مافیای اجاره ماشین در سینما داریم/ علی اوجی هم نمی‌خواست «خائن‌کشی» سریال شود
مافیای اجاره ماشین در سینما داریم/ علی اوجی هم نمی‌خواست «خائن‌کشی» سریال شود
بازیگر سریال «قول مردونه» و دستیار مسعود کیمیایی گفت: یکی از دلایل دیده‌نشدن «خائن‌کشی» این است که این فیلم تبدیل به ۴ قسمت سریال شد. شاید علی اوجی هم دوست نداشت این فیلم سریال شود و مایل بود مخاطبان فیلم را روی پرده سینما ببینند. اخیرا سر و کله کسانی پیدا شده که فقط ماشین‌های دهه ۶۰ را با رقم‌های گزاف برای تولید فیلم و سریال، اجاره می‌دهند.

مافیای اجاره ماشین در سینما داریم/ علی اوجی هم نمی‌خواست «خائن‌کشی» سریال شود

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد مسعود حقی دستیار و برنامه‌ریز سینما و بازیگر سریال «قول مردونه»  گفت: هم صداوسیما و هم سازمان سینمایی، ۴ الی ۵ سالی است که نگاه‌شان به دهه ۶۰ است. اولویت مدیران در این سازمان‌ها، قصه‌های مرتبط با این دهه است. اگر طرحی مرتبط با دهه ۶۰ به سازمان‌ها ببرید قطعا زودتر خوانده می‌شود و راحت‌تر مجوز می‌گیرد.

وی افزود: این‌طور نیست که دست‌اندکاران سینما علاقه‌مند باشند دهه ۶۰ کار کنند؛ ما برای گرفتن یک پلان، کوچه‌ها و خیابان‌ها را می‌گردیم اما جایی مناسب برای فضاسازی دهه ۶۰ نیست. شهرک غزالی نهایت اوایل دهه ۵۰ تهران را به تصویر بکشد؛ ۷۰ درصد پلان‌ها دکور است. سه هزار هنرور در «قول مردونه» در این ۵ ماه جلوی دوربین رفته‌اند. پلان‌های دهه ۶۰ را در ورامین فیلمبرداری می‌کنند.

افراط در فضاسازی دهه ۶۰؛ دلتنگ دیدن پارک‌وی روی پرده سینما هستم

حقی با اشاره به اینکه اغلب آثار چند سال اخیر سینما و تلویزیون به این سمت گرایش پیدا کرده، گفت: ۴ سال است که در کارهایی با موضوع دهه ۶۰ کار می‌کنم؛ به همکاران می‌گویم دلم برای دیدن پارک‌وی و جردن و تجریش روی پرده سینما تنگ شده است. ما باید آنقدر در حاشیه شهر کار کنیم و پایین شهر برویم که رنگ جدول‌ کنار خیابان، مشکی و سفید باشد.” علی اوجی”

بازیگر «قول مردونه» درباره شرایط پخش این سریال توضیح داد: این سریال همزمان با «پایتخت» پخش می‌شد. همه قبول داریم که مردم ممکن است اصلا تلویزیون را برای «پایتخت» روشن کنند و هر رقابتی با این سریال از پیش باخته است. ما رقابتی نداریم؛ چون شبکه و ساعت پخش سریال ما جدا بود. البته نمی‌توانیم منکر بشویم که زیر سایه «پایتخت» قرار گرفتیم.

پیکان قرمز و تاکسی نارنجی؛ پای ثابت فیلم‌ها پس از «فسیل»!

دستیار کارگردان فیلم «خائن‌کشی» درباره فضاسازی بصری این فیلم گفت: «خائن‌کشی» را کاملا در شهرک غزالی فیلمبرداری کردیم؛ چراکه در سال ۱۳۲۰ اتفاق می‌افتاد. دکور را در جایی ساختیم که موتور و ماشین بوق نمی‌زد و آدم‌هایی با لباس این دوره و زمانه از جلوی دوربین رد نمی‌شدند.

دستیار مسعود کیمیایی در این فیلم درباره دلایل اقبال کم مخاطبان از این فیلم بیان کرد: یکی از دلایل دیده‌نشدن «خائن‌کشی» این است که این فیلم تبدیل به ۴ قسمت سریال شد. این فیلم در زمان کرونا تولید شد و تا مدت‌ها به دلیل شرایط آن روزهای سینما اکران نشد. طبیعتا از یک جایی به بعد، تعهدات مالی گریبان‌گیر تهیه‌کننده شد. شاید علی اوجی هم دوست نداشت این فیلم سریال شود و مایل بود مخاطبان فیلم را روی پرده سینما ببینند.

حقی با اشاره به مشاغلی که پیرامون اقبال از آثار با موضوع دهه ۶۰ شکل گرفت، افزود: البته از زمانی که کارهای دهه ۶۰ مرسوم شد، شغل ایجاد شد. کسانی هستند که فقط ماشین‌های دهه ۵۰ و ۶۰ را اجاره می‌دهند و ما با رقم‌های گزاف از آنها اجاره می‌کنیم. فقط دو الی سه نفر هستند که این ماشین‌ها را اجاره می‌دهند. از دو سال پیش که «فسیل» اکران شده، یک پیکان سبز و قرمز و تاکسی نارنجی در همه فیلم‌ها وجود دارد.

کسی چون ایرج محمدی نباید دغدغه پرداخت دستمزد داشته باشد

این بازیگر درباره همکاری با ایرج محمدی در مقام تهیه‌کننده «قول مردونه» و دلایل کم‌کاری او در سال‌های اخیر توضیح داد: ایرج محمدی مثل همه تهیه‌کننده‌های قدیمی و استخوان‌دار تلویزیون ایران تصمیم گرفته بود یک زمانی با تلویزیون همکاری نکند. شرایط طوری است که این پیشکسوت نباید به سمتی برود که دغدغه دیر پرداخت‌شدن دستمزد عوامل را داشته باشد.

وی افزود: مطمئنا در دو کار اخیر یعنی «تانک‌خورها» و «قول مردونه»، شرایط برای ایشان عالی نبوده و اوضاع از نظر اقتصادی مناسب نبوده؛ ایشانی زمانی با تلویزیون همکاری نداشت تا در نهایت مدیران متوجه شدند که او یکی از پایه‌های سریال‌سازی تلویزیون است.

  • منبع خبر : ایرنا