استاندارد دوگانه دولت با سپاه
استاندارد دوگانه دولت با سپاه
دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اخیرا مصاحبه ای با فارس داشته که حکایت از نگاه داخل به قرارگاه با نگاه خارج در حوزه ساختن کشتی های غول پیکر نفتکش مقایسه شده است و با گله مندی اعلام نموده که  ونزوئلا به قرارگاه سازندگی سفارش ساختن ۴ فروند کشتی نفتکش داده و ایران اما خیر.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد با توجه به اینکه نیازهای تحریمی ایجاب میکند تعداد نفتکش بیشتری داشته باشیم، ندادن این  نوع سفارشات  به سپاه با توجه به  نگاه از دید صاحب نظران خود نگاهی با استاندارد دوگانه محسوب میشود. دکتر سعید محمد با اشاره به اینکه شرایط ساخت نفتکش توسط این مجموعه امکان ‌پذیر است اظهار میدارد که : « از سوی ونزوئلا سفارش ساخت چهار نفتکش را داشتیم که یکی از آنها ساخته و تحویل داده شد و یکی دیگر نیز پیشرفت ۵۰ درصدی در ساخت داشته است ، اما از سوی بخش داخلی سفارشی برای ساخت نفتکش یا کشتی نداشته‌ایم که در حال انجام مذاکره برای عنوان نمودن این توانمندی هستیم» .

ایشان  درباره زمان تکمیل ساخت پنج سکوی پارس جنوبی اعلام نموده است که «  قرارگاه، ساخت ۱۰ سکوی پارس جنوبی را در دستور کار داشت که پنج سکوی آن ساخته و نصب شدند و پنج سکوی دیگر نیز با پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی در مرحله ساخت قرار دارند  که  یک سکو مردادماه، و یک سکو شهریور و دو سکوی از آنها  مهرماه، همین امسال ۱۳۹۸  و یک سکوی دیگر آبان ماه سال ۹۸ برای نصب راه‌اندازی می‌شوند». خبر نگار فارس از دکتر محمد پرسیده است که شما در دید برخی صاحب نظران جای بخش خصوصی را تنگ میکنید و ایشان با صراحت اعلام می کند که خیر اصلا اینطور نیست : «ما به هیچ عنوان قصد نداریم جای بخش خصوصی را پر کنیم و در تلاشیم نقاطی که بخش خصوصی توان حضور و اجرای آن را ندارد، عهده ‌دار شویم و با توجه به جای خالی سرمایه‌ های خارجی می‌توانیم در کنار هم علاوه بر تأمین مالی از نقدینگی سرگردان جامعه بهر برداری مناسب تری بکنیم. چرا که بخش خصوصی می‌تواند از امکانات تسهیلاتی بانکی، معافیت‌های موجود و غیره استفاده کند در حالی که قرارگاه خاتم از این تسهیلات بی‌‌بهره است و حتی بخش‌هایی نظیر مالیات، بیمه و نهادهای مالیاتی را در برنامه پاسخگویی خود دارد در حالی که برای بخش خصوصی چنین امری باید نیست». به گفته دکتر محمد، هرچه حلقه تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران تنگ‌تر شود، بی‌شک نقش‌پذیری قرارگاه به عنوان بخش پر پتانسیل اقتصاد داخلی بیشتر می‌شود. این در حالی است که این مجموعه توانسته از بن‌بست‌های تکنیکی عبور کند و پیچیده‌ترین پروژه‌ها را در دست اجرا داشته  باشد»  اساسا اینکه بنیه های نظامی در زمان صلح بتوانند در فراز و نشیب های اقتصادی کشور نقش زنده و فعال و پویند در افزودن تولید ناخالص داخلی ایفا نمایند یک تدبیر ایرانی نیست چرا که بنا به تجربیات و مطاعه تاریخی و گفته دکتر محمد، از سال ۱۷۷۵ میلادی آمریکا، نیروهای نظامی خود را وارد حوزه اقتصادی کرد و تا کنون  حد اقل ۶۰۰  پروژه سدسازی در ایالات متحده آمریکا در مالکیت نیروهای نظامی این کشورقرار دارد. بجز امریکا در بسیاری کشورهای دیگر نیز شاهد حضور فعال ارتشها در حوزه سازندگی هستیم من باب مثال  ایتالیا و در برخی از شرکت‌های چینی نیز، شاهد حضور و فعالیت ارگانهای نظامی هستیم. محمد افزود که ما فعالیت خود را منطبق با قانون اساسی پیش می بریم چرا که  ماده ۱۴۷ قانون اساسی این اجازه را به قرارگاه داده است که در شرایط صلح می‌تواند به حوزه فعالیت‌های اقتصادی ورود نموده باری از مشکلات کشور را در حوزه های ساندگی بدوش بکشد.،  اینکه فشارهای اقتصادی دشمن در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری است، طبعا مورد توجه فرماندهی کل قوانیز بوده و هست واینکه هدف اصلی این فشارهای اقتصادی معیشت مردم و ایجاد آسیب در حوزه صنعت نفت است نیز از چشم ارباب مدیریت کلا کشور دور نیست و این موضوع که این فشارها هرچند در ابتدا سختی‌هایی دارد اما در نهایت سرانجامی مبارک  در انتظار دارد و موجب کاهش و جدایی وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی مخواهد شد و بایسته این است که دولت دست از استاندارد دوگانه در برخورد برداشته و حد اکثر استفاده را از نیروهای نظامی در حوزه سازندگی بکار بگیرد که این یک فرصت خدا دادیست و قدر شناسی از آن عین تدبیر. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان