آب و هوای اروپا به ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد
آب و هوای اروپا به ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد

طبق تحقیقی جدید با توجه به روند صعودی افزایش دی اکسید کربن در جو، احتمالا موج گرما کره زمین را در بر می گیرد. در این وضعیت آب و هوای اروپا به ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد.  امواج  گرمایی مشابه آنچه انگلیس را در بر گرفته احتمالا تا پایان قرن میلادی به یک […]

طبق تحقیقی جدید با توجه به روند صعودی افزایش دی اکسید کربن در جو، احتمالا موج گرما کره زمین را در بر می گیرد. در این وضعیت آب و هوای اروپا به ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد.

 امواج  گرمایی مشابه آنچه انگلیس را در بر گرفته احتمالا تا پایان قرن میلادی به یک هنجار آب و هوایی تبدیل می شود. به گفته دانشمندان چنانچه روند صعودی میزان دی اکسید کربن اتمسفر زمین ادامه یابد، موج گرما فراگیر خواهد شد.

درهمین راستا تحقیقی جدید پیش بینی می کند بدون اقداماتی برای کاهش گازهای گلخانه ای، آب وهوای غرب اروپا احتمالا دوباره به ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد.

در آن زمان یعنی در عصر پالئوژن(Paleogene) متوسط دمای سالانه خشکی بین ۲۳تا ۲۹ درجه سانتیگراد بود. در این دوره آب و هوا، گرم، شرجی و استوایی بود. عصر پالئوژن یا ترشیاری زیرین دوره‌ای زمین‌شناسی است که از ۶۶ میلیون سال پیش آغاز شد و در ۲۳،۰۳ میلیون سال پیش به پایان رسید و نخستین بخش دوران نوزیستی را تشکیل داد.

ریچ پانکاست یکی از محققان دانشگاه بریستول در این باره می گوید: پژوهش ما حاوی شواهدی از گرم ترشدن آب وهوای زمین با چنین سطحی از دی اکسید کربن است. از آن مهم تر، تحقیقات ما شیوه عکس العمل سیستم زمین نسبت به این موج گرما را نشان می دهد. به عنوان مثال این بازه زمانی گرم و دوره های مشابه دیگر ، شواهدی از خشکی آب و هوا و بارش های تند و شدید وجود دارد.

به هرحال محققان میکروب های فسیل شده در یک تکه «پیت» باستانی را بررسی کردند تا دمای زمین در ۵۰ میلیون سال قبل را تخمین بزنند. پیت ماده ای قهوه ای حاوی مواد گیاهی تجزیه شده است که در باغبانی و سوخت استفاده می شود.

آنها متوجه شدند متوسط سالانه دمای زمین در غرب اروپا و نیوزلند به طرز قابل توجهی بالاتر از تخمین های قبلی بوده است. نتایج این تحقیق در ژورنالNatural Geoscience منتشرشده است. محققان تصمیم دارند تاثیر موج گرما در عصر پالئوژن در مناطق استوایی را بررسی کنند.