به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد پیروز حناچی، صبح امروز پس از گذشت ۳ ماه از آغاز فعالیت هایش در جایگاه شهردار تهران نخستین نشست خبری خود را برگزار و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.
شهردار تهران در نشست خبری خود با اعلام این خبر که «خط ۶ مترو تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهرهبرداری میرسد»، گفت: خط ۷ از میدان مهدیه تا میدان صنعت نیز آماده بهرهبرداری است و برای آمادهسازی این خط، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رساندیم که آخرین رقم این اوراق، دی ماه وصول شد.
وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی که شهریور ۹۶ انجام شد، ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات شهر تهران بود، مدیریت گذشته و کنونی شهر تهران، مهمترین مشکلات خود را در حوزه حمل و نقل داشتند و خبر خوش ما به شهروندان این است که به زودی خط ۶ و ۷ مترو را به بهرهبرداری میرسانیم.
حناچی با بیان اینکه در شهرداری تهران با چالش جدی درآمد مواجه هستیم، گفت: شهرداری جزو دستگاههای درآمد ـ هزینهای است و عمده هزینه خود را از محل درآمدهای شرکتها و سازمانها، تهیه و هزینه میکند. از محل مالیات ارزش افزوده نیز کمکهایی از دولت دریافت میکند. همچنین کمکهایی در قالب دیون که در حال محاسبه است، به شهرداری تهران میشود.
شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینههای جاری خود را تأمین کند، باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبرو میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم مترو در ترددهای روزانه، کمتر از دو میلیون نفر است گفت: این رقم باید به ۷ میلیون سفر در روز برسد.
شهردار تهران در ادامه بابیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط ۶ هزینه شده است، گفت: این خط به جهت مهندسی قابلیتهایی دارد بهطور مثال میتوان در این خط از قطارهایی استفاده کرد که راننده نداشته باشند.
وی همچنین بابیان اینکه ۷۰ دستگاه واگن در این مدت خریداریشده است، گفت: ۸۵ درصد ترخیص این واگنها انجامشده و به دلیل بدهی مالیات بر ارزشافزوده، بخشی از ترخیص آن باقیمانده و مونتاژ آن در شرکت واگن سازی در حال انجام است.
وی بابیان اینکه قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بستهشده است، گفت: سهم روزهای پاک در پاییز و زمستان امسال از سه روز به ۲۰ روز در سال رسیده و هیچ روز ناسالمی نداشتیم.
حناچی ابراز امیدواری کرد ۲۲ کیلومتر شامل ۸ ایستگاه از خط ۶ به بهرهبرداری برسد. همچنین توسعه مجتمعهای ایستگاهی را یکی از محورهای مهمی دانست که امسال به آن توجه میشود. احداث پارکینگ خط متروی اکباتان یکی از دیگر از برنامههای ترافیکی شهر تهران بود.
به گفته حناچی، خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران در خصوص فعالیتهایی که در حوزه معماری و شهرسازی انجامشده، به بازنگری اسناد موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد و تصویب کلیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲، همچنین در حوزه عمرانی جمعآوری کارگاههای عمرانی، بهرهبرداری از پنج پروژه تا پایان سال، اتمام ۳۲ پروژه نیمهتمام و به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه فنی و عمرانی تا پایان سال ۹۸ را عنوان کرد.
واکنش شهردار به نامه حقشناس/ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر حرکت میکند
شهردار تهران پس از ارائه گزارش در خصوص عملکرد سهماهه خود بهعنوان شهردار پایتخت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص نامه یک عضو شورای شهر تهران به وی و تغییرات دیدگاهی که وی بهعنوان شهردار تهران در زمان مسئولیتش در وزارت راه و شهرسازی داشت، گفت: سؤال، نظارت، اعتراض حق اعضای شورای شهر تهران است. نامه منتشرشده نامه جدیدی نیست و مربوط به یک ماه پیش است. در پاسخ به این نامه به ادبیات خود نامه رجوع میکنم و به قول حافظ وفا کنیم و ملامتکشیم و خوش باشیم در طریقت ما کافری است رنجیدن، ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهرداریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: سخنانی که در ابتدای جلسه گفتم تأییدی بر این میدانم که حناچی به سخنان و وعدههای خود وفادار بوده اما به آن دلیل آن زمان ادبیات تندتری داشتم که در جایگاه کنترلکننده بودم و الان در جایگاه اجرا طبیعتاً در جایگاه جدید برای ادامه روند اجرایی ملاحظاتی را در نظر میگیرم که کار خدمت به مردم و فعالیت اجرایی بهخوبی انجام شود. اداره شهر و مسئولیتی که در این حوزه وجود دارد میطلبد به حواشی نپردازیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغها گفت: برج باغها اتفاق پسندیدهای نبود که اگر به سوابق آن رجوع کنیم میبینیم از سال ۸۲ نامهای در این خصوص فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما بعضی از رویهها به روال زندگی عدهای گرهخورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت میکند در خصوص این پروندهها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری گفت: در خصوص مبارزه با فساد تعارفی با موضوع فساد نداریم اما سروصدا هم نمیکنیم. این موضوعات از طریق همکاران ما پیگیری و صحت سنجی میشود و تاکنون با این موضوعات برخورد شده و میشود اما آنها را خبری نکردهایم زیرا معتقدیم این وظیفه دستگاههای نظارتی است.
وی در خصوص اعتراض پیمانکاران طلبکار شهرداری گفت: تلاش کردهایم مطالبات پیمانکاران خرد و کلان را در این مدت بپردازیم اینگونه نیست که ما به آنها بدهکار نیستم اما این واکنشها عادی نیست، همکاران مالی ما در مناطق در حال رسیدگی به این موضوعات هستند و به هر شکل حتی پرداخت غیر نقدی این مطالبات درصدد پرداخت مطالبات هستند؛ اما برخی باانگیزههای متفاوت ازجمله زیادهخواهی میخواهند مدیران شهرداری را تحتفشار قرار دهند.
فروش شهروند در لایحه بودجه امسال نبوده
حناچی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص شرایط اقتصادی کشور و تأثیری که بر بودجه شهرداری تهران میگذارد و احتمال فروش سرمایههای شهر ازجمله فروشگاه شهروند و شهر آفتاب که در لیست فروش شهرداری قرار داشت اما کمیسیون تلفیق آن را حذف کرد توضیح داد: شرایط فعلی اقتصاد شهرداری تابعی از شرایط اقتصادی کشور است اما شرایطی که برای دولت تهدیدکننده است میتواند برای ما یک فرصت باشد و حجم زیاد نقدینگی میتواند فرصت سرمایهگذاری در شهرداری را افزایش دهد.
وی افزود: فروش شهروند در لایحه بودجه امسال نبوده و مربوط به لایحه بودجه سال گذشته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه بر اساس نظرسنجیها ۷۱ درصد شهروندان تهرانی نام شهردار تهران را نمیدانند و هنوز برنامههای اصلاحی شهرداری آغاز نشده است، گفت: این نظرسنجی مربوط به مهر ۹۷ است و هنوز این نظرسنجی در خصوص دوره فعالیت من در شهرداری آغاز نشده است.
وی بابیان اینکه باوجود منابع محدود اقدامات اصلاحی انجامشده و اینگونه نیست که به دلیل نبود منابع کاری انجام نمیدهیم، گفت: در جلسه معاونان شهردار به ایده رنگ در شهر اشاره کردم ایدهای که هزینهای ندارد اما میتواند سرنوشت یک شهر را عوض کند. تهران شهر رنگی نیست و میتواند با این اتفاق که بافرهنگ ما نیز عجین است یک اتفاق مهم را رقم بزنیم. میتوان در حوزههای فرهنگی و اجتماعی فعالیتهای تأثیرگذاری داشته باشیم.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره برنامههای مدیریت شهری در حوزه مناسبسازی شهر برای معلولان گفت: بامعنای امروز، معلول کسی است که نتواند در عرصههای اجتماعی حضور پیدا کند. پس ما وظیفهداریم در درجه اول تمام ساختمانهای عمومی را برای تمام اقشار مناسبسازی کنیم. اینیک فرایند است. مسائلی که فرایند هستند در یک نقطه متوقف نمیشوند، بر اساس مطالعه شکل پیدا میکنند و باید مستمراً مورد نظارت قرار بگیرند. بهطورقطع میتوانم بگویم که در فضاهای عمومی تلاش شهرداری بر این است که مناسبسازی صورت بگیرد. در بخشهای تخصصیتر نیز ایجاد امکانات برای شهروندان روشندل و دوستان ناشنوا در دستور کار است. موضوع مناسبسازی برای من کاملاً جدی است.
حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تغییرات طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد توضیح داد: در مورد طرح زوج و فرد تمامی مطالعات نشان میداد این طرح بهصورت مقطعی و آنی تأثیرگذار خواهد بود و اگر قرار باشد بهصورت دائمی اجرایی شود تأثیرگذاری خود را از دست میدهد.
وی ادامه داد: در این خصوص پلیس راهور وزارت کشور، شورای عالی ترافیک و معاونت حملونقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاقنظر داشتند.
شهردار تهران با اشاره به جزئیات طرح ترافیکی که طی سالهای گذشته اجرایی میشد توضیح داد در طرح ترافیک پیشین ۴۴۱ گروه مختلف سهمیه دریافت میکردند و دراینباره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت؛ و حتی قسمتی از مجوزها بهصورت رایگان توزیع میشد و بهجای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کنیم با جریمه ۲۰۰۰۰ تومانی و ورودی ۴۰۰۰۰ تومانی آنها را به بیقانونی تشویق و ترویج میکردیم.
حناچی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که در محدوده طرح زندگی می کنند در طرح ترافیک سال ۹۸ میتوانند از تخفیفات ویژهای برخوردار شوند اضافه کرد: شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت ۸: ۳۰ از محدوده خارج شوند و از ساعت ۱۷ به محدوده وارد شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند و اینیک امتیاز ویژه برای ساکنان است و البته دارندگان وسایل پاک و هیبریدی تا ۹۰ درصد از تخفیف برای دریافت مجوز برخوردار خواهند شد. همینطور در این طرح برای جانبازان و توان یابان تخفیف در نظر میگیریم.
شهردار تهران بابیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری است، اضافه کرد: ۴۰ درصد این آلودگیها به دلیل تردد وسایل شخصی است و تنها راهحل این است که تردد خودروهای شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. باید تلاش کنیم در شهر سالم زندگی کنیم و راهحل این، استفاده نکردن از خودروهای شخصی خواهد بود. اینگونه نیست که فقط گروههای خاص مجبور شوند کمتر از خودروهای شخصیشان استفاده کنند. در طرح جایگزین به مسائل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است.
حناچی درباره طرح تفصیلی و اعتراضات مردم فرحزاد به مسائل طرح گفت: در مورد طرح جامع تفصیلی ما با چند چالش مواجه بودیم که ابلاغ و اجرانشده بود بازبینی در طرح تفصیلی آغازشده است طرح تفصیلی فرحزاد تصویب و ابلاغشده است انشاءالله همکاران پیگیری میکنند. موضوع طرح تفصیلی جزو اقدامات اساسی ماست و بهطورجدی در حال تعقیب هستیم و رابطه معقول و منطقی با وزارت شهرسازی داریم که به این موضوع کمک خواهد کرد.
حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نحوه جلوگیری از ساخت برجها بهخصوص در منطقه ۲۲ گفت: موضوع منطقه ۲۲ در طرح تفصیلی پیگیری شده است آنجا که میشد جلوی آن را گرفت گرفتیم. مواردی که پروانه صادرشده بود نمیشد کاری کرد اما در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشتهشده بود و تصمیمات سلیقهای گرفتهشده است و ما باید به سمت چارچوب طرح جامع باید حرکت کنیم انشاءالله اسناد آن بهزودی آماده و ابلاغ میشود.
آماده همکاری در سطح بینالمللی هستیم
حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره همکاریهای بینالمللی شهرداری تهران و اقداماتی که تا به امروز در این زمینه انجامشده است، توضیح داد: از طریق سازمان سرمایهگذاری بستههای آمادهای را برای سرمایهگذاری در نظر گرفتهایم تا هرکدام از میهمانان خارجی که به شهرداری تهران میآیند و آمادگی سرمایهگذاری دارند، این بستهها را ارائه دهیم.
وی بابیان اینکه البته در جلساتی که با میهمانان خارجی برگزار میکنیم نیز موضوعات مرتبط با سرمایهگذاری مطرح میشود، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از این سرمایهگذاریها آغازشده است، اما به دلیل مسائل مرتبط با تحریم نمیتوانم جزئیات آن را مطرح کنم؛ اما بهصورت کلی جذب سرمایه، جزو برنامههای دائمی شهرداری تهران است.
به گفته وی بخشی از وظایف شهرداریها تلاش برای جذب سرمایه بهمنظور ایجاد محیطی بهتر برای شهروندان است.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در مورد نامه رئیس سابق بازرسی شهرداری به شورای عالی امنیت ملی در خصوص تخلفات شهرداری است و اینکه آیا درست است هر مدیری که عوض میشود، برنامههایش هم با آن میرود، گفت: برنامههای شهر را شورا تصویب میکند و در این برنامهها با رفتن و تردد مدیران تغییری حاصل نمیشود. در آغاز همین دوره بخشی از برنامههای دوره قبل را به اجرا درآوردیم.
وی ادامه داد: در مورد مماشات نیز بگویم که من مماشاتی نمیبینم. ممکن است خیلی چیزها را داد نزنیم. قطعاً خیلی از موارد را پیگیری میکنیم، اما ما مرجع تشخیص نیستیم و فقط اطلاعات را در اختیار دستگاههای نظارتی قرار میدهیم.
شهردار تهران گفت: در مورد زلزله نیز باید بگویم که ری در قرن هفتم یک کلانشهر بود، اما ازآنچه چیزی باقی ماند؟ باور ما این است که باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم. زلزله خواهد آمد و ما باید حداکثر آمادگی را داشته باشیم. معمولاً برای اینچنین حوادثی باید سناریوهایی آماده کرد.
حناچی بابیان اینکه باید بدانیم که اگر بدترین حالت اتفاق بیافتد، در این شهر چه رخ خواهد داد، تصریح کرد: مثلاً در تهران مطالعهای صورت گرفت و برخلاف چیزی که فکر میکردیم، فهمیدیم گسل ری از گسل فشم تخریب بیشتری خواهد داشت، یا دریافتیم تأثیرات ناشی از آتشسوزی بعد از زلزله موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت.
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر میآید اقشار کمدرآمد در تهران به حاشیه رانده میشوند، گفت: جهتگیری عمومی در شهرداری این است که هرکسی که بیشتر از منافع شهر استفاده میکند هزینه بیشتری بپردازد. طبیعتاً مردم عادی از حداقل امکانات استفاده میکنند. کسانی که استفاده بیشتری میکنند، طبیعتاً هزینهاش را نیز از ایشان میگیریم. در خیلی از خیابانها رستورانهایی میبینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از اینها نخواهد گذشت.
شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم بهصورت متناسب استفاده میکنند، موردحمایت قرار دهد. ما یارانه بسیار زیادی برای مترو میدهیم چراکه اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده میکنند؛ شاید یکی از دلایل عدممداخله بخش خصوصی در حوزه حملونقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسه درباره کانال مالی اینستکس اروپا و اثر آن برای شهرداری گفت: خریدهایی که برای قطار شهری انجام میشود عمده آن از چین است و علت آنهم قیمت است. البته نسل جدید قطارها در داخل کشور ساخته میشود و ۴۰ درصد قطعات آن داخلی است و تلاش ما کاهش وابستگی است.
وی ادامه داد: بخشی از قطعات واگنها برای ساخت صرفه ندارد و در دنیا هم سازندگان محدودی دارد، اما به هر صورت جهتگیری اصلی استفاده از ظرفیت داخلی است. الآن هم واگن سازی تهران مونتاژ قطعات را دنبال میکند.
حناچی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان بدهی شهرداری تهران و تاکید خبرنگار به دادن پاسخی شفاف به این سوال گفت: وقتی کشوری فرهنگی غنی دارد یعنی مسائل مشابهی در سال های گذشته اتفاق افتاده که پاسخ آن در ادبیات وجود دارد. این پرسش را نیز با مثالی جواب می دهم. از قدیم گفته اند مرد است و قرضش و حالا شهرداری است و بدهی هایش.
وی در خصوص انتصابات توضیح داد: ما مشکلی در خصوص انتصابات نداریم و هرگز دو نفر در خصوص یک نفر همانند هم فکر نمی کنند و در جلسه آخری که با اعضای شورای شهر داشتیم موضوع انتصابات مطرح شد.
تغییرات در سطح شهرداران ادامه دارد
در حال حاضر که با هم گفتگو می کنیم احتمالاً ۴ شهردار جابجا شده است و این تغییرات تا زمانی که نیاز باشد ادامه دارد و نگرانی ای در این خصوص وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط شش هزینه شد گفت :خط ۶ و ۷ به جهت مهندسی از قابلیتهایی برخوردار است به طور مثال امکان استفاده از قطارهای بدون راننده در خط شش است.
حناچی با اشاره به اینکه ۷۰دستگاه واگن خریداری شده گفت: ۸۵درصد کار ترخیص آن انجام شده و بدهی مالیات بر ارزش افزوده، مونتاژ در شرکت واگنسازی تهران راه آهن تهران کم تر از دو میلیون سفر را سرویس میدهد، هدفگذاری ۷میلیون سفر برنامه است، حدود ۲هزار واگن مترو برای ۷ و کم کردن سرفاصله واگن از طریق فاینانس، هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰اتوبوس دیزلی قرار داد خرید بسته شده است.
وی ادامه داد: سهم روزهای پاک از ۳روز به ۲۰روز در سال ۹۷هیچ روز ناسالمی نداشتیم.
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به مشکل متکدیان در سازمان بهشت زهرا (س) و ایجاد مزاحمت برای خانوادههای داغدار و نبود مأموران حفاظت کافی در این مکان اشاره و بیان کرد: سازمان بهشت زهرا (س) نیز علیرغم تمام تلاشهای همکاران، مثل باقی حوزههای شهر است. اگر شکایتی وجود دارد، سامانههایی برای رسیدگی به آن ها وجود دارد. درست است که به این ایرادات اشاره کردید اما این را هم بگوییم که سازمان بهشت زهرا (س) یکی از منظمترین سازمانهای شهرداری است. من این موضوع خاص را تعقیب میکنم و در نشستهای بعدی نتیجه آن را خدمت شما تقدیم خواهم کرد.
پیگیری موضوع کمربندیهای جدید از طریق بخش خصوصی
خبرنگار دیگری به صحبت های شهرداران قبلی مبنی بر اینکه دیگر پروژههای تونلی و پلی نخواهیم داشت اشاره کرد. حناچی در پاسخ به این سوال گفت: قسمت اعظم شبکه حمل و نقل تهران اجرا شده، اما بخش هایی باقی مانده است؛ مثل کمربندی شرق تهران، مثل ایدهای که ادامه صیاد را به کمربندیهای دیگر وصل کند. بخشی از این موضوعات از جنس سرمایهگذاری بخش خصوصی تعقیب خواهد شد. مسلما موضوع کمربندیهای جدید از طریق بخش خصوصی قابل پیگیری است.
وی ادامه داد: البته این به این معنا نیست که کار عمرانی نخواهد شد؛ شکل آن تغییر خواهد کرد. مسابقهای برگزار کردیم در دریاچه چیتگر؛ پروژهای برنده شد؛ صورت مسأله این بود که دسترسی به حکیم از طریق چیتگر فراهم شود. نتیجه مسابقه درآمد، کسی که در مسابقه برنده شد یک چرخ و فلک بزرگ هم پیشبینی کرد.
شهردار تهران گفت: جنس پروژههای عمرانی از این پس تغییر خواهد کرد. تعداد زیادی فضای صنعتی متروک در شهر داریم که تبدیل به تهدید شدهاند. میتوانیم این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. ما برای کارخانه متروک و قدیمی سیمان ری برنامه داریم و با همکاری دولت این موضوع را تعقیب خواهیم کرد. این پروژه اگر اجرا شود بخش بزرگی از جنوب تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
میتوانیم برای موتورهای بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم
حناچی در پاسخ به سوالی در این مورد که چه اقداماتی قرار است برای معاینه فنی موتورسیکلت ها انجام شود، بیان کرد: این نکته مهمی است چرا که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری و کلاً خودروهای کاربراتوری خیلی بالاست. ١٨ درصد آلودگی تهران مربوط به موتورهای ٢چرخ کاربراتوری است. انگار فرهنگی جا افتاده است مبنی بر اینکه موتور مال آن هایی است که نمیخواهند قانون را رعایت کنند؛ باید اول این نگرش را درست کنیم.
وی افزود: میتوانیم برای موتورهای بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم و موتورهای برقی را مورد استفاده قرار دهیم. خوشبختانه کارهای زیادی توسط استارت اپ ها انجام شده است. یکی از محورها این است که چطور میشود موتور بنزینی را به موتور برقی تبدیل کرد. آن روزی که من سوار موتورسیکلت شدم، یک موتور داخلی بود که از بنزینی تبدیل به برقی شده بود. در صحبت با رییس جمهور نیز به این نتیجه رسیدیم که از حداکثر بضاعت برای حل این مشکل استفاده کنیم. بخشی از این موضوع نیز تکنیکی است که باید با همکاری استارتاپ ها حل شود.
تحقق ۸۵ درصدی بودجه نقدی در شهرداری تهران
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف کارگزاری ها و بدهی های یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرها گفت: میزان تحقق بودجه نقدی ما در شهرداری تهران ۸۵ درصد است و در تادیه بودجه غیر نقد مقداری مشکل داریم. علت آن هم شرایط رکود و کاهش تقاضا برای استفاده از املاک برای بدهی ها است. اما تمام تلاش ما در حوزه مالی و املاک این است که بخشی از کسانی که آمادگی دارند تهاتر کنند، این املاک به آنها واگذار شود. ذرباره گرفتن وام با استفاده از املاک این موضوعی است که از سال های قبل دنبال شده اما چون وام های قبلی تسویه نشده نمی توانیم وام جدید بگیریم. به مرور با بانک ها در حال تسویه هستیم تا بتوانیم تسهیلات بعدی برای حمل و نقل و مترو را مورد استفاده قرار دهیم. بدهی های برخی املاک خاص هنوز به عدد روشن نرسیده است؛ در حال مذاکره هستیم وقتی به سرانجام رسید خبر می دهیم.
امسال شهرداری تعدیل نیرو ندارد
حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره معاونت فرهنگی شهرداری و ارتباط او با اصولگرایان گفت: من این طور به موضوع نگاه نمی کنم چرا که در این صورت خود من هم زیر سوال می روم چرا که سال ها قائم مقام مرحوم مهندس سیفیان بودم. من چنین چیزی را به این شکل نمی پذیرم. قولی که به شورای شهر دادم سلامت و تخصص بوده است به آن هم پایبندم. برونداد فعالیت های یک فرد در حوزه های تخصصی و علمی می تواند نشان دهنده تناسبش برای تصدی یک سمت باشد. ضمن این که همه ما با آرای مردم مشروعیت فعالیت داریم به هر حال قول هایی به مردم داده ایم و نسبت به آنها پایبندیم. باید به برونداد کارهایمان بپردازیم که آیا قابل دفاع است یا نه.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا امسال تعدیل نیرویی در مجموعه شهرداری خواهید داشت گفت: پیش از سال تعدیل نیرو در شهرداری نداریم. ما در رابطه با ساماندهی نیروهای انسانی یک نگاه برد-برد داریم برای رسیدن به یک وضعیت پایدار.
شیوه فعالیت شرکت های تحت نظر شهرداری تهران
حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوه فعالیت شرکت های تحت نظر شهرداری تهران مانند شرکت شهر سالم گفت: مجموعه هایی که به صورت شرکت تحت نظر شهرداری تهران اداره می شوند باید دارای سرعت عمل بوده و بتوانند هزینه های خودشان را تأمین کنند. البته شهرداری تهران مأموریتی مبنی بر حفظ سلامت همه شهروندان ندارد، اما پرسنل خود را به طور کامل تحت پوشش قرار خواهد داد. شاید با توجه به شرایط خاص اقتصادی کمک هایی که انجام می شود همچون گذشته نباشد اما این کار را انجام خواهد داد.
حناچی تأکید کرد: اما این فرصت وجود دارد که این شرکت ها سودده باشند و بتوانند خدمات بیرونی ارائه کنند و در این خصوص منع قانونی هم وجود ندارد.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری ها در ایران بر اساس قانون شهرداری فعالیت می کنند و همانند سایر شهرداری های جهان نیستند، عنوان کرد: در سایر شهرداری ها مسائلی همچون سلامت و مسائل فرهنگی به دولت های محلی اختصاص پیدا می کند، اگرچه در قانون برنامه چهارم برای اولین بار این موضوع مطرح شد اما بدنه دولت مقاومت انجام داد و در آن زمان تنها وزارت راه و شهرسازی در طرح تفصیلی و وزارت ارشاد در حوزه کتابخانه ها بخشی از وظایف خود را به شهرداری ها محول کردند. به همین دلیل ما در این زمینه نیازمند قانون و حمایت های قانونی هستیم.
حناچی در توضیح سایر فعالیت هایی که توسط شرکت های تحت نظر شهرداری تهران انجام می شود و به شهروندان خدمات ارائه می دهند، گفت: اداره کل اجتماعی در حوزه معاونت اجتماعی موضوعات مربوط به کودکان کار و رسیدگی به معتادان و آسیب دیدگان حوزه اجتماعی را پیگیری می کند. البته ایجاد گرمخانه ها و جمع آوری کارتن خواب ها بخشی از این فعالیت ها است. بر اساس ادعای همکارانم که قریب به یقین است تمام تلاش ما این خواهد بود که در زمستان کارتن خواب ها بدون سرپناه نمانند.
وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح توسعه دانشگاه تهران تصریح کرد: اجرای طرحهای شهرسازی بعضی اوقات منافع فردی را در مقابل منافع جمعی قرار میدهد؛ مثلا ده ونک میتواند تفرجگاهی برای تمام شهر باشد، اما در آن جا با ساختوسازی مواجه هستیم که رسمیت ندارد.
وی اضافه کرد: در مورد طرح توسعه دانشگاه تهران یک موقع دولت منابعی را تعریف کرد؛ ٢٠ درصد از املاک باقیمانده در این مورد مربوط است به املاک حاکمیت و ٢٠ درصد نیز املاک مردم است. مشکل اینجاست که این ٢٠ درصد املاک مردم کاملاً پخش است. داریم با دانشگاه مذاکره میکنیم تا کمترین فشار بر مردم بیاید.
ماجرای خرید فروش مناصب در شهرداری
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد پست ها و مناصب در شهرداری تهران خرید و فروش می شوند، گفت: در امور قضایی گفته می شود اگر ادعا دارید باید مدارک آن را نیز ارائه کنید. اگر مدعی هستید که پست ها در شهرداری تهران خرید و فروش می شوند باید مدارک آن را ارائه کنید، در غیر این صورت محاکم قضایی به سراغ شما می آیند. البته ما از خبرنگاران شکایت نمی کنیم اما اگر مدارکی دارید باید آن را حتماً به ما بدهید. این ادعای شما تمامی بدنه شهرداری تهران را تحت تأثیر قرار می دهد، چون بخشی از این افراد را من منصوب می کنم و کسانی که من آن ها را منصوب کردم، عده دیگری را منصوب می کنند.
وضعیت بدهی های دولت به شهرداری
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی های دولت به شهرداری توضیح داد: هیچ سودی وجود ندارد که در این شرایط اقتصادی مردم را نگران کنیم و بهتر است به جای اینکه افراد را به جان یکدیگر بیندازیم، اقداماتی را انجام دهیم که به نفع مردم باشد. در قرآن آمده است با هم مناظره نکنید زیرا ضعیف می شوید و حالت فربه بودن شما از بین می رود. به جای این که با یکدیگر به بحث بپردازیم بهتر است اقداماتی را انجام دهیم که به سود مردم باشد. ما به قول هایی که داده ایم عمل می کنیم و بهتر است شما هم دعا کنید تا هم عمر سنی ما طولانی باشد و هم مدت زمانی که در شهرداری فعالیت می کنیم.
شهردار تهران در مورد بستر و زیرساختهای تهران برای دوچرخهسواری و همراهی زنان در این کمپین، نیز توضیح داد: میزان استفاده از دوچرخه در تهران زیر ١درصد است. بعضی میگویند تهران به دلیل شیب، امکان دوچرخهسواری ندارد. به جرأت میگویم مشکل نودوپنج درصد مسیرهای تهران برای دوچرخه قابلحل هستند. ما کارگاه هایی با هلندیها در همین مورد داشتیم که ادعای آنها نیز همین بود.
وی افزود: ما اصرار نکردیم که این موضوع برای بانوان نیز وجود داشته باشد، اما مهم است که بگویم این حساسیت نیز قابل حل است. همکاران من در این مورد ایدههای خوبی دارند و در حال طراحی مدلی هستند که شک ندارم به اندازه کافی پاسخ حساسیتها را میدهد و دیگر مشکلی نخواهد داشت.
حناچی در مورد موضوع دوچرخه خاطرنشان کرد: تابهحال بسیاری از مسیرهای تهران برای دوچرخه سواری مناسبسازی شده است. ردیفی نیز برای این موضوع در بودجه٩٨ در نظر گرفتهایم.