توجه ویژه به اقتصاد هنر در هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی
توجه ویژه به اقتصاد هنر در هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی
دبیر هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی گفت: در این دوره با توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر، سازوکارهای طراحی شده‌ برای دوسالانه شامل قیمت‌گذاری اولیه بر اساس نظر کارشناسان و هنرمندان، ایجاد امکان فروش مستقیم و نیز فروش از طریق بسترهای دیجیتال رسمی، دعوت از مجموعه‌داران، گالری‌داران و نهادهای فرهنگی دولتی و خصوصی برای حمایت از خرید آثار و تشکیل میز اقتصاد هنر است.

توجه ویژه به اقتصاد هنر در هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با هدف ارج نهادن به مقام شامخ پیشکسوتان خوشنویسی، شناسایی استعدادهای برتر، تقویت جایگاه هنر خوشنویسی در سطح ملی و فراهم ساختن بستری برای تبادل تجارب میان استادان و هنرمندان جوان، فصل زمستان ۱۴۰۴ به میزبانی شهر قزوین برگزار خواهد شد.
بخش رقابتی این دوسالانه با محور آزاد و با یادبود استاد سیدعلی‌اکبر گلستانه در ۶ گرایش نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، ثلث، نسخ، تعلیق و خوشنویسی نوین برگزار می‌شود و موضوعات پیشنهادی آثار شامل آیات، احادیث، اشعار فاخر فارسی و مفاهیمی نظیر هویت، اقتدار ملی، امید و پیشرفت خواهد بود.
آثار ارائه شده در این رویداد در بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ خلق شده و در هیچ جشنواره‌ای حائز رتبه نشده است.
در ادامه با علی هوشمند، دبیر هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی به گفت و گو پرداختیم.

هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی با یاد استاد علی اکبر گلستانه، برگزار می‌شود، در خصوص این امر، رویکرد دوسالانه در این یادواره چگونه است؟
برگزاری هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی با یاد استاد علی‌اکبر گلستانه، در واقع ادای احترام به یکی از چهره‌های موثر و صاحب‌سبک در خوشنویسی معاصر است. رویکرد ما در این یادواره، برجسته‌سازی جایگاه علمی و هنری، مرور مکتب و شیوه هنری، تبیین نقش او در اعتلای خط معلی و شکسته‌نستعلیق و همچنین ایجاد فضایی برای گفت‌وگو درباره میراث فکری و زیبایی‌شناختی استاد گلستانه است. در این دوره تلاش کرده‌ایم نام و مسیر هنری استاد گلستانه تبدیل به محور الهام‌بخش برای هنرمندان جوان و مرجع ارزش‌گذاری هنرمندان پیشکسوت باشد.

با توجه به اقبال از خط تعلیق، بخش رقابتی دوسالانه در این شاخه از خط برگزار خواهد شد، آیا رویکرد نوین در خلق و انتخاب آثار مد نظر است یا از منظر استادی در حد اعلا کارها انتخاب شده است؟ اگر هر دو بخش در داوری‌ها، مد نظر بوده است، لطفا توضیح بدهید؟
با توجه به رشد چشمگیر اقبال هنرمندان به خط تعلیق، در این دوره بخش رقابتی ویژه‌ای برای این خط تعریف شده است. سیاست ما در داوری، ترکیبی از دو رویکرد بوده است؛ اول حفظ اصول استادی و معیارهای اصیل خط تعلیق؛ یعنی ساختار، ترکیب‌بندی، نسبت‌ها و مهارت فنی. دوم، تشویق نگاه نو و خلاقیت در فرم و اجرا؛ تا این خط بتواند با زبان امروز نیز سخن بگوید.
داوران با دقت، هر دو معیار را همزمان ملاک قرار داده‌اند؛ به گونه‌ای که نه آثار بیش‌ازحد رها و خارج از قواعد پذیرفته شده‌اند و نه کارهای صرفاً تکنیکی بدون نگاه تازه. هدف، ایجاد توازن میان سنت و نوآوری بوده است.

توجه به بخش پژوهش بنیادی و کاربردی در این دوره از دوسالانه به چه شکلی است؟
بخش پژوهش در این دوره از دوسالانه با جدیت بیشتری دنبال شده است. ما تلاش کرده‌ایم پژوهش‌های بنیادی (در حوزه تاریخ خط، زیبایی‌شناسی، نسخه‌پژوهی و آسیب‌شناسی آموزش خوشنویسی) و پژوهش‌های کاربردی (مانند تکنیک‌های نوین ارائه آثار، اقتصاد هنر خوشنویسی، کاربست خوشنویسی در محصولات فرهنگی و شهری) هر دو دیده شوند. سامانه‌ای مجزا برای دریافت آثار پژوهشی طراحی شد و هیات داوران متخصص در حوزه مطالعات هنر مسئولیت ارزیابی آن‌ها را بر عهده داشتند. در بخش پژوهش، تمرکز بر نوآوری، روش‌مند بودن و قابلیت اجرا بوده است.

در مورد بخش نوین هم کمی توضیح بدهید؟
بخش نوین به دنبال گشودن افق‌های تازه در خوشنویسی است؛ جایی که هنرمندان می‌توانند از تکنیک‌های بینارشته‌ای، مواد و رسانه‌های تازه، فرم‌های گرافیکی، طراحی‌محور، ترکیب خوشنویسی با هنرهای دیجیتال یا چیدمانی بهره ببرند. هدف از این بخش، هم حمایت از تجربه‌گرایی و هم نزدیک‌کردن خوشنویسی به مخاطب معاصر است. ما تلاش کرده‌ایم بخش نوین نه فاصله‌ای از سنت ایجاد کند و نه تقلید صرف از هنر مدرن باشد؛ بلکه بستری برای بیان معاصر بر پایه هویت ایرانی‌اسلامی باشد.

در خصوص فروش آثار و بخش اقتصاد هنر در دوسالانه، این مورد چگونه مدیریت می‌شود؟قیمت گذاری ها، فروش، دعوت از مجموعه دارها و دولتی ها برای حمایت، در کل نگاه به چه شکلی است؟
در این دوره از دوسالانه، توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر شده است. سازوکارهای طراحی شده‌ است که شامل قیمت‌گذاری اولیه بر اساس نظر کارشناسان و هنرمندان، با رعایت شأن و جایگاه هنرمند است. همچنین ایجاد امکان فروش مستقیم در محل برگزاری و از طریق بسترهای دیجیتال رسمی دوسالانه فراهم می‌شود. دعوت از مجموعه‌داران، گالری‌داران و نهادهای فرهنگی دولتی و خصوصی برای حمایت از خرید آثار. و تشکیل میز اقتصاد هنر برای معرفی هنرمندان به خریداران و ارائه مشاوره مد نظر قرار می‌گیرد.
شفافیت کامل در فرآیند مالی بین دبیرخانه، هنرمند و خریدار برای مجموعه دوسالانه حائز اهمیت است. هدف ما این بوده که دوسالانه تنها یک رویداد نمایشگاهی نباشد، بلکه فرصت واقعی برای رونق بازار خوشنویسی ایجاد کند.

با توجه به داوری‌های صورت گرفته، چه تعداد آثار و هنرمند در هر بخش انتخاب شده است؟
در این دوره ۹۹۹ اثر از ۸۱۸ هنرمند از ۲۹ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

مکان برگزاری انتخاب شده است؟
مکان برگزاری دوسالانه هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

لازم به ذکر است؛ هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به همت انجمن خوشنویسان ایران و قزوین و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، استانداری قزوین، سازمان برنامه و بودجه استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر قزوین برگزار می‌شود.

شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه با ریاست آیدین مهدی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری علی هوشمند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و با حضور اعضا؛ مجتبی ملک‌زاده، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، احمد عبدالرضایی، علی تن، سیدحیدر موسوی، علیرضا بخشی، جعفر واحدی و بابک البرزنیا، راهبری محتوایی و اجرایی این رویداد را برعهده دارند.

  • منبع خبر : ایرنا