به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد رجبی مدیرعامل یکی از شرکت حمل و نقل ریلی با اشاره به افزایش میانگین تأخیر قطارها و نارضایتی مردم از این موضوع، اظهار داشت: تأخیر قطارها از مبدأ تقریباً در حد صفر است ولی بیشتر این تأخیرها در زمان سیر و در طول مسیر اتفاق میافتد که یک خطه بودن اغلب خطوط راه آهن، محدودیت سرعت در برخی از مناطق ریلی، طول عمر ناوگان، تلاقی قطارهای باری و مسافری، محدودیت و طول عمر لوکوموتیوها و … از جمله مسائلی است که در بروز تاخیرات دخیل است که امیدواریم با عنایت بیش از پیش مسؤولان و تمهیدات صورت گرفته تأخیرات به حداقل ممکن برسد.
وی افزود: با توجه به این که برنامه زمانبندی سیر و حرکت قطارها براساس برنامهریزی ارائه شده از سوی راه آهن ج.ا.ا انجام میشود و در این برنامهریزی معمولاً اولویت سیر به دلیل مسألهی درآمدزایی با قطارهای باری است لذا شاهد بروز تأخیرات مکرر در روزهای اخیر هستیم به طوری که میانگین سیر قطارها به سه ساعت و نیم رسیده است. در همین رابطه ممکن است در حین سیر قطار، مشکلاتی در خصوص نظافت کوپهها یا سرویسهای بهداشتی به وجود بیاید که به محض رسیدن قطار به مقصد توسط ماموران مجدداً برطرف میشود.
رجبی اظهار داشت: با توجه به مشکلات عمده همچون عمر بالا و فرسودگی ناوگان و تعداد زیاد قطارهای در سیر، در برخی موارد مشکلات فنی مانند خرابی دیزل قطارها در زمان سیر اتفاق میافتد که به دلیل زمانبر بودن عملیات پشتیبانی و تأمین دیزل جایگزین شاهد تأخیرات ناخواستهای در این مواقع هستیم.
وی گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات و معضلات ریشهای در بخش مسافری به ویژه در تخصیص اعتبارات لازم جهت سرمایه گذاری و تجهیز و توسعه ناوگان ریلی متناسب با رشد روزافزون تقاضا، موجب شده تا خدمات ارائه شده بعضاً در حد انتظارات مسافران نباشد.
- منبع خبر : مهر