به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سیامک سید مرندی اظهار داشت: ما ۵۴۰۰ کیلومتر مرز خشکی و ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی داریم، بنابراین کشوری دریایی محسوب میشویم و مقام معظم رهبری هم به درستی به توسعه دریامحور تاکید دارند.”برنامهریزی برای نوسازی ۹۰۰ فروند شناور فرسوده/ امکان تعمیر شناورها در داخل وجود دارد”
وی که در نشست نمایشگاه بینالمللی دریایی جمهوری اسلامی ایران سخن میگفت، افزود: قوانین دریایی کشور ما به سال ۱۳۴۳ برمیگردد و هیچ تغییری در قوانین و مقررات بر اساس شرایط نداشتهایم، البته سال ۱۳۸۷، قانون اصلاح توسعه صنایع دریایی و بخش حمایتی شکل گرفت و دو سال است که باید اصلاحات بعدی این قانون انجام شود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی افزود: در این قانون بحث حمایت از صنایع دریایی بود و موضوع عارضهیابی باید در دستورکار قرار میگرفت اما در این ۱۰ سال میتوانستیم به مراتب ظرفیت دریایی خود را بهتر از این کنیم.
سید مرندی تصریح کرد: ۹ درصد منابع نفتی ما در خشکی، ۲۴ درصد در آب و ۶۸ درصد در آبهای عمیق است، اما ما در این ۶۸ درصد تمرکز چندانی نداشتهایم.
وی با بیان اینکه در این چند سال همه بخشها جزیرهای عمل کردهاند، افزود: چرا در بحث دریایی جزیرهای عمل شود؟ به عنوان مثال کشتیران ما معتقد است وظیفه حمایت از کشتیساز ندارد و باید فقط به حمل و نقل توجه کند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه تحریمها در نقاطی که مدیریت سوء داریم موثر میشود، گفت: دشمن بررسی میکند و در نقاطی که ضعف داریم نفوذ میکنیم. ما هر کجا مدیریت صحیح و اقتصاد درونگرا داشتیم، تحریم نتوانست تاثیر بگذارد.
سید مرندی خاطرنشان کرد: شورای عالی صنایع دریایی به واسطه عدم تمرکز در حوزه دریا تلاش کرد مانع این پراکندگی کند و ایجاد هماهنگی بین ارگانهای دریایی را دنبال کند. البته در کنار آن باید صنایع به موازات نیازهای ارگانهای دریایی توسعه یابد، البته زیرساختهایی توسط دولت ایجاد شده که بی نظیر است اما استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: ما بر خلیج فارس اشراف داریم و مالکیت آن در اختیار ایران است. نباید یک شناور با پرچم غیر در آبهای کشور ما برای تجارت تردد کند (قانون کاپوتاژ)، اما این گونه نیست.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار داشت: در دولت دوازدهم طرحهای توسعه اقتصاد مقاومتی دریایی در نظر گرفته شده است، یعنی سازنده و بخش مالی در کنار هم قرار میگیرند و نظارت ما باید نظارت بر روند ساخت، کیفیت و زمان تحویل باشد.
سید مرندی اضافه کرد: تا پیش از این ظرفیت تعمیر شناور در کشور ما تا ۱۰ درصد بود، اما امروز ۹۰ درصد شناورها مایل هستند تعمیرات خود را در داخل انجام دهند و برای اولین بار سال گذشته بود که شناورهای شرکت ملی نفتکش را در داخل تعمیر کردیم. درست است که توانمان صد درصد نیست، اما به جایی رسیدهایم که اگر شرکتهای خارجی از تعمیر شناورهای ما امتناع ورزند، امکان تعمیر در داخل داریم.
وی ادامه داد: در بخش ساخت نیز نیازهای شرکتهای حمل و نقل باید بر اساس شرایط موجود بازار تعریف شود. ما ۱۵۷ فروند شناور آماده سفارش داریم که از سازمان بنادر، شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار داشت: همچنین برنامه جایگزینی ۹۰ فروند شناورهایی که بین سکوهای نفتی تردد میکنند داریم.
سید مرندی خاطرنشان کرد: ۴۵۰۰ فروند شناور فرسوده در کشور شناسایی شدهاند که ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند و برنامهریزی شده است برای ۹۰۰ فروند آن جایگزینی انجام شود.
وی توضیح داد: طراحی این شناورها کاملا بومی است و ۷۵ درصد تجهیزات آن در داخل تامین میشود.
- منبع خبر : فارس