به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد وحید مرندی مقدم در یک نشست خبری اظهار داشت: بر اساس چند مورد نمونهگیری که طی سال جاری تا امروز انجام شده، میزان گوگرد موجود در بنزین توزیعشده در جایگاههای تهران ۲۴٫۹ پیپیام بوده است. البته حد مجاز استاندارد عدد ۵۰ پیپیام تعیین شده است.
* میزان گوگرد بنزین از سالهای ۹۳ تا ۹۷
وی ادامه داد: این رقم در سال ۹۳ معادل ۵۰ پیپیام، سال ۹۴ معادل ۴۲ پیپیام، سال ۹۵ معادل ۳۲ پیپیام و در سال ۹۶ معادل ۶۹ پیپیام بوده است که دلیل بالا بودن رقم آخری به مشکلات پالایشگاه شازند مربوط میشود.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد اظهار داشت: میانگین گوگرد در جایگاههای تهران در سال ۹۷ نیز ۳۴ پیپیام بوده است.
مرندی مقدم در مورد وضعیت گوگرد موجود در بنزین جایگاههای عرضه بنزین کشور نیز گفت: این رقم در سال ۹۳ معادل ۱۰۲٫۴ پیپیام و در سال ۹۴ معادل ۵۸ پیپیام بوده است.
وی ادامه داد: میانگین گوگرد در جایگاههای عرضه بنزین در کشور در سال ۹۵ معادل ۴۸ پیپیام، در سال ۹۶ معادل ۶۰ پیپیام و در سال ۹۷ معادل ۴۷ پیپیام بوده است.
* میزان بنزن موجود در بنزین تهران
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد بنزن موجود در بنزین عرضهشده در کشور و تهران نیز گفت: حد مجاز بنزن عدد یک است که سال گذشته در تهران همین رقم بود ولی در مورد میزان بنزن موجود در بنزین توزیعی در تهران طی سال جاری نمیتوانم عددی را اعلام کنم، زیرا قرار بود در نشست خبری امروز اطلاعات مربوط به گوگرد را ارائه دهیم.
مرندی مقدم همچنین با بیان اینکه حد مجاز سرب موجود در بنزین ۰٫۵۶ گرم در لیتر است، گفت: این رقم برای سال گذشته ۰٫۰۰۵ گرم در لیتر بوده است.
* زمانبندی ارتقای کیفیت بنزین
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد با بیان اینکه طبق مصوبه دولت در ۱۲ اردیبهشت سال ۹۶ قرار شد برای ارتقای استاندارد بنزین یک برنامه زمانبندی شده اجرایی شود، افزود: بر این اساس مقرر شد تا اول تیر ۹۶ بنزین یورو ۴ در پانزده کلانشهر کشور توزیع شود و میزان توزیع بنزین طوری صورت گیرد که از ابتدای فروردین ۹۷ حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را پوشش دهد و این میزان پوشش در ابتدای فروردین ۹۸ به ۸۰ درصد برسد.
وی ادامه داد: همچنین طبق این برنامه باید تمام بنزین توزیعی در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰ دارای استاندارد یورو۴ باشد.
مرندی مقدم افزود: طبق استانداردهای قبلی میزان گوگرد مجاز در بنزین ۳۰۰ گرم در لیتر تعیین شده بود که در استانداردهای جدید به ۵۰ گرم در لیتر کاهش یافته است. همچنین طبق استاندارد جدید میزان سرب موجود در بنزین باید عدد صفر باشد و در عین حال برای آروماتیکها نیز حد ۳۵ تعیین شده است.
به گفته وی در استاندارد جدید بنزین حد مجاز بنزن به عنوان یک فاکتور خطرناک معادل یک پیپیام تعیین شده است.
* نامه استاندارد به شرکت کنترل کیفیتهوا
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد کیفیت بنزین گفت: این شرکت مسئول کنترل کیفیت هوا است و حالا در مورد کیفیت بنزین اظهارنظر کرده است.
وی ادامه داد: در نامهای که امروز برای این شرکت ارسال کردهایم، چند سوال را مطرح کردیم. یکی از آن سوالات این بود که نمونههای برداشته شده از بنزین بر اساس چه استانداردی مورد آزمون قرار گرفتهاند. همچنین پرسیدهایم که این آزمونها در کدام آزمایشگاه انجام شدهاند؟
مرندی مقدم افزود: یکی دیگر از سوالات مطرح شده در این مکاتبه این بود که نمونهبرداری از بنزین با چه روشی انجام شده و روش حمل نمونه چه بوده است؟ در عین حال در مورد نگهداری بنزین تا زمان آزمون نیز سوال کردیم و از آنها خواستهایم تا نتایج آزمون را به ما ارائه دهند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد ادامه داد: در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که در رسانهها منتشر شد، تناقضی نیز وجود داشت به طوری که میزان گوگرد موجود در گازوئیل بیشتر از بنزین اعلام شده بود اما تجربه به ما نشان میدهد این نسبت برعکس است و میزان گوگرد موجود در بنزین از گازوئیل بیشتر است.
وی با بیان اینکه آزمون بنزین در دو فصل سرد و گرم سال انجام میشود، گفت: نتایج این آزمونها به صورت سالانه ارائه میشود.
* آخرین مهلت اجرا استادنداردهای ۸۵گانه خودرو ابتدای دی ماه است
مرندی مقدم در ادامه در مورد اجرای استانداردهای جدید ۸۵ گانه در صنعت خودروسازی نیز گفت: از سال ۹۶ میزان استانداردهای صنعت خودرو به ۸۵ مورد ارتقا یافت و قرار بود خودروسازان طی سه مرحله استانداردهای جدید را اجرا کنند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد توضیح داد: تا ابتدای دی ۹۷ حدود ۶۳ استاندارد توسط خودروسازان اجرایی شد و آخرین مهلت ما برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه ابتدای دی ۹۸ است.
وی با بیان اینکه سازمان استاندارد مهلتی را برای خودروسازان تمدید نخواهد کرد، گفت: در مرحله اول و دوم اجرای استانداردهای جدید از تولید برخی خودروها جلوگیری شد.
* نظارتی بر کیفیت گندم کشور نداریم
مرندی مقدم همچنین در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر وجود ناخالصی در گندم مصرفی کشور نیز گفت: استاندارد گندم، اجباری نیست و ما نظارتی بر کیفیت گندم نداریم ولی در مورد کیفیت آرد، استانداردهای تعیینشده مدنظر قرار دارند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد اظهار داشت: در برخی موارد برای این که پول بیشتری از خریدار گندم دریافت شود، این اتفاق افتاده که گندم با سنگ و ناخالصیهایی مخلوط شده که در نهایت از گندم جدا میشود.
وی تاکید کرد: مسئولیت این موضوع با وزارت جهاد و سازمان غله است و ما فقط روی گندم وارداتی از نظر میزان فلزات سنگین و مایکوتوکسینها نظارت داریم.
مرندی مقدم در پایان در مورد اجباری شدن اجرای استانداردهای مربوط به گازوئیل نیز گفت: این استانداردها از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهند شد.
- منبع خبر : فارس