ایجاد اسکله نفتی در بندر شهیدرجایی
ایجاد اسکله نفتی در بندر شهیدرجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اسکله نفتی بندر شهیدرجایی، ظرف مدت زمان دو سال و با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی، احداث می شود. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد، تعیین تکلیف واگذاری پایانه‌های یک و دو بندر شهید رجایی را یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار این سازمان […]

نفت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اسکله نفتی بندر شهیدرجایی، ظرف مدت زمان دو سال و با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی، احداث می شود.

به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد، تعیین تکلیف واگذاری پایانه‌های یک و دو بندر شهید رجایی را یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار این سازمان اعلام کرد و گفت: بر این اساس الگوها و قالب‌هایی جهت سرمایه‌گذاری، اپراتورهای داخلی و خارجی در این پروژه مشخص شده و سازمان بنادر تصمیم دارد تا در حداقل زمان ممکن، ضمن تعیین تکلیف این پایانه‌ها فعالیت خود در پروژه‌های مذکور در قالب قراردادهای بلندمدت آغاز کند.

وی در ادامه از تهیه بسته سرمایه‌گذاری برای اجرای فاز ۳ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در این بسته به گونه الگوی مدیریت صاحب خانه‌ای عمل کردیم،؛ این بدان معنا است که سازمان بنادر طی اجرای پروژه نامبرده، تنها به احداث زیرساخت‌ها پرداخته و روبناها و تجهیزات استراتژیک و غیراستراتژیک کاملا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن اشاره به آغاز پروژه بزرگ توسعه اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی گفت: تلاش داریم تا این پروژه عظیم با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان را، ظرف مدت ۲ سال تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

وی پروژه‌های توسعه‌ای بندر چابهار را نیز یکی دیگر از اقدامات در حال انجام سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها در حال حاضر دارای ۸۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و عملیات اجرا توسط پیمانکار مربوطه در مراحل نهایی فاز یک در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول، پروژه‌های توسعه‌ای بندر چابهار از محورهای مهم ترانزیتی کشور محسوب شده و برای توسعه محور شرق و سواحل مکران اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین از تصویب موافقت‌نامه دالان ترانزیتی بین هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این اتفاق باب دیگری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های بندر چابهار برای ترانزیت استفاده بهینه ببریم. بر این اساس، امید داریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق شویم تا در حداقل زمان ممکن، بهترین خروجی و بهره‌وری را از بنادر تجاری کشور به دست آوریم.

راستاد همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌ انجام شده در خصوص عملیات فاز اول بندرچابهار اعلام کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در این پروژه می‌توانیم بگوییم که فاز اول آن آماده بهره‌برداری آزمایشی بودهه و در حال حاضر بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای آن تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره افزود: طی جلسه‌ای که اخیرا با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با حضور وزیر راه و شهرسازی در خصوص فراهم کردن زمینه تسریع در پروژه‌های چابهار داشتیم به توافقات خوبی رسیدیم و به نظر می‌رسد که مسائل مالی مانعی را برای ادامه کار ایجاد نکند.

به گفته رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، خوشبختانه روند عملیان اجرایی در بندر چابهار از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا به نحوی خوب انجام شده و امید است تا در چند ماه آینده شاهد تکمیل بخش مهمی از آن باشیم.

راستاد، انتقال محموله ترانزیتی گندم از هند به افغانستان از طریق بندر چابهار را کمک بزرگی در افزایش میزان ترانزیت کشور دانست و گفت: در حال حاضر قرارداد بین طرف افغان و شرکت فرستنده ایرانی امضا شده و طبق برنامه‌ریزی موجود قرار بوده است تا کانتینرهای مربوطه در بندر کاندیلای هند بارگیری شود که انتظار می‌رود این محموله ۱۳۰ هزار تنی در فاز اول با کیفیت خوبی مدیریت شود و در آینده، شاهد ترانزیت یک میلیون تنی گندم بین این دو کشور از طریق ایران باشیم.