آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان
آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان
به دنبال درخواست اتحادیه اروپا برای «کاهش فوری تنش» میان ارمنستان و باکو، و درخواست کمک ارمنستان از روسیه، ایروان اعلام کرد که به دنبال میانجیگری روسیه، با آتش‌بس با جمهوری آذربایجان موافقت کرده است.

به دنبال درخواست اتحادیه اروپا برای «کاهش فوری تنش» میان ارمنستان و باکو، و درخواست کمک ارمنستان از روسیه، ایروان اعلام کرد که به دنبال میانجیگری روسیه، با آتش‌بس با جمهوری آذربایجان موافقت کرده است.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان از روسیه خواسته بود تا به دفاع از آن بعد از بدترین درگیری از زمان جنگ ۴۴ روزه سال گذشته میان نیروهای ارمنستان و ارتش جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که جان دست‌کم ۶۵۰۰ تن را گرفت، بپردازد.

آن درگیری زمانی به پایان رسید که روسیه میانجی صلح شد و حدود ۲۰۰۰ صلحبان در این منطقه مستقر کرد. ترکیه هم از جمهوری آذربایجان طرفداری کرد.

وزارت دفاع ارمنستان سه‌شنبه اعلام کرد: براساس توافقی که با میانجیگری طرف روس بود، تبادل آتش در بخش شرقی مرز ارمنستان – آذربایجان برقرار شد و اوضاع نسبتا باثبات است.

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان پیش‌تر اعلام کرده بود: «از آنجایی که آذربایجان به اراضی مستقل ارمنستان حمله کرده است، ما از روسیه می‌خواهیم از تمامیت ارضی ارمنستان بر اساس توافق سال ۱۹۸۷ (دفاع متقابل) بین کشورها دفاع کند.»

روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان و نیروی حافظ صلح در قره‌باغ دارد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخی نداد.

اوایل روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی درباره وضعیت مرزی گفت‌وگو کردند. همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تلفنی با همتایان ارمنی و آذری خود به رایزنی پرداخت.

در همین حال یاسر علی‌اف، نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به آمادگی باکو برای امضای یک پیمان صلح با ارمنستان گفت، باکو اعتقاد دارد هیچ جایگزینی برای عادی‌سازی روابط با ایروان وجود ندارد.

این دیپلمات با این ادعا که وضعیت مرزی حاصل “ایده‌های کینه‌توزانه خطرناک” ارمنستان است، گفت: آذربایجان آمادگی خود برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان، از جمله از طریق امضای یک پیمان صلح که یک صلح، توسعه و پیشرفت بادوام را تضمین کند، ابراز می‌کند.

او با بیان اینکه عادی‌سازی روابط با هدف سازش و همزیستی مسالمت‌آمیز آذربایجان و ارمنستان است، گفت: باکو اطمینان دارد که هیچ جایگزینی برای عادی‌سازی روابط میان این دو کشور، بر پایه به رسمیت شناختن دوجانبه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر در مرزهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی وجود ندارد.

وزارت دفاع ارمنستان بدون اشاره به آمار دقیق تلفات جانی اعلام کرد که حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به نیروهای ارمنی منجر به کشته و زخمی شدن در طرف ارمنی شده است. این وزارتخانه افزود که ایروان در این درگیری‌ها کنترل «دو موضع نظامی» را از دست داد. این وزارتخانه در بیانیه‌های بعدی کشته شدن تنها یک نفر را تایید کرد.

با این حال برخی از خبرگزاری‌ها از جمله رویترز به نقل از پارلمان ارمنستان اعلام کردند که در درگیری‌های مرزی ۱۵ سرباز ارمنی کشته و ۱۲ نفر دیگر اسیر شده‌اند.

ارمنستان همچنین مدعی شد که «تلفات سنگین» به نیروهای آذربایجان وارد کرده است. این نهاد اضافه کرد که «درگیری‌ ادامه داد و از شدت آن کاسته نشده است.»

ایروان همچنین اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان از «توپخانه و سلاح‌های با کالیبرهای مختلف» استفاده کرده‌اند.

نیروهای حافظ صلح روسیه در نوامبر سال گذشته به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس با میانجیگری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آنجا مستقر شدند.