جشنواره عمار به دنبال سهم دانشمندان ایرانی در سینما
به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، نادر طالبزاده در نشست خبری جشنواره عمار گفت: در داخل کشورمان نیاز به سیستم پالایش داریم که مستندسازی بیترمز و جهادی یکی از قویترین ابزارهای آن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز با حضور نادر طالبزاده، ,وحید جلیلی و جمعی از اهالی رسانه در حسینیه هنر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره صحبت کرد و در مورد عملکرد یکساله این جشنواره گفت: در جریان اکرانهای مردمی مستندهایی داشتیم که بسیار پربیننده بودند؛ مستند «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار توسط بیش از ۲۰ هزار نفر دیده شد و ۵۶ میلیون تومان بلیط اختیاری برای آن به فروش رفت؛ همچنین در بخش پویانمایی «شهر هزار کبوتر» جزو پربینندهها بود. در بخش فیلمهای داستانی هم فیلم داستانی کوتاه «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری در بین آثار پربیننده بود.
وی ادامه داد: ما سال گذشته بخش فراخوان مردمی را ایجاد کردیم و از مردم خواستیم که خودشان سفارش بدهند چه فیلمهایی میخواهند؛ ۱۳۸ فراخوان در این زمینه به دستمان رسید که نیمی از این درخواستها به کارگردانان اهدا شد و ما بقی نیز در جشنواره اهدا خواهد شد؛ علاوه بر این، طرح آزمایشی «سینما مردم» را اجرا کردیم.
او به جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال رشد ۲۵ درصدی آثار را شاهدیم؛ همچنین سایت کتاب جشنواره را راهاندازی کردهایم؛ در این سایت آثار ۹ دوره جشنواره را قرار دادهایم و شما میتوانید با مراجعه به پروفایل کارگردانان آثار هرکدام را ببینید؛ در مورد مراسم افتتاحیه نیز باید بگویم که یازدهم دیماه ساعت ۱۸ مراسم افتاحیه در سالن شهدای سرچشمه برگزار خواهد شد، از ۱۲ تا ۱۹ دیماه اکران آثار را در سینما فلسطین داریم و در روز ۲۰ دی نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
وحید جلیلی در این نشست خبری گفت: ۱۰ سال از عمر جشنواره عمار گذشته و این جریان اجتماعی در کشورمان جوانه زده است؛ امروز در مرحلهای قرار داریم که برای علاقهمندان فرهنگ انقلاب اسلامی نقطه شورانگیزی ایجاد شده است؛ روزی که جشنوار عمار در سال ۱۳۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد کمتر کسی گمان میکرد که این جریان بتواند تا به اینجا بیاید و ثبت شود و نقطه امیدی برای دلسوزان انقلاب اسلامی باشد؛ با این حال این جشنواره دهمین سال خود را پشت سر میگذارد.
وی ادامه داد: جشنواره امسال با اقبال خوبی روبرو بوده است، فیلمهای زیادی رسیده و هیئت انتخاب به صورت فشرده مشغول ارزیابی آثارند؛ همچنین در بعضی بخشها داوریها آغاز شده است و در بخشهای دیگر نیز به زودی شروع خواهد شد.
مسئول سیاستگذاری جشنواره عمار به عناوین این رویداد اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال بخش «همت مؤمنانه» مربوط به حوزه جنگ اقتصادی است؛ همچنین بخش «ملت قهرمان» را داریم که چند سالی است در جشنواره عمار دنبال میشود؛ با توجه به آسیبشناسی کارشناسان سینمایی در مدتی که کشورمان پرقهرمانترین عرصههای خود را پشت سر میگذارد با سینمایی بیقهرمان و یا ضدقهرمان روبروییم؛ بر همین اساس دوربینهای مستندسازان انقلابی به سمت قهرمانان ملت رفته است؛ البته نه کسانی که نام و نشان پیدا کردند، بلکه همه کسانی که در کوچه پسکوچههای شهر جلوههای فرهنگی، مذهبی و ملی ما در آنان ظهور پیدا کرده است؛ در کنار این بخشها بخش پایش و پالایش اجتماعی که همان نقد درونگفتمانی است را داریم که در این بخش آثار خوبی به دستمان رسیده است، آثاری که ممکن است عدهای از دیدنش خوششان نیاید و آن را نپسندند اما معتقدیم که باید بخشی را به امر به معروف و نهی از منکر و نقد درونگفتمانی اختصاص بدهیم؛ در حوزه حافظه ملی چه تاریخ سیاسی معاصر و چه تاریخ اجتماعی آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که آنها را خواهید دید؛ علاوه بر این بخش رویای ایرانی را در جشنواره عمار گنجاندهایم؛ متأسفانه هر چقدر که پیشرفت میکنیم به نظر میرسد که وجوه آن در سینمای ما خالیتر میشود؛ قاتلها، قاچاقچیها، مفسدین و… سهم خود را در سینمای ما دارند اما دانشمندان ایرانی هیچ سهمی ندارند؛ در ۲۰ سال گذشته به یاد ندارم که هیچ فیلمی راجع به تلاش دانشمندان ما بر پرده سینما رفته باشد.
وی ادامه داد: ما توجه به پیشرفتهای علمی را در جشنواره عمار آغاز کردهایم و امیدواریم جشنواره عمار این خط را بشکندو شاهد جلوههای افتخارآمیز ایران اسلامی باشیم؛ خوشحالم کسانی که سالها پیش فقط در جشنواره عمار دیده شدند توانستند آثار خود را به دیگر جشنوارهها تحمیل کنند؛ شما در هر جشنواره سینمایی کشور که پا بگذارید کسانی را میبینید که با جشنواره عمار شروع کردند و اکنون با پیشرفت در دیگر جشنوارهها حضور دارند.
در بخش دیگر این برنامه، نادر طالبزاده دبیر جشنواره مردمی عمار صحبت کرد و گفت: به نظرم تفاوت جشنواره عمار با بقیه جشنوارهها مشخص است؛ شخصاً از فیلمهای این جشنواره در برنامههای خودم استفاده کردم؛ خاطرم هست چند سال پیش میخواستم این موضوع را مطرح کنم که چرا تظاهرات داشته باشیم و مردم نمیتوانند جمع شوند و اعتراض کنند بدون آنکه کسی به اوین بیفتد؟ در پی پاسخ به این سؤال بودم که یکی از فیلمهای جشنواره عمار پاسخ من را داد؛ فیلم جنجالی «داد» با همین موضوع بود؛ بخشی از آن کارگران معدن سنگ بودند که هشت ماه حقوق نگرفته بودند و اعتراض داشتند و بخشی دیگر راننده کامیونهای بندرعباس بودند؛ مستندساز جوانی فیلم آن را ساخت و در جشنواره به نمایش درآمد؛ من نیز این فیلم و عوامل آن را به برنامه تلویزیونی خودم بردم و در تلویزیون پخش شد.
وی ادامه داد: در همان برنامه موضوع تظاهرات مسالمتآمیز با حضور آقای نصیری مطرح شد و سپس سراغ نظر شهید بهشتی درباره همین مسئله رفتیم؛ این موضوع کاملاً باز شد و فهمیدیم که برای تظاهرات مسالمتآمیز حتی نیاز به مجوز وزارت کشور هم نیست؛ نتیجه این برنامه ۹۰ دقیقهای این بود که در ماجرای اعتراضات بانک کاسپین یک نفر هم دستگیر نشد؛ فرهنگ اعتراض مسالمتآمیز به واسطه یکی از فیلمهای همین جشنواره ایجاد شد؛ معتقدم که جشنواره عمار شخصیت خاص خود را دارد و به دنبال حرفهای دل مردم است؛ این موضوع اکنون و پس از گران شدن بنزین حساستر نیز شده است و منتظرم ببینم که فیلمسازان ما کجایند و تا سال آینده چه چیزی خواهیم داشت.
او تأکید کرد: به نظرم در داخل کشورمان نیاز به سیستم پالایش داریم که مستندسازی یکی از قویترین ابزارهای آن است؛ مستندسازیِ بیترمز و جهادی که در بعضی فیلمهای جشنواره عمار دیده میشود در حالی که همین فیلمها به جشنوارههای دیگر راه داده نمیشوند؛ این شخصیت جشنواره عمار شخصیت خاصی است، رشد کرده و امیدوارم به همین شیوه رشد کند؛ حساس باشد و با همین حساسیت باعث ایجاد تحولاتی در تلویزیون شود و نفس تازهای در صداوسیما بدمد.
در بخش دیگر این نشست امین سردارآبادی آماری از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ارائه کرد و گفت: برای جشنواره امسال ۲ هزار و ۶۸۳ اثر در حوزههای مختلف دریافت کردیم، ۶۲۸ اثر مستند، ۴۰۱ اثر فیلمنامه و ۳۷۶ اثر داستانی به دستمان رسیده است و از این منظر نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد افزایش داشتهایم.
وحید جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بودجه جشنواره عمار گفت: اجازه بدهید چند مثال بزنم، جایزه جشنواره عمار اکنون به اندازه یک ربع سکه هم نیست؛ سال گذشته این جایزه یک کارت ۷۰۰ هزار تومانی بود که تا صبح روز اختتامیه تهیه نشده بود و باید بگویم که آقای بامروت پول رهن خانهاش را گذاشت و این هدیهها را تهیه کرد؛ علاوه بر این جایزهای که در این جشنواره بر سر آن دعوا است «دستکش ننه عصمت» است؛ معتقدم که اگر میخواستیم از روز اول برای رسیدن به چنین ترازی بر اساس مباحث مالی پیش برویم شکست میخوردیم؛ در بعضی سالها مجلس بودجهای برای ما تصویب میکرد و استفاده میکردیم و در بعضی سالها از نهادهایی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و… کمک میگرفتیم؛ من فکر میکنم اگر میخواهیم جشنواره عمار را از نظر اقتصادی بررسی کنیم باید امکاناتی که مردم برای آن آوردهاند را لیست کنیم؛ برای مثال در شهرهای مختلف بدون آنکه ریالی هزینه کنیم عدهای از مردم داوطلبانه امکانات شخصی خود را در اختیار اکرانها میگذاشتند؛ کار عمار در مرحله اول ایجاد پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی بود، هماکنون به مرحلهای رسیدیم که وارد پیوست اقتصادی شدهایم و به تبدیل مخاطب به مشتری را دنبال میکنیم؛ فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع تجربه بسیاری خوبی در این زمینه است؛ اگر به آمارهای فروش فیلمهای سینمایی نگاه کنید میبینید که زیر ۵ درصد مردم به سینما میروند خیلی از آنان مشکل اقتصادی هم ندارند پس دلیل این موضوع چیست؟ چرا مردم سینما را در سبد فرهنگی خود نمیگذارند؟ ما با جشنواره عمار تلاش میکنیم که بقیه مردم را به سینما بکشانیم.
وحید جلیلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نکوداشتهای این دوره از جشنواره گفت: دو نکوداشت اصلی خواهیم داشت، اولی تجلیل از استاد محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت است و همچنین مراسم تجلیل ویژه از کاری استثنایی به نام سریال گاندو را خواهیم داشت؛ این سریال از نقاط قوت صداوسیما بود که توسط عدهای بایکوت شد اما در جشنواره امسال از دستاندرکاران آن تجلیل خواهیم کرد.
در بخش پایانی این نشست خبری عباس هادیان دبیر بخش فیلمنامه جشنواره صحبت کرد و گفت: موضوع فیلمنامهنویسی یکی از بخشهای چالشی جشنوارههای سینمایی در سالهای اخیر بوده است و عدهای همه این داد را دارند که فیلمنامه فیلمها ضعیف است. باید بگویم در دوره دوم جشنواره ۹ فیلمنامه را بنا به فراخوان ارائه شده دریافت کردیم این عدد در دوره سوم به ۱۲۸ فیلمنامه رسید و بر همین اساس احساس کردیم که بهتر است بخش مسابقه فیلمنامهنویسی را راهاندازی کنیم که این کار از دوره چهارم جشنواره شد. در جشنواره دهم ۴۰۰ فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسیده که در موضوعات مختلفی است این فیلمنامهها از نظر کیفی نیز پیشرفت قابل ملاحظهای داشته به گونهای که برای انتخاب ۲۹ اثر پایانی چالش عجیبی را با هیئت داوران داشتیم.