فرصت های جدید و شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی در ازبکستان
فرصت های جدید و شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی در ازبکستان
ازبکستان کشوری زیبا در قلب آسیای مرکزی است. طی چند سال گذشته، پس از روی کار آمدن رئیس جمهور شوکت میرضیایف، ازبکستان تحولی شتابان در اقتصاد را پشت سر گذاشته و به طور فزاینده ای در جوامع بین المللی به عنوان یکی از نمادهای باز بودن، نوآوری و عزم برای رفع موانع مختلف برای تجارت و سرمایه گذاری مطرح گردیده است.

فرصت های جدید و شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی در ازبکستان

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بخصوص، گام های بلندی را در ایجاد مطلوب ترین سیستم مالی در منطقه برداشته است. بدین ترتیب، درآمد سرمایه گذاران خارجی در قالب سود سهام برای مدت سه سال از مالیات بر درآمد معاف است و نرخ مالیات بر درآمد برای آنها از ۲۰ به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

گام مهم دیگری نیز برای آزادسازی تجارت خارجی برداشته شده است. بخصوص، عوارض گمرکی مواد اولیه و کالاهای بیش از ۷۰۰۰ قلم کالا برای سرمایه گذاران لغو و یک روش ساده برای پردازش امور گمرکی معرفی شده است. شورای سرمایه گذاران خارجی تحت نظر ریاست جمهوری ازبکستان به منظور حل سریع مسائل مربوط به فعالیت های سرمایه گذاری، گفتگوی مستقیم سرمایه گذاران با رئیس جمهور ازبکستان شروع به کار کرده است.

شرایط دستیابی به املاک و مستغلات، ورود-خروج و اقامت در ازبکستان برای سرمایه گذاران خارجی، به طور اساسی ساده شده است.

در حال حاضر، ورود ازبکستان به سازمان تجارت جهانی (WTO) به سرعت در حال انجام است. این گام، فعالیت تجارت خارجی کشور را به سطح جدیدی ارتقا می دهد و به آن امکان توسعه بازارهای جدید را نیز مهیا خواهد کرد. همانطور که شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در افتتاحیه دومین مجمع بین المللی سرمایه گذاری تاشکند خاطرنشان شد: «الزامات سازمان تجارت جهانی (WTO) کاملاً با اصل اصلاحات ما مطابقت دارد و هدف ما پیوستن هرچه سریعتر به این سازمان معتبر میباشد.”   بنابراین، کار بر روی مذاکره با کشورهای عضو و هماهنگ سازی قوانین ملی با قوانین و مقررات سازمان در حال انجام است.

اقدامات مهمی برای تضمین حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران انجام شده است. بر اساس قانون اساسی جدید ازبکستان برای اولین بار، دولت تعهداتی را برای تضمین فضای سرمایه گذاری و تجارت مطلوب، مصونیت اموال، توسعه روابط بازار، ایجاد شرایط برای رقابت منصفانه و استقلال قوه قضاییه بر عهده می گیرد.

این اقدامات، موجب افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش های مختلف اقتصاد ازبکستان از جمله انرژی، گردشگری و صنعت نساجی گردیده است.

سرمایه گذاران خارجی در ازبکستان

حدود ۱۰۰ هزار شرکت جدید در ازبکستان صرفاً در سال ۲۰۲۲ ایجاد گردید، در یک سال حجم سرمایه گذاری خارجی جذب شده به ۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۷، سال آغاز اصلاحات، ۳ برابر افزایش یافته است. در شش ماه آخر سال ۲۰۲۳، ۳٫۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عرصه صنایع ازبکستان جذب شده است. این ارقام برای ازبکستان یک پیشرفت بزرگ محسوب می گردد.

در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، فرمان «اقدامات سازماندهی مؤثر دولت در زمینه سرمایه گذاری، صنعت و تجارت در چارچوب اصلاحات اداری» را امضا نمود.

براساس این سند در وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان جهت کمک به سرمایه گذاران خارجی و داخلی، مدیران سرمایه گذاری تعیین می گردند که وظایف آنها عبارتند از همراهی سرمایه گذاران در تمامی مراحل تا راه اندازی پروژه ها (اخذ زمین، اتصال به زیرساخت، اخذ مجوز و…) میباشند. از نظر جایگاه، مدیران سرمایه گذاری با رئیس اداره یک وزارتخانه برابر هستند.

اختیاراتی که به وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان واگذار شده اند عبارتند از:

  • ارائه دستورالعمل های اجباری به ارگان های دولتی و مقامات محلی برای رفع کاستی های شناسایی شده؛
  • ملاقات و بدرقه سرمایه گذاران در سالن VIP فرودگاه های بین المللی با هزینه خارج از بودجه خود.

بعلاوه، مرکز تحلیل صنعت و بازارهای خارجی زیر نظر وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ؛ مرکز سرمایه گذاران در سامانه آژانس جذب سرمایه گذاری خارجی ؛ مرکز صادرکنندگان در آژانس توسعه صادرات ؛ صندوق توسعه صنایع زیر نظر صندوق بازسازی و توسعه ایجاد شده اند.

هزینه های ذیل نیز از این صندوق تامین میگردد:

  • تخصیص وام برای سرمایه در گردش به ارزهای خارجی و ملی جهت پروژه های صنعتی و تولید انواع جدید محصولات با فناوری پیشرفته و گسترش ظرفیت های موجود؛
  • تخصیص وام برای خرید و اجاره ساختمان ها و سازه ها بر اساس سیستم رهن صنعتی به منظور افزایش حجم تولید؛
  • بخشی از هزینه های مرتبط با پروژه های تحقیقاتی بازاریابی با هدف تسلط بر تولید محصولات مورد نیاز و همچنین توسعه اسناد پروژه، جذب متخصصان خارجی و صدور گواهینامه محصولات ؛
  • کمک به بنگاه های صنعتی برای خرید املاک، اعطای وام به ارزهای ملی و خارجی.

از اول اوت ۲۰۲۳، دفاتر پروژه ها برای توسعه و اجرای پروژه های سرمایه گذاری جدید در ۲۰ وزارتخانه و اداره ایجاد می گردد. از ۱ دسامبر ۲۰۲۳، سیستم اطلاعاتی E-sertifikat ادغام شده در سیستم اطلاعات گمرکی پنجره واحد راه اندازی می شود که فرصتی برای کسب اطلاعات در مورد استفاده از مزایای سیستم GSP +، انتخاب آزاد آزمایشگاه های (از جمله در رشته های دامپزشکی، قرنطینه گیاهی، بهداشت و اپیدمیولوژی) و ثبت الکترونیکی گزارش آزمایش را فراهم می نماید.

بدون تردید، این اقدامات به باز کردن فرصت های تجاری جدید در ازبکستان کمک خواهد کرد. سرمایه گذاران هر آنچه که برای تجارت نیاز دارند از جمله صلح، ثبات، فضای سرمایه گذاری مطلوب و تضمین های قابل اعتماد را در این کشور آسیای مرکزی پیدا خواهند کرد.