هیچ بازاری با بگیر و ببند تنظیم نمیشود
به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه قیمت گوجهفرنگی نیز در حال برگشت است و کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: کار جلسه تنظیم بازار فقط کاهش قیمت کالاها نیست و در بعضی مواقع ما حتی افزایش قیمت داریم تا تولیدکننده ضرر نکند.
“به گزارش ایسنا حسین مدرسخیابانی” ظهر دیروز ۲۱ اذرماه در جلسه تنظیم بازار استان کرمان هدف تنظیم بازار را حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده دانست و گفت: تامین، توزیع و کنترل بازار سه حلقه جلسات تنظیم بازار است و هر کدام از این سه حلقه خوب اجرا نشود، بازار دچار مشکل میشود، ضمن آنکه با بگیر و ببند هیچ بازاری تنظیم نمیشود. وی اظهار کرد: تنطیم بازار صرفا محدود به کشور ایران نیست و در همه کشورهای دنیا حوزه مداخلهگری و تنظیمگری دولت در اقتصاد دنیا وجود دارد و افرادی که میگویند تنظیم بازار را به بازار بسپاریم و…مطالبی است که غربیها در کتابهای خود تنها نوشتهاند زیرا خودشان این مسائل را رعایت نمیکنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد: در بازار به هم ریخته رقابت به وجود نمیآید و آنچه که برخی از فعالان اقتصادی به آن در حوزه دخالت دولت اعتراض دارند، دخالتهای غیر ضروری دولت است. وی از اقدامات صنعت، معدن و تجارت در خصوص تنظیم بازار سخن به میان آورد و بیان کرد: بخشی از اقدامات ما قبل از افزایش نرخ بازار بود و سعی کردیم فراوانی کالا در بازار باشد که بخش عمدهای از انبارها و بنادر ما در جنوب سرشار از کالاهای اساسی و استراتژیک است.
مدرسخیابانی با بیان این مطلب که زمانی که بازار تنظیم میشود که دو شاخص بازار یعنی قیمت و موجودی کالا باید در صد مطلوبی قرار بگیرند، عنوان کرد: موضوع تنظیم بازار حفظ معیشت اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است. گفتنی است که زمانی بازار حالش خوب است که تامین، توزیع و کنترل، کارکرد مناسبی داشته باشند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان این مطلب که دولت به اعتبار فراوانی کالای استراتژیک در کشور افزایش قیمت بنزین را انجام داد، عنوان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که کالا در بازار وجود دارد و هیچ کمبودی نداریم و واردات کالاهای اساسی نیز انجام شده است. وی افزود: فراوانی کالاها از چند جهت برای ما اهمیت دارد یکی اینکه مردم اطمینان پیدا میکنند کالاهای که الان در بازار موجود است، ۱۰ روز دیگر هم وجود دارد و این باعث میشود خانههای مردم انبار کالاها نشود.
مدرسخیابانی اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین جلسات تنظیم بازار در کشور برگزار شد و تاکید ما بود که آثار روانی بر این افزایش قیمت کنترل شود و اصل هماهنگی بین دستگاهها را ایجاد کردیم و اتحادیهها، تعاونیها و اتاقهای اصناف به میدان آمدند. وی با اشاره به اینکه تخفیفات فروشگاههای زنجیرهای ادامهدار شده و همه همکاری های لازم را در این راستا کردند افزود: نظارت بر بازار شدید و کنترل شده است به طوری که ۴ هزار و ۳۰۰ بازار در سطح کشور با سایر دستگاههای نظارتی پای کار آمدند.
قائم مقام وزیر صمت عنوان کرد: ۷ هزار و ۵۰۰ اتحادیه داریم که آنها نیز بازرسان خود را به بازار آوردند و همکاری کردند و این افراد از جنس جریمه کردن نیستن بلکه برای مصالحه در بازار حضور دارند و در سه هفته گذشته بعد از اصلاح قیمت بنزین ۳۰۰ هزار مورد بازرسی در سراسر کشور انجام شده است که ۲۴ هزار پرونده تعزیراتی در سطح کشور از این بازرسیها تشکیل شده است. وی با تاکید برآنکه باید با مسایل منطقی برخورد کنیم، بیان کرد: نگاه افراط و تفریطی نباید داشته باشیم و امکان ندارد بنزین افزایش پیدا کند اما قیمت سایر کالاها افزایش پیدا نکند، بنابراین حمل کالاهایی که از طریق خودروهای بنزین سوز انجام میشود قطعا بر نرخ تمام شده کالا اثر میگذارد و قطعا به زور نمی توان قیمت کالا را ثابت نگه داشت اما باید مدنظر داشت که تنظیم بازار تاکید دارد بعد از اجرای سهمیه بندی بنزین تنها برخی کالاها افزایش قیمت واقعی دارند و آن افزایش نیز بر اساس اسناد و مدارکی که سازمان حمایت ارایه میکند، است.
مدرسخیابانی در خصوص نرخ کرایهها اظهار کرد: نرخ حمل و نقل مسافر تنها وابسته به افزایش قیمت بنزین نیست و اول امسال نیز شاهد افزایش کرایهها بودیم در حالیکه بنزین هم گران نشده بود؛ همچنین افزایش آهن و برخی دیگر از کالاها نیز ربطی به گرانی بنزین ندارد زیرا سوخت ماشینهای که این کالاها را حمل میکنند گازوئیلی است. وی با اشاره به اینکه قیمت گوجهفرنگی نیز در حال برگشت است و کاهش پیدا خواهد کرد بیان کرد: کار جلسه تنظیم بازار فقط کاهش قیمت کالاها نیست و در بعضی مواقع ما حتی افزایش قیمت داریم تا تولیدکننده ضرر نکند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد: اگر ما سرکوب قیمت انجام دهیم، دیگر تولید شکل نمیگیرد و ما نمیتوانیم آن را به زور نگه داریم همچنین یک دیدگاه دیگر افراطی این است که هر زمان که قیمت بنزین افزایش پیدا میکند باید قیمت کالاها دو برابر شود و این حرف کاملا اشتباه است، مگر اثرات افزایش بنزین به چه میزان است؟ وی بیان کرد: مطالعاتی که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، موسسه مطالعات بازرگانی و معاونت برنامه ریزی وزارت صمت بر روی کالاها انجام داده است اثر واقعی افزایش بنزین به ازای ۱۰۰ درصد، افزایش را تنها ۴ درصد محاسبه کرده است.