رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایعدستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیسهای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمیکردند. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر – ساخت تندیسهای این […]
رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایعدستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیسهای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمیکردند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر – ساخت تندیسهای این جشنواره ملی در امارات باعث انتقادات جدی شده است، درحالیکه “عزتالله علیزاده” مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغها به یکی از رسانهها عنوان کرده است: «متأسفانه امکان ساخت سیمرغهای جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغها را به یک کارگاه کریستالسازی در دُبی سفارش دادیم.»
در این رابطه حسین بختیاری ــ رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایعدستی با انتقاد به ساخت تندیسهای سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به تسنیم عنوان کرد: البته این رخدادها آنچنان نیز باعث تعجب نیست زیرا جامعه ما که مدیران نیز شامل آن هستند دچار نوعی بیماری فرهنگی در بیگانه پرستی و دگردوستی فرهنگهای دیگر کشورها هستند و از توانایی وطنی غافل هستند.
وی با ابراز تاسف از اینکه برای یکی از مهمترین جشنوارههای انقلاب باید تندیسهای ساخت غیرایران به ایرانیان موفق اهدا شود، گفت: معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیسهای جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیتهای این حوزه را آگاه نیستند.
رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایعدستی تصریح کرد: متاسفانه مسؤلان و مدیران بخشهای مختلف کشور از جمله متولیان اجرایی جشنواره فیلم فجر – آشنایی لازم با توانمندی هنرمندان، افراد مبتکر و جوانان نخبه وطن خود را ندارند.
بختیاری در پاسخ به این مسئله که شاید این عدم آگاهی مدیران جشنواره فیلم فجر به دلیل ضعف و رصد نکردن مسؤلان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه بی مسؤلیتی برخی مدیران که اجتناب ناپذیر است ولی این مسئله را نیز باید درنظر داشت که معلوم نیست متولیان جشنواره فیلم فجر اصلاً با مسؤلان صنایع دستی کشور مشورت کردند یا خیر – زیرا یک رویهای در کشور رایج است که مدیران میخواهند کارهای خود را بدون مشورت و براساس سلیقه خود به سرانجام برسانند.
وی درباره اظهارنظر مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عنوان کرده است:«امکان ساخت سیمرغهای جشنواره با کیفیت در کشور وجود نداشت»، عنوان کرد: این اظهار نظر ترجیحاً غیرقابل قبول است و برای این مسئله بنده – دو مصداق عینی و عملی ذکر میکنم.
رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایعدستی ادامه داد: مثلاً چندی قبل از آستان قدس رضوی به ما اعلام شد که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشههای سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت ۴۵ روز لالههای این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم.
بختیاری همچینین به مورد دیگری نیز گریزی زد و گفت: حتی در زمان اوایل انقلاب نیز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به نوعی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمیکردند.
تندیسهای صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است
همچنین در این رابطه حسین خواجه بیدختی – سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز به یکی از رسانهها عنوان کرده است: «قطعا با وجود هنرمندان صنایع دستی ایرانی، وضعیت کنونی کشور و تاکید بر تولید ملی – انجام چنین کاری اشتباه است زیرا ممکن است که تکنولوژی خاصی که عنوان شده در ایران وجود نداشته باشد اما کشورمان در هنر آبگینه و پس از کشورهای جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه در رده چهارم دنیا قرار دارد. در چنین شرایطی آیا درست است که سفارش تندیس سیمرغ بلورین را به امارات بدهند و به جای حمایت از تولید ملی، ارز زیادی از کشور خارج شود؟ درحالیکه نشانها و تندیسهای صنایع دستی ما در دنیا زبانزد است، برای نمونه نشان مالکیت معنوی ایران در سازمان مالکیت معنوی در ژنو که یک سنگاب قلمزنی اثر استاد باباخانی است، سرآمد تمام نشانهاست. همچنین در مورد تندیسهای دیگر هم باید گفت که برای مثال – فولاد در دست هنرمندان ایرانی مانند موم است و نشانهای فولادی اساتید صنایع دستی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است.