بورس تهران با ۲۹ هزار واحد رشد، هفته را به پایان رساند
بورس تهران با ۲۹ هزار واحد رشد، هفته را به پایان رساند
فعالیت بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته جاری با چراغ سبز به پایان رسید و شاخص کل این بازار بیش از 29 هزار واحد صعود کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فعالیت بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته جاری با چراغ سبز به پایان رسید و شاخص کل این بازار بیش از ۲۹ هزار واحد صعود کرد.”بورس تهران با ۲۹ هزار واحد رشد، هفته را به پایان رساند”

شاخص کل بورس با ۲۹ هزار و ۶۰۴ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۹۴۱۷ واحد رشد در رقم ۳۹۸ هزار و ۷۵۰ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۲۴ هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال ارزش داشت. در بازار امروز فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، ایران خودرو، بانک ملت، گروه مپنا، معدنی و صنعتی چادرملو و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و بانک‌های ملت و تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو، سرمایه‌ گذاری غدیر و سالمین نمادهای پربیننده بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۳۰۶ واحد صعود به رقم ۱۳ هزار و ۸۰۲ واحد رسید.

در این بازار ۷۵۹ هزار معامله به ارزش ۷۳ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال انجام شد.”بورس تهران با ۲۹ هزار واحد رشد، هفته را به پایان رساند”

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند و سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، صنایع ماشین‌های اداری ایران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و ریل پرداز سیر نمادهای پربیننده این بازار بودند.

، بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود.

فکر اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال ۱۳۱۵ برمی‌گردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به‌منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی به ایران آمدند؛ اما مطالعات آن دو، با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد. در سال ۱۳۳۳، مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی محول شد. این گروه، پس از ۱۲ سال تحقیق و بررسی، در سال ۱۳۴۵ قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه کردند. لایحه تشکیل بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت ۱۳۴۵ در مجلس شورای ملی تصویب شد. در پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، بورس تهران، با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس آغاز به کار نمود.

  • منبع خبر : ایران جیب