شیائومی شاید به فروش گوشیهای ارزانقیمت با فرآیندهای مضحک فروش فوقالعاده شهره باشد؛ اما آنچه تیم ۲۰۰ نفرهی مذکور در سر داشتند، نوعی دگردیسی از درون بود که میتوانست نگاه دنیا را به این شرکت متحول کند.
واقعیت این است که همواره تصویر تولیدکنندگان چینی در اذهان عمومی تصویر خوشایندی نبوده و جنس چینی به رونوشت کمکیفیتی از اجناس خوشنام شهرت داشته است. مسئلهای که در دههی ۱۹۶۰ در مورد ژاپن صدق میکرد تا سونی، توشیبا، پاناسونیک و سایرین کمر همت ببندند و محصولاتی ارائه کنند که امروز «ساخت ژاپن» را به برچسبی اطمینانبخش برای مشتریان تبدیل کنند.
پس، ایدهی اصلی این بود که محصولی در چین طراحی و تولید شود که هم خلاقانه باشد و هم در کلاس جهانی قابلیت رقابت با شرکتهای مطرح را داشته باشد.
در سالهای اخیر، شیائومی به آهستگی به سمت و سویی پیش رفت که خود در مرکز بایستد و مجموعهای از شرکتها اطراف آن قرار بگیرند؛ اما خالی از لطف نیست که بدانید نقشه اصلا این نبود.
شیائومی میخواست فروشگاه آنلاین خود را مملو از محصولات جذاب و دوستداشتنی برای مردم کند تا آنها دوباره و دوباره به فروشگاه سر بزنند. مسلما فروش گوشی به تنهایی کارساز نبود و ترافیکی را به همراه نمیآورد؛ چرا که گوشی چیزی نیست که غالب مردم مدام در فکر خرید و تعویض آن باشند. پس، ایدهی تشکیل خانوادهای از محصولات برای فروش در فروشگاه اینترنتی شکل گرفت. آنها ابتدا روی لوازم جانبی گوشی تمرکز کردند و اولین محصولی که در آن سرمایهگذاری شد پاوربانک Mi بود.
شیائومی در تولید پاوربانک، دو راه معمول پیش رو داشت؛ اول اینکه کار را به یکی از تولیدکنندگان کلانشهر صنعتی شنژن بسپرد و دیگر اینکه خود اقدام به تولید پاوربانک کند. شیائومی از راه اول دست شست؛ چرا که اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان موجود را فاقد کیفیت کار لازم و صرفا در پی سودهای کوتاهمدت دید و نمیخواست با رفتن به سوی آنها ریسک کرده و اعتبار به دست آمده در بازار گوشی را نیز به ورطهی نابوی بکشاند.
از طرفی اگر خود تولید پاوربانک و سایر لوازم جانبی را بر عهده میگرفت باید تمرکز و توان خود را از بخش گوشی هوشمند میگرفت و به بخشهایی پراکنده و متفرقه اختصاص میداد.
شرکت موفق چینی راه سومی را برگزید تا یکی از هوشمندانهترین تصمیمات خود را گرفته باشد. آنها به سراغ استارتاپهای خلاق رفتند و تلاش خود را در کمک و حمایت از آنها به کار بستند. یکی از اولین شرکتهایی که با شیائومی همکاری کرد Zimi تولیدکنندهی پاوربانکهای شیائومی بود. وجود برند شیائومی روی این پاوربانکها و قرارگیری آنها در فروشگاه پربازدید شیائومی با قیمتی کمتر از ۱۰ دلار باعث شد اولین پاوربانک حاصل همکاری این دو شرکت بیش از ۴۷ میلیون فروش داشته باشد. ایدهی موفق همکاری با استارتاپها را مدیرعامل کاربلد شیائومی لیجون مطرح کرد.
آنچه که همواره در سیاستهای کاری شیائومی به چشم میخورد این است که آنها همواره بر سه عامل کیفیت، نوآوری و قیمت رقابتی تأکید ویژه داشتهاند. در بازار گوشیهای هوشمند آنها به لطف محبوبیت سری مقرون به صرفهی ردمی در هند، امروز چهارمین تولیدکنندهی برتر دنیا هستند و از لحاظ کیفیت و کارایی و در مواردی طراحی، لقب اپل چین را به خود اختصاص دادهاند. به علاوه، سرمایهگذاری شیائومی روی استارتاپها نوپا و آیندهدار باعث شد آنها خیلی زود به هدف خود یعنی ایجاد اکوسیستم Mi نزدیک شوند. امروزه، شیائومی تقریبا در هر حوزهای محصولی نوآورانه برای عرضه دارد و فرقی نمیکند که شما به دنبال عینک واقعیت مجازی، تلویزیون و لپتاپ باشید یا به حوله، جوراب و کتانی نیاز داشته باشید؛ شیائومی که تنها هشت سال از تأسیس آن میگذرد، با همکاری طیف وسیعی از زیرمجموعههای خود، همواره پیشنهاد درخوری برای شما خواهد داشت./منبه زومجی