با دریا بیگانه‌ایم!
با دریا بیگانه‌ایم!
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری ضمن اشاره به نبود نقشه راهی برای توسعه دریامحور و عدم مدیریت یکپارچه برای هماهنگی سازمان های مرتبط در توسعه اقتصاد دریا اظهار کرد: به دلیل عدم فرهنگسازی و اشاعه آن بین مردم با دریا بیگانه هستیم.

با دریا بیگانه‌ایم!

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حمیدرضا آبایی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در بحث توسعه دریامحور توجه اساسی به اقتصاد دریا است، اظهار کرد: متاسفانه مردم با فرهنگ دریا آشنا نیستند و وقتی به دریا می رسیم متوقف می شویم. یکی از دلایلی که سفرهای دریایی در کشور اشاعه پیدا نکرده به دلیل عدم توجه مسئولان و فرهنگسازی در بین مردم است.در حقیقت نسبت به دریا کمی بیگانه هستیم.

نقشه راه مصوب نداریم

وی افزود: یکی دیگر از دلایل در عقب ماندگی در توسعه دریامحور نبود یک نقشه راه مصوب است که همه دستگاه ها و سازمان به صورت یکپارچه همراهی و همکاری کنند و این مدیریت یکپارچه منجر به ایجاد زیرساخت های مناسب شود و در کنار آن صنایع مرتبط با دریا یا صنایع آب بر در کنار دریا ایجاد شود.

سواحل مکران توسعه نیافته است

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری تصریح کرد: اگر به سندها و چشم اندازهای کشور توجه کنیم سال ۱۳۵۳ یک شرکتی که نقشه راه توسعه دریا محور را بررسی می کرد بر توجه به توسعه سواحل مکران تاکید و برآورد کرد که در سال ۶۵ که جمعیت ایران ۵۰ میلیون نفر خواهد شد ۲۵ میلیون می توانند در ساحل مکران زندگی کنند و در کنار آن نیز طرح های بزرگ گردشگری شیلاتی بنادر و صنایع تولیدی و حتی صنایع آب بر مانند فولاد و…می توانند در کنار ساحل قرار گیرد.اما این منطقه تا کنون توسعه نیافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مکران از عقب ماندگی خاصی در بخش صنعت و صنایع برخوردار است، اظهار کرد: درایت مقام معظم رهبری با توجه به شرایط و تاکید ایشان بر توسعه دریامحور باعث شد سند توسعه دریامحور ابلاغ شود. سند توسعه بر موضوع یکپارچگی در مدیریت و تهیه طرح جامع تاکید دارد و اقدامات همه دستگاه های متولی نیز باید بر اساس آن و در این راستا باشد.

تعامل بین بخشی در کشور ما بسیار کم است

صنایع آب بر باید در کنار سواحل باشند

آبایی در ادامه گفت: تاکنون دستگاه های متولی توسعه دریا در یک محیط با مدیریت یکپارچه ای مواجه نبوده اند و به طور کلی می توان گفت تعامل بین بخشی در کشور ما در این بخش بسیار کم است. اگر اقدامی هم انجام شود در مسیر منافع بخشی بوده و به کل نگری توجهی نمی شود. در همه بخش ها از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان بنادر، شیلات و … به جای کلی نگری بخشی نگر بودیم. برای مثال به دلایل زیست محیطی صنایع فولاد در مرکز کشور قرار گرفته اند که هیچ آبی در آن نیست در حالی که این صنایع بسیار آب بر هستند و باید در کنار سواحل باشند.

مدیر اجرایی طرح جامع لجستیک بنادر کشور در ادامه افزود:قرار نیست صنایعی که ایجاد می شوند همه مخل محیط زیست باشند. در کنار سواحل اروپا کارخانه های ذوب فلزات وجود دارد در حالی که محیط زیست در انجام از اهمیت بسیاری برخوردار است. هرسیستم و صنعتی می تواند با استفاده از شرایط به وجود آمده به جای تخریب گر، کمک کننده باشد. قرار نیست صنایع چوب در جنگل نباشد چون به جنگل آسیب می رساند. بلکه صنایع می توانند با استفاده از سیستم های پیشرفته و تکنولوژهای روز دنیا به صنایع سبز تبدیل شود. که البته همه این موارد نیازمند نقشه راه است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باید بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در سواحل ترغیب کرد، گفت:تنها چیزی که بخش خصوصی نیاز دارد علاوه بر اشاعه فرهنگ استفاده از دریا، توجیه اقتصادی طرح است. بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد بر پایه دریا بسیار سودآور است فقط باید بتوانیم سرمایه گذاران را به این بخش جذب کنیم تا آنها بتوانند در صنعت بندری و دریایی، رونق گردشگری و ایجاد صنایع مرتبط با دریا اقدام کنند.

برای توسعه اقتصاد دریامحور همه دستگاه ها باید به تکالیف خود عمل کنند

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری در ادامه گفت:در همه زمینه ها برای پیشرفت نیاز به نقشه راه یعنی به طرح جامع داریم. اگر طرح های جامع در برگیرنده تمام شرایط باشند و آینده نگری، آینده پژوهی و انعطاف پذیری داشته باشد باعث می شود در توسعه دریا و اقتصاد دریا گام های اساسی برداریم. همچنین همه سازمان ها و دستگاه ها نیز باید تکالیف خود را بر اساس برنامه و اقدامات اجرایی آنها انجام دهند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است که تدوین طرح توسعه مکران را سازمان هایی که در این زمینه تجربه دارند مانند سازمان بنادر و دریانوردی در اولویت کاری خود قرار دهند.

  • منبع خبر : ایسنا