حامیان شجریان با پیراهن عثمان
به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , بر مزار محمدرضا شجریان نوای قدیمی او در قرائت قران مجید در سوره آل عمران آیه ۸ را که میفرماید: « رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ » به این معنا که: « بار پروردگارا دلهای ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خود رحمتی عطا فرما که تویی بسیار بی منت بخشنده » را پخش کردند و عده ای که او را بر این ردا استوار میدانستند بر او اشک ریختند اما عده ای دغدغه مرگ شجریان را نداشتند و آمده بودند از این کلاه نمطی بر منویات باطل خویش بسازند و بابضاعتی قدر پشه با جمهوری اسلامی در افتند و در اصل پیراهن عثمان به نیزه کنند. که تاریخ در این خصوص نقل جالبی دارد: « پس از کشته شدن عثمان بن عفان به دست شورشیان از اقوام و نزدیکان خود عثمان، همسرش پیراهن خونآلود و مقداری از ریش کنده شده او را همراه نامهای برای معاویه فرستاد و طلب خونخواهی کرد. معاویه از این نامه و پیراهن عثمان برای بیعت گرفتن از مردم به نفع خود استفاده کرد و امام علی (ع) را مقصر کشته شدن عثمان معرفی نمود. علاوه بر این، او با پیراهن عثمان، مردم شام را به جنگ علیه امیر المومنین علیه السلام تشویق کرد. بدین ترتیب، لباس خونین و خونخواهی عثمان تبدیل به بهانه ای شد برای ناحق نشان دادن خلافت علی (ع) و حقانیت خلافت معاویه. شامیان در پی تبلیغات وسیع و ترفندهای مختلف معاویه با او موافقت کردند و به او گفتند: عثمان پسرعموی توست و تو ولی دم او هستی، ما نیز همراه تو هستیم. معاویه در پاسخ به کسانی که از او میخواستند از خلافت مشروع علی بن ابیطالب پیروی کند، میگفت علی در کشته شدن عثمان بیتقصیر نیست و اگر تقصیر ندارد، قاتلان او را به ما تحویل دهد تا آن گاه به موضوع بعدی که خلافت مسلمانان است، بپردازیم و درباره آن بیندیشیم. در برخی سخنان امام علی(ع) تصریح شده است که خونخواهی عثمان تنها بهانهای است که معاویه از طریق آن در پی آرزوهای دنیوی خویش است؛ از جمله در نامهای از امام علی(ع) خطاب به معاویه آمده است: «میدانم تو آن را بهانهای برای رسیدن به آرزوهایت قرار دادهای و میخواهی وسیله ترقی خود کنی و مقصود تو خونخواهی عثمان نیست.» به نقل از منابع تاریخ اسلام، عمروعاص در طرح نقشه پیراهن عثمان دست داشته و معاویه را تشویق کرده است تا برای تخریب وجهه علی(ع)، تبلیغ کند که علی بن ابی طالب در قتل عثمان دست داشته است. به نقل از همین منابع، معاویه از این راه توانست مردم شام را با خود همراه کند. در جریان بعد از فوت محمدرضا شجریان کلیپهایی توسط منافقین در رسانههای بیگانه آمد که محمدرضا شجریان در سفری نوار کاستی را به مسعود رجوی تقدیم کرده است حقیر به راست یا دروغ بودن موضوع مبادرت نمیکنم اما اینکه از جمعیت مشتاق به اقامه عزا برای هنرمندی که در ایران خودش و صدایش هواخواهانی بپا کرده مگر منافقین در میگذرند؟ حتی اگر دروغ هم باشد از این نمط برای خود کلاهی دوخته اند تا شجریان را طرفدار خود نشان داده و جمعیت هواخواه او را جمعیت هوادار خود معرفی کنند اما کور خوانده اند. نفس پخش آیه ربنا بر مزار شجریان موید این سخن است که شجریان روزی به ربنا دل بسته و از خدای خویشتن طلب هدایت کرده بود که منافقین بدلیل سختی دل از این هدایت مبری و محروم بوده و هستند. در عین حال امروز مردم فریب پیراهن و ریش عثمان را بدلیل وسعت بصیرت در جامعه نمیخورند. در پاسخ به شبههای دیگر این بهانه که چرا صدا و سیما آثار او را پخش نمیکرده باید گفت به خواست خود محمدرضا شجریان بوده. هم اکنون اگر همایون شجریان این اجازه را به صدا و سیما بدهد دلیلی برای پخش نشدن صدای شجریان باقی نمیماند. برخی در این اندیشهاند که بدلیل مواضع تند شجریان در جریان فتنه ۸۸ باید تا ابد با او قهر کنیم حال اینکه این موضع اولا بدلیل فریبی بوده که قلاده سبزها در جامعه ایجاد و رنگ حق به جانب به میرحسین داده بودهاند، بوده و بعدها بسیاری از فریب خوردههای آن فتنه توبه کرده و درس آموخته به دامن جمهوری اسلامی بازگشتند و ثانیا از یک هنرمند عاشق پیشه که تمام ذهنیت او را احساس فراگرفته تا قلب مشتاقانش را بدست اورد هرجی نیست که در سیاست اشتباهی مرتکب و راهی به غلط طی کرده باشد. این وسعت هاضمه نظام اسلامی است که با نگاه دفع حداقلی و جذب حداکثری به همه جریانها پدرگونه مینگرد و برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی خردهها را آب برده بداند. والسلام
حمید رضا نقاشیان
- منبع خبر : صبح اقتصاد