به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد با افزایش مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی که توسط سیمکارتهای شخصی ارسال میشد، روشهای گوناگونی برای مقابله ارائه شد که یکی از این روشها، مسدود کردن سیمکارتهایی بود که پیامکهای انبوه تبلیغاتی ارسال میکردند. در این راستا محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – دربارهی پیامکهای تبلیغاتی مزاحم در صفحهی […]
به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد با افزایش مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی که توسط سیمکارتهای شخصی ارسال میشد، روشهای گوناگونی برای مقابله ارائه شد که یکی از این روشها، مسدود کردن سیمکارتهایی بود که پیامکهای انبوه تبلیغاتی ارسال میکردند.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – دربارهی پیامکهای تبلیغاتی مزاحم در صفحهی توئیتر خود نوشته بود: مردم از پیامکهای تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰ هزار سیمکارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متأسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضائی زیاد. اما بالاخره باید به سرانجام برسد.
او همچنین با ایجاد یک نظرسنجی از کاربران توئیتر خواست نظرات خود را دربارهی بهترین روش برای مقابله با این پیامکهای تبلیغاتی اعلام کنند و طبق گزینههایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب محدودیت تعداد پیام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن قیمت پیامکها و بالا بردن قیمت سیمکارت بیشترین نظرات کاربران را کسب کردند. همچنین طبق آخرین آمار منتشرشده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار سیمکارت مسدود شده است.
سیمکارتهای جدید به سهولت تهیه میشوند
اما افشار فروتن – رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور – دربارهی تغییرات اخیر در بازار سیمکارت به ایسنا گفت: اخیراً تغییر چندانی در بازار سیمکارت دیده نشده است. سیمکارتها بهسهولت تهیه میشود و افراد میتوانند سیمکارت مورد نظر خود را از مراکز مربوطه با قیمت مصوب تهیه کنند. بنابراین مسدود شدن سیمکارتهای متخلف هیچ تأثیری روی قیمتها نگذاشته است.
وی، دربارهی انواع سیمکارتهای موجود در بازار توضیح داد: اگر بخواهیم سیمکارتهایی را که ارائه میشود تفکیک کنیم، شامل سیمکارتهایی هستند که بهروز توسط اپراتورها واگذار میشوند و به تعدادی هستند که متقاضی بهراحتی تهیه کند و دلیلی ندارد در بحث عرضه و تقاضا، دچار افزایش و کاهش قیمت شوند و بخش دیگر سیمکارتهای با کدهای قدیمیتر با شماره خاص که متقاضی و بازار خاص خود را دارند و دیگر عرضه نمیشوند.
طبق اظهارات فعالان بازار، سیمکارتهای دائمی قدیمی که تقاضای زیادی برایشان وجود دارد، تعیینکننده قیمت سیمکارت هستند و با توجه به جایگاهشان نزد کاربران و قدمتی که دارند، به نوعی ایجاد بورس کردهاند و قیمت بعضی از این سیمکارتها بعضاً به چند صد میلیون تومان هم رسیده است. پیش از این هم فعالان بازار با بیان اینکه افزایش قیمت سیمکارت به سرعت افزایش قیمت گوشی نیست و دلایل خاص خود را برای افزایش یا کاهش قیمت دارد، مطرح کرده بودند که با توجه به محدودیت عرضه و توزیع، حجمی از تقاضا همیشه وجود دارد و نوسانات نرخ ارز هم چندان تأثیری بر آن ندارد، البته بیتاثیر هم نیست. مضاف بر این عوامل دیگری مانند عرضه سیمکارت، میزان عرضه و تقاضا و عدم توازن بین عرضه و تقاضا بر قیمت سیمکارت خیلی مؤثر است.
البته پس از تحولاتی که در بازار ارز اتفاق افتاد و تأثیراتی را بر بازار گوشیهای تلفن همراه داشت، این موضوع تا حدی هم تأثیراتی را در بازار سیمکارتهای تلفن همراه داشت و آن را بهنوعی دچار رکود کرد، با وجود این، به گفتهی بسیاری از کارشناسان، بازار سیمکارت بهسرعت تحت تأثیر نوسانات قرار نمیگیرد و همواره سیمکارتهای با کدهای قدیمی هستند که میتوانند حتی تا چندصد میلیون هم در بازار عرضه شوند، اما سیمکارتهای جدید کمتر دچار نوسان قیمت میشوند.