنوان یک ابر رویداد مهم دینی بهعنوان یک جریان مردم محور در حال انجام است و مردم کشورهای منطقه با محوریت کشورهای ایران و عراق نقش مهمی در برگزاری این رویداد دارند. اعتقاد و باور دینی مردم در نقاط مختلف، در راستای مهماننوازی و استقبال از زائران اربعین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، خود به یکی از ارکان اصلی توسعه گردشگری دینی در ابر رویداد اربعین تبدیل شده است. و این امر پذیرش و مشارکت جامعه میزبان و محلی از گردشگران دینی است که بهعنوان یکی از مباحث کلیدی در توسعه سفر و گردشگری به شمار میرود.
از سوی دیگر پیادهروی اربعین و حضور باشکوه جمع کثیری از مسلمانان از سراسر جهان توانسته است مسیر جدیدی را توسعه گردشگری دینی بهعنوان یک برند گردشگری دینی به همراه داشته باشد. بهویژه به دلیل گسترش و رواج حجم کثیری از اخبار و اطلاعات در انواع رسانهها، بهویژه رسانههای نوین و نوظهور در سالهای اخیر افراد سایر ادیان و مذاهب هم در این ابر رویداد فرهنگی و اجتماعی حضور پیداکردهاند.
گردشگری دینی به دلیل وجود انگیزههای دینی و اعتقادی رواج و گستره بیشتری در مقایسه با سایر گردشگری در جهان دارد. لذا اقدامات و برنامهریزیهایی که در جهت توسعه گردشگری گرفته میشود در بازه بلندمدت بسیار نتیجهبخش خواهند بود. ازاینرو میتوان ایجاد تصویر ذهنی از حضور میلیونها نفر در مسیر پیادهروی اربعین و نیز حضور در بارگاه مطهر حضرت اباعبدالله حسین علیهالسلام را بهعنوان کلید موفقیت و دروازه ورود به سایر اقدامات توسعه گردشگری دانست.
ازاینروی لازم است با همکاری کشورهای منطقه و با محوریت جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق اقدامات لازم برای ثبت جهانی پیادهروی اربعین بهعنوان یک ابر رویداد فرهنگی و اجتماعی و میراث فرهنگی عظیم بشری در فهرست میراث فرهنگی جهانی در سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ملل متحد “یونسکو” به عملآورند.
از سوی دیگر از آنجاییکه “گردشگری و تحول دیجیتالی” به عنوان شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است ذکر این نکته خالی از فایده نخواهد بود که فناوری پیشرفته دیجیتال میتواند به بهبود و گسترش معارف مربوط به اربعین و انتقال فرهنگ عاشورایی به تمامی جهانیان در طریق و واسطه فضای مجازی و مدیریت کارآمدتر ابررویداد اربعین کمک کند و فناوری دیجیتال و شبکههای ارتباطی در دسترس مطلوب و به اصطلاح فناوری برخط و همگانی کمک میکند تا فرصتهای تازهای برای خیلی عظیم زائران اربعین برای تولید محتوا، عکس، فیلم و … و نشر معارف اهل بیت(ع) و به تبع آن انتقال پیام حضرت امام حسین(ع) زبانهای مختلف دنیا در حرکت عظیم پیادهروی اربعین فراهم شود و این فناوری در راستای ترویج فرهنگ اربعین و بزرگترین رویداد گردشگری زیارتی قرار میگیرد. مسئولین امر میتوانند ضمن آگاهی نسبت به نقش و فهم هوشمندانه مناسبات بین ابررویداد دینی اربعین و نظام دیجیتالی، در انجام این مهم و با توجه به شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ بر موضوع نشر دیجیتالی معارف در پیوند با اربعین تمرکز ویژه کنند و با تولید در اختیار گذاشتن دادههای و اندیشههای مستند و موثق مکتب اهل بیت(ع) به زائران اربعین تحت نرمافزاری جامع اقدام کنند تا زائران نیز با آگاهی بیشتر و بهتری در این رویداد شرکت کرده و به تولید مطالب در قالبهای نوشتاری، تصویری، صوتی، ویدئویی در پیوند با کنشهای شکلگرفته در اجتماعات و مسیر پیادهروی و بازنشرآن دست زنند.